Mountain cat 600 EFI -02, drar mycket?

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Förbrukningen är hopplös att jämföra, 4.2 l/mil är inte alls orimligt med en sådan maskin men den ska också gå att få ner rejält vid lugn ledkörning.
Den drar för mycket olja.
Hur mycket ska man skruva på armen för att få ner den en procent?

Har märkt nu att stiften kläggar igen och det är därför den går ojämnt och är svårstartad. Beror det på att den får för mycket olja?
 

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Hej ! Jag har en Mountin cat 900 efi och den drar väldigt olika beroende på hur man kör. ligger man stadigt på 70 km/timme med jämn gas vilket går bra på fjället då drar den 1,7 liter/mil kör jag i skogen på 4-5000 varv 20-30 km/timme och så får man ju nästam stanna i bland för trädstammar då kan den dra upp mot 6 liter/ mil
ungefär lika mysket som när man klättrar i branta berg/fjäll kör man långa sträckor över 100 km/tim drar den runt 5 liter milen. så har den varit sedan den var ny. har kört drygt 2000mil med den utan några större problem. Jag puttsar även APV-portarna en gång varje år. Hade ett problem med den i år det var att tempvarningslamporna blinkade och då drog den otroligt mycket olja. felet var givaren som känner av oljenivån var felaktig och den påverkade temp lampan de är iopkopplade på något konstigt vis. Ha en skön vinter med många mil på din 600 efi.
många hälsningar från mouintincat 900efi M1 2004 / Frida
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Hej ! Jag har en Mountin cat 900 efi och den drar väldigt olika beroende på hur man kör. ligger man stadigt på 70 km/timme med jämn gas vilket går bra på fjället då drar den 1,7 liter/mil kör jag i skogen på 4-5000 varv 20-30 km/timme och så får man ju nästam stanna i bland för trädstammar då kan den dra upp mot 6 liter/ mil
ungefär lika mysket som när man klättrar i branta berg/fjäll kör man långa sträckor över 100 km/tim drar den runt 5 liter milen. så har den varit sedan den var ny. har kört drygt 2000mil med den utan några större problem. Jag puttsar även APV-portarna en gång varje år. Hade ett problem med den i år det var att tempvarningslamporna blinkade och då drog den otroligt mycket olja. felet var givaren som känner av oljenivån var felaktig och den påverkade temp lampan de är iopkopplade på något konstigt vis. Ha en skön vinter med många mil på din 600 efi.
många hälsningar från mouintincat 900efi M1 2004 / Frida
Låter knepigt att det kan skilja sig så mycket i förbrukning? Men är du nöjd så. :)

Hur mycket ska man skruva på armen för att få ner den en procent?

Har märkt nu att stiften kläggar igen och det är därför den går ojämnt och är svårstartad. Beror det på att den får för mycket olja?
Kan lägga till att nu måste jag dra upp stiften varje gång innan jag startar. Stiften är torra och svarta. Ibland om den startar och man varvar upp den och släpper på gasen så kan den få för sig att vilja dö och då är det nästan omöjligt att få upp den i varv igen. Dör den så är det bara att ha upp stiften igen.

Min morbror tror på att den får för mycket/för lite luft, vad säger ni om det?
 

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Hej igen jag med mountincatten 900efi.

Min uppför sig lika dant om jag inte låter den få stå och gå på tomgång ca 3 minuter för att den ska bli lite varm. Gasar jag upp den när den är kall och släpper gasen tvärstannar den och jag får byta stift. så ha den vait sedan 2004. varför vet jag ej. trodde ett tag att det var brytaren på gashandtaget som kronglade så jag bytte den också. Men de fungerar om jag varmkör den på tomgång. // Frida
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
---Dör den så är det bara att ha upp stiften igen.
---
--- Gasar jag upp den när den är kall och släpper gasen tvärstannar den och jag får byta stift. ---
Oj, har aldrig lyckats med det. Även om den går lite rått vid kallstart. Vill gärna värma upp sig lite långsamt. Men jag vill gärna ha full värme innan det ska gasas så det är väl inget problem.

Har däremot haft flera tändhattar som gått sönder. Har börjat gå lite orent, man lyfter en tändhatt och det faller ur metallspån är jätteglapp mellan tändstift och tändhatt. (NGK hårdplast tändhattar). Dom höll som en rem på en Ski-Doo kanske 10mil... Löste sig tillslut med NGK silikongummi tändhattar med resistor så var det inga problem längre. Vad jag märkt.

Kan även rekommedera Denso Irdium IW27 stift. Dom är grymma körde halva säsongen ifjol. Dom tål helt enkelt mer och har ordentligare ginsta. Tyvärr svåra att få tag på i sverige till anständig priser.