Motorhaveri?

mighty.mike

Medlem
7 dec 2012
32
0
1
Östervåla
Har ett knackande ljud i min SP600 vid ca 4000 varv och uppåt.
Helt tyst under det.
Så frågan om det är något lager eller om det är variatorn.
Vill ju inte dela motor i onödan.
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Vilken motor är det? Ss motorn tex. Kan knacka å rassla som fan utan fel. Går den som den ska i övrigt? Börja med att ta kompprov.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Enklast är att riva lös den yttre delen ac variatorn, bara att skruva lös bulten och med handkraft rycka av yttre delen. Starta sedan och varva väldigt försiktigt upp motorn, men försiktig försiktig på gasen då motorn rusar mycket lättare i varv utan variator.
 

mighty.mike

Medlem
7 dec 2012
32
0
1
Östervåla
Har rivit ur motorn här i kväll.
Är en Typ 593 i den.
När jag ställer den på verkstadsbänken å små rycker variatorn fram o tillbaka får jag ett knackade ljud i den cylindern närmast magnapullen, men bara i övre dödläge.
Så jag misstänker nållager, eller är jag helt fel ute då?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
När kolvarna "vickar" i loppet kan det uppstå rätt otäcka ljud, men nu när du väl har den på bänken är det rätt lite jobb att riva lös cylinder och kika.
 

mighty.mike

Medlem
7 dec 2012
32
0
1
Östervåla
Får bli till att dela den ikväll.Får hoppa på inte alls för mycket skador.
Vill ju inte kosta på hur mycket som helst på en gammal maskin.
Fick annars tips om en Rotax 670 som en granne hade låg. Vet inte riktigt hur det är om den passar samt hur komplett den var.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Enklast är att riva lös den yttre delen ac variatorn, bara att skruva lös bulten och med handkraft rycka av yttre delen. Starta sedan och varva väldigt försiktigt upp motorn, men försiktig försiktig på gasen då motorn rusar mycket lättare i varv utan variator.
Obs! Om du gör detta, se märkning på ytter och innerskiva. Måste monteras ihop efter dom för att inte få obalans.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

mighty.mike

Medlem
7 dec 2012
32
0
1
Östervåla
Riven nu,med ett resultat av trasigt nållager på ena kolven.
Så passar nu på att byta vev,kolvar mm på en gång.
Hur mycket kan du borra cylindrarna? Har en kompis som har spritt nya kolvar till en 700cc.
Någon som vet om det fungera?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Är inte ens säkert att det är samma slag i veven på din som på en 700 och då skiter det sig ändå fast du borrat upp den ,sen vet jag inte om det kanske är nikasilbeläggning i cylindrarna då måste det på med ny sån också efter borrningen om det är nikasil villsäga

Riven nu,med ett resultat av trasigt nållager på ena kolven.
Så passar nu på att byta vev,kolvar mm på en gång.
Hur mycket kan du borra cylindrarna? Har en kompis som har spritt nya kolvar till en 700cc.
Någon som vet om det fungera?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Det var ett ovanligt fel hur långt har den gått? Det går förbättra smörjningen på nållagret om man vill.
Då borrar man ett hål strax under kolvringar typ 10mm nedanför lägsta ring mitt för bak Boost port. Borra 6mm hål snett upp mot nållager. Då andas kolven färskgaser in dit under kolv och man får fler fördelar typ kylning av kolvs undersida samt en aning bättre fyllning av vevhus. Detta görs normalt som trimåtgärd men då bet större hål. Men då krävs smidd kolv wiseco/wössner för sprickriskens skull. Men bara ett 6-8mm hål går bra att borra även i en gjuten kolv. Större portfönster/hål kräven även balancering av kolv genom att slipa bort likvärdig mycket material på andra sidan kolv!