motorlampa blinkar summit 600sdi-06 hjälp?

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Köpte en skoter åt tjejen i sommar som nu när vi skulle göra Första tusen börjar jävlas.
Motorlampan blinkar och den börjar gå dåligt när den blir varm. Vad kan vara fel och vad ska jag felsöka?
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Kan de vara batteriet som jäklas? Har iaf bytt till ett nytt ikväll och satt de på laddning så får väl se imorn om de blir nån skillnad
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Prova att rengöra spjällhus ordentligt, där brukar det samlas duktigt med skit, kolla så att avgastempgivarn är hel går att mäta upp har jag för mig med en volt/ohm mätare tror du ska ha runt 220 ohm där vid en temp på 25 grader, ta även lös spridarna och lägg i diesel , Byt även bensinen i tanken om du inte är hundra på at den är ny, samt testa att byta batteri vet att SDI är jävligt känslig på att batteriet ska var i toppskick. Men du får ingen felkod i displayen ?
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Okej får prova allt de. Får ingen felkod. Har bytt batteri till ett nytt. Blev ingen skillnad.
De går att köra ca 5min då går den som vanligt.sen börjar den gå illa. Om ja stänger av den 1min går den som vanligt igen?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Gissar på tempgivarn när motorn blir varm så får den fel värden pga tempgivarn så då går den som skit.
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Gissar på tempgivarn när motorn blir varm så får den fel värden pga tempgivarn så då går den som skit.
Vilken tempgivare menar du verkar ju sitta flera på den?
Ska ge mig på den riktigt till helgen och prova alla tips. Får ja inte till den då så får ja ta med den till åf så dom kan koppla in datan å kolla
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Låter onekligen som avgastempgivaren. Dyr som attan.

Går montera dit ett motstånd alt låna en från en polare.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Man använder ohm tabellen som jag lagt upp 40000 ggr och installerar ett motstånd motsvarande normal drifttemperatur.

Sökfunktionen is your friend