Motorknack

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Min "nya" skoter låter inte allt för frisk i motorn tyvärr. Det är ett metalliskt knackande i motorn framförallt på tomgång och när jag släpper gasen. Men bara när den är varm. Det är inte regelbundet utan oftast är den helt tyst och ibland något enstaka knack och ibland ganska mycket. Men det är oftast med någon sekunds mellanrum och aldrig konstant för varje varv.

Går det att åka vintern ut eller måste jag lyfta av cylindrarna och se efter nu på en gång? Enligt förra ägaren så är cylindrarna borrade och kolvarna bytta för ca 200 mil sen men vajern är av till mätarn så det kan man nog ta med en nypa salt.

Motorn är en Rotax 447 som sitter i en Ockelbo så den varvas inte speciellt hårt. Känns surt om jag har köpt på mej ett mekobjekt igen :mad:
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ja, plågar du den inte speciellt mycket så ska du nog kunna köra..

Kan ju vara så att det är ett vevlager som lever om, och det är ju helt klart inte bra.
Du är säker att det är från motorn och inte variatorn ?
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Enligt mina öron så kommer ljudet från motorn. Det är snart slut på snön endå så den får gå tills det blir vår. I sommar ska jag ge den en genomgång iallafall.
Det dryga är att ibland så kommer det ett så hårt knack ur motorn så jag tror att det kommer en kolv genom huven vilken sekund som helst. Och rätt som det är så är den knäpptyst :hmmmm:
När jag vrider på variatorn så är det ett glapp innan kolvarna börjar röra sej så jag misstänker att det är lagren som är dåliga. Inget stort glapp men tillräckligt för att jag ska bli nervös :afraid:

Skulle den rasa har jag ju 503an i Polarisen att ta ;)
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Låter som mitt haveri.. inte bra inte bra. Staken glappar somfan på veven.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Hittade felet. Det var bara fjädern till klacken i startsnöret som var kass så klacken slog i svänghjulet så nu går den kanonfint :beer: Drar jag ut snöret sakta när den är igång hörs ljudet.

De med att det går att rucka lite på variatorn är nog kanske lite glappa lager men den går då vintern ut nu. Det är i rotationsriktningen den glappar så det är nog lite dåliga vevstakslager men 800 mil ska väl slita på någonting. Det är inte så farligt, min gamla crescentmoppe är värre :)
Blir nog en renovering av det ena och det andra på den i sommar.