Motstånd för diod/led -

Skoterpojken

Aktiv medlem
6 sept 2010
64
0
6
Robertsfors
Vilket motstånd som helst borde gå bra eftersom alla är helt täta.
Förut när jag höll på att löda mycket brukade jag beställa antingen ifrån
electrokit.se eller elfa.se , dom brukar ha det mesta :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Elfa är väl mest känt, men vanliga motstånd finns ju på Classes om det ska gå fort så att säga=)

Kapsling så hamnar väl motståndet i lamphuset?:) Annars får du väl köra några varv eltejp runt skiten om du är orolig;)
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Tack för alla svar! =D
Nej motståndet skall ej användas till blinkers utan till ett LED-baklyse som jag monterat dit istället för det vanliga fula orginalet.. Biltema-motståndet var det en snubbe i min andra tråd som tipsade om.

6.85714 ohm , en rekommenderade ett sånt "stort" motstånd.. tänkte bara dubbelkolla om nån visste om det blir bra eller ej :)
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Får du inte tag på ett på annat sätt kan du PM:a mig med adress så kan jag svänga förbi Biltema och köpa ett och skicka med posten.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Har du likström till baklyset ?
Annars sätt dit en likriktare ochså så du får likström.
Ledbaklyse var är det för spänning det ska ha ?
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
ursäkta att ja låna lite tråden också

ja, jag har också biltemas bak lyse och då lyser parkerings lampan på panelen hela tiden... ,, hur sätter man motstånd till baklyset?
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Biltema-motståndet parallelkopplas står det och det enda syftet med det motståndet
på blinkersen är att motståndet mot blinkersrelät blir rätt så att det blinkar rätt takt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Diod=LED används för likriktning. Däremot blir jag osäker på om man ska ha lik till dem men är lur på det?:p Bara att testa typ^^

Angående motståndet så är det bara koppla ett parallellt över dioden, man använder det helt enkelt för att man ska få samma motstånd som en "vanlig" lampa:)

Att parkerings lampan lyser kan bero på att det är typ en signal att en lampa är trasig, samma sätt som många bilar har=) Dock bara en gissning:p
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Nej är inte likström, men Led behöver inte likström?
Ja, led behöver likström.

Dock var de ju inte detta som var problemet nu. De är bara att du beställer vilket effektmotstånd som helst med lämpligt motstånd. Koppla mellan plus och minus.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Vilken effekt har du LED belysningen ? Vilken effekt hade du på glödlampan du ska ersätta ?
Ungefär den effekt du minskat med när du sätter in LED är det du kan behöva bränna bort i ett motstånd för att elsystemet ska vara nöjd.
Principen är den samma på bilar man vill lura bilden att tro att det sitter en vanlig lampa som drar lika mycket effekt.

Ska du ändå beställa från elfa så beställ en diodbrygga så du kan likrikta på engång. Inte många kronor.. Kan mycket väl fungera utan beroende på hur LED lampan är gjord.

Alla kabelskarvar och dyligt borde du täcka med krympslang eller en bra vulktejp. Främst för att inte riskera kortslutningar mot ledande prylar i omgivningen.

Nu har du inte skrivit hur du ska koppla in men antar att det är "biltema" ritningen. En Resistor parallellt med LED lampan.
Då har det motståndet du lagt in i länken i mitt tycke för låg effekt och för låg resistans. Det kommer att brännas sönder...
Du måste beräkna att den effekt som avges i motståndet blir mindre än den effekt det MAX kan tåla. Det är inte som en lampa som man lite förenklat kan säga tar det den behöver och är nöjd.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Min summit hade redan likriktad ström även fast jag ej har elstart. Men killens renegade har väl kanske till och med elstart så inte behöver han nån diodbrygga.