Oj så rätt det blev "130fi".
Lite "skryting & lyging" som Norrmännen säger. Då man sitter vid brasan, en sen vårkväll/natt uppe i fjällvärlden.
97-99 Dom maskinerna är, inte ens i närheten, samma som -00 och framåt.
Dom första fick sällan bra eller ens lite bra resentioner i fackpress. Man närmast sågade maskinen som Lössnö maskin. Som touring fungerar den. Förutsatt att man monterar dubbeldyna och back, helst elstart och backspeglar också.
Men då är det billigare att köpa en Venture 700 från samma årgång. MM 700 är exakt samma skoter, men utan touringlullet.
-00 kom första modellen som man kan kalla Mountain maskin. Den fick en helt ny boggi och matta, viktfördelningen ändrades och framvagnen fick ny geometri med bättre dämpare.
-01 gjorde man någonting med motorn. (vet inte exakt vad) Men helt plötsligt kapades bränsleförbrukningen radikalt. från 2-2,5 l/mil till max 2 l/mil. Nästan oavsett hur man körde.
Vid ospårat och ca 50-70 cm snö tog denna -01 1,5 l/mil.
Motorn uppgavs inte ha förändrad effekt. Men någonting gjorde man med den mellan -00 och -01.
Med spacers, pipor och portning hoppar effekten upp 10-25 hk. Beroende på pipor.
Med planad topp 0,75 mm så ökas vridmomentet (vid 5-6500 rpm) avsevärt och effekten stiger ca 1-3 hk på toppen.
Med nya förbränningsrum i toppen, kliver vridmomentet upp rejält i hela registret. Effekten stiger ytterligare ca 15 hk.
Med andra ord. Toppens utformning är långt ifrån bra.
För vanlig körning utan extrem bergsklättring, så räcker det mycket långt med nya förbränningsrum och spacers samt putsning av överstömmingsportarna. Effekten kliver till ca 130 hk med ett grymt vrid i trippeln.
Bränsleförbrukningen påverkas inte speciellt mycket. Då man får så mycket mer vrid.
Dämparna: Fram. Bör man byta ut. I vart fall på en beg, maskin. Byt då till gasdämpare. Förbättrar väghållningen enormt.
Bak: Lämna in och renovera, byt olja framför allt. DET BEHÖVS.
(lite offtopik, En NY Ski-Doo REV 440 05-07 behöver byta olja redan efter 2 timmars körning. Då är oljan ljus grå och skummar som vispgrädde)
Oljan i en dämpare (oavsett i vilken skoter den sitter) ska bytas varje år, för att bibehålla dämparens egenskaper.
MM 700 har bara ett känt allvarligt fel. Kedja och drev.
Kedjan håller inte mer än 400 - 600 mil.
Byt till Polaris HYVO. Men man måste byta både drev och kedja. Kuggarnas utformning på HYVO stämmer inte med yamahadrevets utformning och kedjan går av efter ca 100 mil. Samtidigt som yamahadreven slits ut.
Man får även montera andra schims/distanser mellan drev och kedjehus för att HYVO dreven ska bli linjära. Men det är inga problem.
Lycka till som Mountain Max ägare. Du blir inte besviken.