Motorproblem Commander 600 e-tec

KAW64

Ny medlem
4 feb 2024
1
0
1
62
Tornedalen
Jag har som sagt motorproblem med en Commander 600 e-tec (årsmodell 2012). För två vintrar sedan kände jag av det första gången vid normal ledkörning, den kunde då ”bluddra” till lite emellanåt, inte så att det hördes, men det kändes. Förra vintern blev det mycket värre, då tändes motorlampan och det var knappt man kunde ta sig hem eftersom den gick så ojämnt. Efter att den stått nersläckt ett tag gick det att köra en liten bit igen. Kall startar den så fint och går bra de första hundra metrarna, och sen är det dags igen. Tändstiften är bytta och den har varit in på märkesverkstad, men de inkopplade datorerna visar inget fel. Någon som kan tänkas ha något tips?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Börja med att byta bränslefilter för surblöddringen kan va en snålstupning.
Annat fel kan va bränsletrycksregulator som ger för mycket tryck då o då och för att lista ut det måste man köra med bränsletryckmätare under färd för att se för höga eller lpåga tryck. Eller så byter man den på vinst o förlust den kostar runt 600kr ink frakt från ebay som ex.
De kan va en rad andra orsaker också men man börjar från grunden med bränsletryck och nytt filter. Ex min pro rmk har bränslepumpoen skurit under 150 mil och de har sattigen bröänslefiltret mer o mer tills den började gå dåligt.
 
Reactions: KAW64

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
80% chans/risk att det är insugningegummina! Då går dom skapligt så länge dom är kalla då den får extra soppa. Vad som händer är att aluminiumkorgen gummina är fastvulkade på ärgar så att gummit släpper. Själva gummit kan alltså se helt ut tills man börjar bryta lite i dom.
 
Reactions: KAW64

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jaag är rätt ute besikta insugsgummina med startgas eller annan spray typ Bräcklen eeller hårspary dedorant jag alla sprayer funkar. Ha den på tomg och bryt o bänd i spjällhuset samtidigt som du sprayar gummina mellan spjällhus och cylindrar, om du får en reaktion i motorvarv då så är de väck som Jaag säger eller sprickor i gummit. Om den inte reagerar bör ändå man ta lös dem och beskita noga.
 
Reactions: KAW64

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Tyvärr lite pyssel ta ut dom. Klart enklast, (eller kanske till och med ett måste?), att komma åt om man plockar bort sekundären men jag har aldrig provat det på en skoter med växellåda så jag vet hur besvärligt det är.

När jag bytte på morsans Boondocker så såg gummina hela och fina ut tills jag bröt i spjällhuset för att få loss det då separerade dom helt på undersidan.
 
Reactions: KAW64