Mountain eller sport??

Status
Stängd för vidare inlägg.

moggemx

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
hej!

jag funderar på och köpa skoter men jag vet inte riktigt om jag ska köpa en mountain eller en sport maskin... jag tycker att det är rätt så kul å fara å hoppa och så men sen brukar jag ofta vara ute med mina kompisar och köra "puder" åkning som också är förbannat kul och då vill man ju helst ha en mountain men om man ska hoppa så har jag hört att det är katastrof att flyga me en mountain ... så mina frågor är går det bra att hoppa med en mountain skoter´lr är det helt hopplöst???
fråga 2. nån som vet om det går att ta sig fram ganska bra me en sport skoter???
 

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
Problemet med en mountain är att chassiet helt enkelt inte är byggt för höga hopp med hårda landningra, särskilt inte A-C 1M chassie. Man kan ju köra en kort maskin i lössnö och ha roligt ändå, men lutar det för mycket uppåt så hänger den ju inte med så bra. Men i puder på plan backe kan man leka ordentligt med en kort :)
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
kolla bara på slednecks, där hoppar dom med summit och en mountain max tror jag. Men var bor du? är det mycket snö eller puder där länge på året?har hört att mountain maskiner reser sig lätt. nog skottar kortbandare bra med hkmatta
 

Summit rider

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Har haft båda kort och låg, de finns ju alltid 345 renegade så har du ju mellan=)Men jag kör Summit eller rmk nu mera!!Dom nya rmk funkar duktigt bra att flyga med. tycker att de är lättare att kontrolera en lång i luften än den korta!!!Så de är ju alltid smak sak=)
 

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
Du ska kolla på hyprid skotrarna, Renegade och SKS -03/switchback.

Dessa är dock dyra skotrar så om plånbiken inte räcker till är det bara att singla slant. Själv skulle jag välja en kort med lite högre kammar 32->mm.
 

micke n

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
en stor fördel med en lång me lite kamhöjd å
lite smalare spårvidd är att de är smidigare å lätare att kasta omkull i pudret...
en kort vill tappa fästet med mattan när man ligger ner, och är oftast svårare att få omkull dels pga breda spårvidden, ett hårdare skidtryck och brantare attackvinkel. Har själv en summit 700 00 med 345matta, tycker den funkar enastående i lössnö om man jämför me de korta jag haft.
 
E

Ej medlem/Inloggad

hejsan

en helt vanlig cross/country skoter(ir vad det heter) med 38as matta e het i pudret!!mxz,rev ,zr ,firecat, édge, pro x är ett par st smidiga å lätta skotrar som man kan svänga av leden med och även hoppa å flyga!
 

grumpa

Medlem
21 dec 2005
24
0
1
34
malå
polaris

tjenare grabbar.. jag gillar hellre en kort skoter men jag vet int varför?? hade iallafall en gamm, sur, äcklig polaris från -79 och jag hade just skruvat ihop boggien med en ny dämpare och fjädrar så jag for ut och skulle hoppa med den. vad tror ni hände, jag satsade fullt i ett fett hopp och när jag landade sprutade det bara delar.. tur man ska köpa en ny skoter.. hehehe
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jag skulle sattsa på en Mountain max de är vad ja köpt och ja är hel nöjd.
Kollade soppaförbrukningen tankade fullt och nollade trippmätarn sen körde ja och när ja kört klart tankade ja den full igen och fick soppa förbrukningen till 1.83l/mil vilket är kanon bra då ja körde helt normalt alltså drar på till 90-100 där de går och kör så snabbt man kan och får på andra ställen alltså ganska hård körning.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Kanske skulle säga att den håller som en vanlig sportskoter att hoppa med alltså igentligen inte alls för chassit blir svagare och svagare för varje hopp.
Enda nackdelen mot en sportskoter är att den är lite vingligare och har inte samma toppfart därimot nästan bättre acc.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Vilken skoter som helst håller!....nästan.

Det är väl i lössnö ni hoppar antar jag och inte efter hårdpackad led.
Är du mer på sidan än på spåret så skulle jag satsa på en hybrid.
Vilken modell, ja de väljer du själv.:cool:
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Kort, självklart! Busigare efter led, hållbarare om du ska hoppa rejält, roligare på bana.

Visst den ligger efter då det klättrar och är brutalt med puder, men 44-51mm matta på en kort brukar räcka ganska långt.
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
Hvis det er en leke maskin du skal ha så ville jeg ha valgt en kort maskin med en hk matte, helst med R-evo eller Rev chassis. Jeg har kjørt kort maskin i mange år og har kunnet dra ut på like mange turer som de med lang, uansett snø forhold. og når det gjelder klattring så er det nok du som gir deg før maskinen gir seg, flere av mine kjør kompiser har RMK og jeg klatrer like høyt som dem med min R-evo. til lek og moro så er en kort maskin best!
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Om du skall hoppa mycket så röstar jag för en sportmaskin ist för moutain, men vid lek tror jag nog mer på en mountain! Om det finns mycket snö vill säga!
Mvh Jeppe
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Är lite lur på att han hunnit köpa en skoter :aetsch:

Edit: Haha JeppeR du har lyft tre urgamla trådar idag. Sökt på mountain kanske? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.