Motorproblem rotax 440

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Hallå! :hello: Jag hade problem med statorn som pajat tidigare i vintras och lindade om den. så jag monterade tillbaka den i början av veckan och fick fina gnistor på stiften igen. :eek: Men nu är det så att skotern vill ändå inte starta, med kalla stift är den totalt omöjlig att få igång, har gnista och den får bensin men den startar ändå inte. men om jag värmer stiften så går den igång på ett ryck!! :confused: när den väl går så går den som den ska och allt, men när jag stänger av den så går den knappt att få igång igen. så jag undrar vad som kan vara fel? Den startade alltid på ett eller två ryck förut, men inte längre. jag har haft i nya stift och provat men inge bättre blev det. kan jag ha monterat statorn fel på något vis eller gör det någon skillnad? sen har jag en fråga till om den, för när man försökt dra igång den en stund så vill den inte riktigt dra tillbaka snöret, utan dej börjar kärva. vad är det för fel då? Mvh// Hampus
 

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Har du en riktigt blå gnista? är spänningen eller stiften dålig kan kompet
blåsa bort gnistan så att säga,mät matarspänningen prova mjukare stift.

På Blizzarden o srx tiden fick man starta upp o varmköra med mjuka stift
o sen skynda sig o skruva i hårdare stift men då snackar vi hårt trimmade
440cc maskiner som var helt dö under 7000rpm !!!!
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Ja, spänningen borde det inte vara fel på då statorn är helt nylindad och stiften är helt nya. Stiften som sitter i nu är ngk br9es men jag har provat med ngk br9eya utan skillnad.
 

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Har själv varit med om nylindade statorer som gett fel faktiskt 3ggr till en mach z tills det visa sig vara fel på tråden !! Så ta aldrig nåt för givet
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Den kan ju vara lindad lite för mycket/lite så att den inte ger riktigt fin gnista, men när stiften är varma o fina så orkar det gnista hyfsat och den går, men kanske ändå inte optimalt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Jo, men jag har kollat gnistan, och jag tycker att den ser stor och fin ut. Och när den går så går den som den ska.

Låter som den är felbestyckad typ för fet på tomg . Kan den stå på tomg utan att surstanna? Eller ligger choken på lite?

Och ge ngk br9eya stiften en ärlig ny changs att funka . Typ starta den med gamla stift och sätt i eya stiften i varm motor och nya eya stift.

Kolla stiften då och då så dom inte håller på smälta för 9 är gränsfall varmt stift !!
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Den kan stå å gå på tomgång länge och väl utan att sura ner sig eller stanna, men jag ska kolla upp om den kanske kan få för mycket bensin precis när man ska starta den. och någon choke sitter det inte på den, finns bara en primer. men tror ni den blir mer lättstartad om jag klämmer i ett par b8es, och bara provar att starta?
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
kan avgasventilerna ha fasnat tror ni? För nu märkte jag att den blöter ner stiften på en gång när man försöker starta. och hur tar jag isär dom isf?
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Det var en avgasventil som kärvade så skotern fick för mycket bensin i när man skulle starta den, men nu går den igen. :becky: men tack för alla svar. :hello:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Kvack ,,Ska normalt inte ha någon bet att dom står på vid gavel förutom att den går sämre på lågvarv :hmmmm:
Ge den en dag och den är svårstartad igen:blink1: (hoppas inte)
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Nää, och det var som du skrev, den är svårstartad igen, men gick bra och var lättstartad hela dagen, :confused:
men jag tycker det är konstigt att det blev så, för direkt efter att jag gjort rent dom och så så startade den på engång och lätt ett bra tag efter, men blev svårstartad igen.
men jag tycker den verkar få för mycket bensin när man ska starta den nu, vad kan det bero på? :hmmmm:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Nää, och det var som du skrev, den är svårstartad igen, men gick bra och var lättstartad hela dagen, :confused:
men jag tycker det är konstigt att det blev så, för direkt efter att jag gjort rent dom och så så startade den på engång och lätt ett bra tag efter, men blev svårstartad igen.
men jag tycker den verkar få för mycket bensin när man ska starta den nu, vad kan det bero på? :hmmmm:


Det mystiska är att den tycks gå fint på tomg när du väl fått igång den?

Hur mycket primar du igentligen? Prima ytterst sparsamt!!

Du kan göra ett sista enkelt försök med andra stift. Har du tur så kan problemet försvinna om du bara köper champions motsvarighet till ngk 9. OBS köp dom billiga 50kr stiften inte racing mod!!

Champion har faktist räddat sådana historier förr fast bara på vissa makiner så jag lovar inget. Bosch stift kan evnt också funka men prova i första hand champion. Även bosch stiften måste vara dom billigaste!
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
ja, den kan stå å gå på hur fin tomgång hur länge som hellst när man väl fått igång den. men jag har provat att inte prima alls någon gång, men den surar ner sej iallafall, och när jag primar ger jag den max två pump. men då kanske jag ska testa andra stift till den.