motorras ?

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
hej...
jag har en ext 600 trippel som skar på cylindern närmast variatorn...
det började med att vi tyckte att den inte gick rent.. så vi kollade stiften... byte stift tyckte den gick lite bättre en liten stund... sen blev den sämre igen... kollade gnistan tyckte den va dålig på den cylindern... när den stod på tomgång å vi ryckte tändhatten så reagerade den inget på den cylindern... skaffade en ny tändspole...å den gick bättre igen men efter typ 15 min så gick den tungt i motorn å det rök under huven öppnade huven å såg att pipans värmeplåt smält samt att det smält hål i buken vid slutburken... bogserade hem den rev piporna kollade in på kolvarna den som vi tyckte hade spökat hade smält samman totalt.

har nu bytt kolv och cylinder samt insugs gummin men dom va hela.. kollat fugasaren utan att hitta något fel...
nu undrar ja om någon har en susning på vad som kan va felet till ett sådant ras ?

kan det bero på en dålig tandspole ?
dåligt stift ?

hoppas nu på att ni har några förslag

Med vänlig hälsning johan
ett dåligt stift
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Har du kollat packboxen ut på vevaxel! Den kan du kolla på tomg genom att spruta startgas mot boxen . Motorn får då inte reagera på det. Och du har väl kollat insugsgummi noga. Och går den inte rent och bra får du kolla förgasaren igen. Håll koll på tändstiftsfärg ett tag framöver även om den går bra.
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
insugsgummina va lite torra på utsidan men inte på insidan(inga sprickor rakt igenom)
packboxen vilken sida sitter den på ? om den läcker byter man den från utsidan då eller är det att riva allt ?

kylet fungerar som det ska... den varnar som den ska...

Med vänlig hälsning johan
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
inga fler tipps...
ska till garaget å kolla mera på den nu i helgen
så fler tipps skulle sitta bra
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
en fråga... om en tändspole lägger av och man kör utan att märka det kan den skära då ?

eller om vi säger att den nästan går sönder så att den tänder va tredje gång mot va den ska
kan den skära då ?

vi för står inte varför den skurit/rasat...
men kolven har smält mest på avgas sidan samt att vi ser att det har varit jävligt varmt i den pipan å ner i slutburken...

vi ha mer tips eller förklaringar...

Med vänlig hälsning johan
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
den skar bara på cylindern som är på vänster sida / variator sidan
den har smält duktigt man ser inte längre att det skulle ha varit några kolvringar ens
om olje blandningen inte skulle fungera skulle den inte rasa på typ alla då ??
hur kollar man blandningen ??
ja vet att ja måste fylla på olja som förr....
ja blir inte klok på detta
men ja e glad för era svar så man har något å kolla :)

Med vänlig hälsning johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Oljeinjektorns munstycke kan vara tät just till den cylindern, Blås igenom det munstycket eller alla tre munstyckena. Munstycket bör sitta på insuget strax innan cylinder om det är samma princip som thundercat, inte säkert de sitter där med andra ord men det är bara följa oljepumpens slangar.

Packboxen som "kan" ha orsakat felet är såklart den bakom variatorn och den kollas med startgas med motor igång som nämnts tidigare. Det är svårt att byta utifrån men det går få ur den med våld,,passa lagret bakom bara.

Men det låter mer som bränslebrist så kolla den förgasaren extra noga! Ta lös nålventilen in till flotörhuset för det kan sitta en färgflaga alt gummislimsa bakom det munstycket och då blir det tätt vilken sek som helst.

Man kan köra utan gnista på en cylinder väldigt länge innan någ går väck. Som ex har jag kört 1,5 tim utan gnista på en av tre cylindrar på min båtmotor i sommar.
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Den har fått för lite bränsle på den skurna cyllen, när den får för lite går det för varmt och smälter kolven på utblås sidan, kolla upp förgasaren, rengör munstycken med rensnålar eller sätt i nya, kolla upp nålventilerna och flottör så dom funkar som dom ska, kolla även så gasarna är kalibrerade så trottlarna lyfts exakt lika när du rör gasen, sist men inte minst avgasportarna så dom inte kärvar, det kan ju vara så att porten på den dåliga cyllen kärvar eller sitter fast så det inte blir fritt flöde på avgaserna på höga varv å då går det absolut för varmt, lycka till.