Motorljud 800etec

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Har kört min maskin (-15 3900 bd)i 25 mil nu och har märkt att den lever om nå djävulskt vid 4500-6000rpm, är som ett "ringande" ljud som värkar komma från motorn. Detta märks mest när du sitter ner (nästan svårt att stå ut), men vid stående körning hörs inte samma oljud.
Vid längre nerväxlingar hörs även ett skallrande ljud från kedjehuset.
Onormalt? Eller överkänsliga öron?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har också något missljud som hörs ibland på min summit -15. Dock tycker jag de kommer från vänster sida. Hörs oftast vid körning på jämna varvtal. Som att de klingar litegrann, men jag har inte lyckats lokalisera det, och de har hållt på sen den var ny och nu har den gått 280mil.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Har också något missljud som hörs ibland på min summit -15. Dock tycker jag de kommer från vänster sida. Hörs oftast vid körning på jämna varvtal. Som att de klingar litegrann, men jag har inte lyckats lokalisera det, och de har hållt på sen den var ny och nu har den gått 280mil.

Ringade/klingade ljud hör jag också från vänster sida, började för mig när jag börja köra in andra 391 remmen. Innan det inget missljud


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Prova när ljudet kommer å nudda lite lätt på bromsen.
Låter konstigt att det skulle vara bromsskivan, iomed ljudet kom när ny rem sattes dit, har Lynx flytande/fast sek.variator? Kan ju vara därifrån ljudet kommer...
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Prova när ljudet kommer å nudda lite lätt på bromsen.
Låter konstigt att det skulle vara bromsskivan, iomed ljudet kom när ny rem sattes dit, har Lynx flytande/fast sek.variator? Kan ju vara därifrån ljudet kommer...


Fast sekundär är det. Får ta och kolla om det är bromsskivan. Om inte vad skulle det annars kunna vara?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
En grej som jag har sett på min Summit -15 är att där du skruvar in verktyget för att byta variatorrem på sekundären sitter det en liten typ plåtbricka som går att snurra på, men vet inte om den ger av sig så mycket ljud.
Annars är det svårt att veta vad det kan vara. Har du gjort något åt variatorn själv som kan ha gått snett? ;)
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Bytt vikter, ramper och fjädrar men hade nått blivit fel där så hade man väll hört det på tomgången?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Bytt vikter, ramper och fjädrar men hade nått blivit fel där så hade man väll hört det på tomgången?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ganska liten sannolikhet men du kan inte ha glömt att sätta tillbaka distansen vid lilla drevet när du hade lös sekundären så drevet kan röra sig i sidled och kedjan då hamnar galet. Som sagt inte den bästa gissningen, men men...
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Kollat allt med variatorerna (tog isär primären allt såg normalt ut) och bromskivan så vad kan det annat vara?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
De är inte så enkelt att variatorskyddet skramlar vid ett vist varvtal? Testa binda fast det med belastning åt något håll och lyssna--