motorlampa e-tec?

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Hallå!

Nu när de äntligen kommit snö och man tog ut skotern för en mindre provtur så blinkade motorlampan till några ggr! Åkte väl ca 1.5mil ungefär och de hände 2 ggr att lampan lyste.

Båda gångerna när ja åkte lugnt typ 50km/h, de pep till och den lyste i kanske 30sekunder och sen slocknade den. Skotern går precis som vanligt både före och efter att lampan lyste till..

Skotern i fråga är en Lynx RE 600 e-tec -09a med ca.530mil på mätaren.
Kan man köpa någon felkods läsare själv någonstanns?

Drygt att behöva släpa den till någon återförsäljare när man tycker om att skruva själv :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har för mig att det går att knappa på instrumentet och få fram en felkod som du sen kan uppge för din Åf.
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur man gör, men nån annan kanske minns?
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Har nu åkt ca 11 mil totalt sedan snön kom..

Lampan har lyst ett par ggr och alla ggr lika kort, lyst till i 10-15 sekunder och sedan slocknat.
De ja tyckt är att den tänds strax efter att ja gasat på och sen motorbromsat så har lampan tänds.
Så jag funderar om de är avgasportarna som kärvar? Någon som varit med om nå liknande förut?
Läst de lite på nätet och såg att några hade haft problem med avgasportarna vid ca600mil.
Dock vet jag ej om den personen hade några symptom som jag har.

Så har börjat på att tagit isär allt och ska göra rent de nu imorrn alt. tisdag.

Idag när ja var ut o åkte lite granna så tändes den ett par ggr till. skotern fortsatte att gå bra.
Och lampan slocknade som tidigare och skotern fortsatte precis som vanligt!
Men så helt plötsligt när jag motorbromsade ner för en backe och började gasa igen så var de precis som den gick i något nödläge. Svarade inte lika bra på gasen men fortsatte o gå.
Stannade och la av den och startade om den och den gick precis som vanligt!

Känns som om de är nå skumt fel iaf.. när den gick ner i nödläget lyste ej någon motorlampa iaf.
Temp osv är bra den med! Nästan fulltank och inga idiot gasningar utan kanske 50-80km/h på led..

Blir iaf och plocka ner avgasportarna och göra rent de och ut och testa igen och se vad som händer!
Annars blir de felkods koll så man får bukt med problemet och kan åka utan att vara rädd att något tok händer ute i skogen...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Inga felkoder som passerat på displayen? Borde finnas iom att maskinen verkar ha gått in i "Limp" ("svarade inte lika bra på gasen men fortsatte att gå")

För att kontrollera så (med maskinen igång) håller du in M knappen och "blippar" på avbländaren upprepade gånger tills ev felkod kommer upp eller "no errors" visas.
Är det flera koder så bläddrar du med S knappen.

Blippa=trycka in knappen snabbt precis på gränsen för skifte till hel eller halvljus .
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Det enda ja kunde se när motorlampan tändes till de korta stunder var check engine bara!
Läste ngnstanns att man kunde få fram felkods nr men visste ej hur bara :)

Men måste motorlampan lysa när man ska få fram felkoderna eller kan man få fram dom även när motorlampan är släckt?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kvarliggande koder vilka kan påverka prestanda/funktion kan du få fram även när motorlampan slocknat.

Samtliga koder även de som så att säga är "självläkande" i den eviga testcykelloopen ECMn kör finns kvar så det går att se när man kopplar på BUDS hos en ÅF.

Om du t ex i worst case har en statorlindning som är på väg att ge sig så kommer det varning för Low and High voltage, 1562 o 1563
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Kvarliggande koder vilka kan påverka prestanda/funktion kan du få fram även när motorlampan slocknat.

Samtliga koder även de som så att säga är "självläkande" i den eviga testcykelloopen ECMn kör finns kvar så det går att se när man kopplar på BUDS hos en ÅF.

Om du t ex i worst case har en statorlindning som är på väg att ge sig så kommer det varning för Low and High voltage, 1562 o 1563
Jaha, nu har jag monterat i ventilerna igen efter MASSOR av rengöring!

Så här såg de ut:




skitiga.com


rengjort:


och så lite 2-takts olja på de här så blev de återmonterade:


Löpte väldigt fint och lätt nu mot förut, den ena var man tvungen att ta i ordentligt för att den skulle röra sig i loppet... Den andra rörde sig rätt lätt!

Tog bara en liten tur på kvälls kvisten nu, men hade ingen polare med så ja ville inte åka så långt ifall
de skulle bli nå tok. Men verkade då fungera den stunden ja åkte iaf och inga läkage.


Fick fram denna felkod, betyder??

 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
De var rätt skitiga för en Etec .... knappast följt normal servicecykel eller också fått rätt mycket olja i kombination med konstant hårdkörning.
Kanske suttit någon pipa eller slutburk på maskinen ..

Säkert därför du fått indikation tidigare så bara köra och vara glad förhoppningsvis
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
tackar för snabbt svar iaf :)

Jo maskinen är nog rätt hård körd, men men...
545mil har den gått iaf! Så troligtvis aldrig rengjorda eller oxå gått på dålig olja.
Nu är de iaf std BRP 2-takts olja i köpt hos lokala ÅF!

Får hoppas de fungerar nu då!
Ska ut o köra lite imorrn med brorsan och se.. man är ju lite små nojig nu när den krånglat lite...
Vill ju inte ge sig iväg för långt så man slipper bli stående på skogen :(