motorteori 2t: slidskiva i avgasporten.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
borde man inte kunna tjäna effekt och få mindre färskgas i avgaserna om man skulle montera en slidskiva (liknande de som rotax hade på insuget på sin 670 motor bla.) i avgasportarna som stänger avgasporten helt en gång för varge varv som motorn snurrar.
den borde stänga ungefär när kolven är längst ner så att all färskgas som är påväg in i motorn inte kan smita ut genom avgasporten utan stannar i cylindern. den skulle även kunna ändra den exakta tiden som den ska stänga på ungefär samma sätt som vilssa biltillverkare ändrar kamtider för att fungera optimalt på olika varvtal.

finns det någon motortillverkare som har provat att experimentera med det?
finns det några uppenbara nackdelar som jag har missat. ökade tillverkningskostnader och fler rörliga delar är ju givna. men vinsten av att inte ha en avgasport som står öppen när färskgasen ska in borde vara värt mycket.

det kanske inte fungerar alls. för nån mer än jag borde ju ha tänkt tanken.
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
man använder ju pipan/piporna för att skuta tilbaka färskgaserna inn i cylindern och därigenom får man ett högre tryck änn om man skulle använt det som du säger
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
En hel del rotax motorer har havererat genom åren tackvare att slidskivan skurit, hände en kollega till mej och ja det är dumt med en massa annat skit som ska ha smörjning.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
spacecow:
sant, men en del av färskgaserna smiter ju ändå ut genom avgasporten. + att pipan bara är optimerad för ett visst varvtal och släpper igenom mer på andra varvtal.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Det kan nog vara sant så som jammen600 säger. Brorsan var ute o letade efter en mach 1 tror jag det var som i alla fall hade en sådan slidskiva. den hade han fått byta 1 gång och den var nu även paj när han åkte o tittade på den. 2ggnr alltså på sammamaskin.