mountain cat 800

danne_800

Medlem
9 nov 2007
20
0
1
Vistträsk
har köpt en mountain cat 800 -01. går otroligt bra både på led och i snön:).. men är det något speciellt med den här modellen som går sönder eller bara så racklar??
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Inget speciellt på just den maskinen men man kan väl kolla nitarna mellan tunneln å framänden.
Lyft bort luftburken å kolla nitarna även där.
Kolla lagringen på sekundär variatorsidan.
Kedjan?

Inte vet jag men kolla hela maskien så inget sitter löst eller så.
 

Clownie

Aktiv medlem
6 dec 2007
64
0
6
Skellefteå
Akta dig att köra på SKÄR-torsdag bara.. överhettning brukar vara vanligt på arcticar före -04 iaf vad jag har hört av dom som har ägt arctics.
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Akta dig att köra på SKÄR-torsdag bara.. överhettning brukar vara vanligt på arcticar före -04 iaf vad jag har hört av dom som har ägt arctics.
Lustigt, har haft en -99 en -04 o just nu en -02 arctic o ingen förutom -04 har nånsin gått varm o d gick den varm en gång men d hade nog d flesta skotrar gjort i den situationen!!! :aetsch:
-02 jag har nu är en mc800 o är väl inte riktigt samma som -01 men inte så stor skillnad förutom efi.... Har inte upplevt nå direkt fel/brister på den förutom brytarn i gashandtaget.. Den vill j..... lite :mad:.. I övrigt än så länge en skaplig skoter..:)
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
byt ut reedsen till boyesen reeds, men annars så är det kanske den bästa motor AC haft genom tiderna
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Som föregående talare säger, det sägs att det är den bästa motorn arctic haft, och dte där varmgångsproblemet är inget jag har hört talas om nånsin, har själv en mc 800 -01 och den har aldrig haft tendenser att gå varm.
Annars tycker jag det är en kanonskoter.
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
HejHopp alla Catägare....

Jag e ny som ZR-pilot men har funnits här på forumet förr men mest då på ShiitDoo-sidorna.... HeHe

Nåväl, till min fråga; är det samma 800-snurra i de olika modellerna 01-02?
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Sv: Re: mountain cat 800

är det inte förgasare på 01an och EFI på 02an? eller är jag helt ute och cyklar ?;E

Ja dom nämner ju det tidigare i tråden det så..

Sen är väl motorerna likadana förutom det?
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
funderar på en MC 800 -01, är dom tung ? är dom smidiga att kasta runt och skråa med ? Tycker det är viktigt att en bergsklättrare ska vara lätt och smidig :)
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Lätt är dom inte om man jämför med dagens mountainmaskiner.
MC är igentligen en förlängd zr800.
Är ZR800 lätt? Nä, enligt de flesta.
Det roliga är att en amerikansk skotertidning jämförde ZR900 med phazer, zr:en var några kilo lättare.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Visst dom är väl inte dom lättaste men däremot är domsmidiga å lättkörda. Det måste ju finnas en anledning till att många förare på andra sidan atlanten väljer en Mountain Cat före m-serien. ;)
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
hur äre med mountain cat 600 -02 ? hur lätt och smidig är dom ? känns effekten liten i dom ? tycker dom har lit kort matta men trycker dom ändå på bra i puder ?
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Tror anledningen till att dom väljer en mountaincat före M-serien är nog att det är bra mycket enklare att pressa ner en stor trippel i dem. Annars har jag väldigt svårt att se fördelar på zr3-chassiet jämfört med M-modellerna.

Är väl ingen jätteskillnad på 600 o 800, förutom som du säger att dom har kortare matta.
Är ju i princip samma skoter, det som skiljer är längden o motorn. Skulle iaf aldrig fundera på en 600. 800:an är grymt fin och en väldigt driftsäker motor.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.
Hade själv en liknande fundering tidigare på säsongen.

Var och provade tittade på ett par Mountian Cat 600 först. Både en -01 och en -03. Den senare av dessa hade jag nog köp om inte skicket var tveksamt på just det ex jag kollade på. Fick sedan även tips om just 800 motorn som en trevligt och hållbar motor... Wroom, sen blev det en mountain cat 800 efi.

Viktiga saker i ett model val som jag ser det.
Åkningsunderlag:
Dessa maskiner är inte gjorda för ledåka. Fundera på vilken typ av åkning det blir och inte minst viktigt vad åker dina medåkare för typer av maskiner. Det går bra men ska du pressa hårt med kompisar på sportigare maskiner. Då har man missat grejen. Känner du att du åker hyffast mycket led kolla kanske efter ex. en ZR 600/700/800 maskin istället. Kanske främst i en halvlång 136" 345cm variant/modifiering och en bra 38mm eller 44mm matta. Då har du en bra crossover maskin.

Matta:
Högkammsmattor går tungt. Så länge man inte kan dra nytta av extra fästet relativt lägre kammar är det inget att ha...
MC800:a har 151" 384cm matta det finns bara fåtal varianter som passar. Så det är antingen en fullvärdig offpist matta a 51mm kammar eller en Crossover matta på 38mm. Jag tycker att sätter man en 38mm matta på denna typ av maskin känns som om man har valt fel model från början.
Skulle mer än gärna haft en 151" 44mm kammar om det fanns.
MC600:a har 144" 365cm matta det finns mattor fler varianter. Framförallt finns det 44mm alterativ. Vilket jag tycker är en bra kompromiss offpist/pist.

Motor:
Båda är fina motorer. Enda problemen jag lyckats hitta är att det på någon 600 maskin pga problem med slitna APV ventiler som skadat kolv och därmed motorn. Det är solklart så att 800:an är mer att åka med. Det skiljer över 30hk. Dock är det från försäkringsperspektiv en nackdel med 800:an.
Glöm bara inte bort att rätt inställningar (enligt din önskemål) och fräsha variatorer för underverk på alla maskiner.

Storlek:
MC800:an upplevs som större och kräver lite mer för att köra aktivt. På led kan den i vissa lägen upplevas väldigt trög, speciellt i situationer då hela mattan greppar från början till slut och man ska vrida runt den i en sväng. Hade varit intressant att veta kur den skulle vara med lite lätt uppböjda rails sista dm i boggin. Antar då jag kört MC600 för lite, att den pga kortare längd och några kg mindre är lite enklare att hantera i spåret. Om än långt ifrån lika smidig som en sportmaskin.

Backväxel & Drag:
Detta tycker jag är så viktig punkt att den blev egen. I mitt tycker är det ofattbart att dessa maskiner i huvudsak såldes utan backväxel. Bara så simpel sak som in och ut ur fråd, släp är inte kul utan. Dom är inte små och blir stora och tunga när dom sitter fast. Jo, det händer och tyvärr så verkar det vara så att man kommer lite längre och kör fast ännu ordetligare när man väl gör det...
Drag är också inte så vanligt. Men den är ganska ok att dra med, kraft och fäste så förljer saker med.

Boggi fjädring:
Denna är ganska ok om man har fräsha grejer (dämpare, fjäderspännare). Återigen inget tokbra på snabb led åka men fungerar även där.

Slutsats:
Du hittar båda varianter av maskiner för samma pengar.Hitta en maskin i det skick ni önskar, finns alla sorter. "Räcker" effekten och man bara har stora men inte största offpist ambitionera så tror jag att man kan bli nöjd med en MC600:a. Ska man och orkar man köra lite mer så finns det mer att komma med i en 800:a.

/Johan
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
hur äre med mountain cat 600 -02 ? hur lätt och smidig är dom ? känns effekten liten i dom ? tycker dom har lit kort matta men trycker dom ändå på bra i puder ?
Jag kör en mtn cat 600 efi -02 och jag har inget att klaga över. Tycker min går hur bra som helst i lössnön,gillar att lyfta skidorna också :rock:. Förra vintern när vi hade så mkt snö så hade jag inga som helst problem.Den är lite smalare mellan skidorna så dom är jäkligt smidig i lössnön,gillar skotern starkt.345 matta med 44mm kammar,skulle kasnke ha varit neddrevat ett par kugg. Tycker inte den är så farlig på led heller förutom att om man kommer in i en kurva lite för fort så lyfter den alltid innerskidan,så man får jobba lite med kroppsvikten. Kallstart=2 drag.:D Min är till salu föresten,den finns på blocket. Har nyligen beställt boggie delar för nästan tre tusen. Ny främmre gas boggiedämpare,nya boggiehjul+ lager och slides. Den ligger just nu på 37 tusen men det är prutbart :)
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
funderar lite på m5 också.. vilken skoter kan vara roligast Mc 600 eller m5 ? m5an har ju skönar körställning och längre matta men då har den ju mindre hästar. Hur är effekt skillnaden, skilljer det mycket i kraften i maskinen när man kör dom ?