Mountain Max edit cnc fräst framvagn

Beccau

Välkänd medlem
3 sept 2008
118
0
6
Vännäs/umeå
hej igen

ska visa lite mer grejor som gorts på vägen..

som vi alla vet så har ju inte yamaha dom lättaste skotrarna och det var ju därför som jag bestämde mig för att bygga lätare framvagn och byta boggi.
men nu värkar det som jag inte kommer att få tag på någon boggie så nu lutar det åt förlängningsskenor och byta alla axlar i boggin mot alu och aluhjul. men mer om det senare

när jag hade plockat ner skotern i delar och tvättat den insåg jag att det fans bra mycket mer att lätta på. så jag tog bort bågen över tanken och mätade upp den. sedan for jag till IB svets i umeå som ska ha ett stort tack för hjälpen :biggrin1: och bad dom bocka en ny boge i alu



för att få fast bågen i chassit och styrstången i bågen fräste jag dom här då jag inte vågade skruva rakt igenom bågen











sparade säkert några gram och vart riktigt styvt och bra

nästa grej jag kom på att jag skulle göra var att ta upp lite hål i fotstegen. vilket inte är så tvär gort på en yamaha. för som alla vet har yamaha kylarna där.

men en ny kylare från en lynx inhandlades..





då den var lite högre en jag planerat så bestämde jag mig för att bara ta upp två hål för slanganslutningarna och montera kylaren under tunneln för att slippa att höja tanken,dynan och plasten över tanken


här är kylaren provmonterad





kylslangar inhandlades på Germ AB i Vännäsby som också ska ha ett stort tack för bra bemötande och fina priser





 

Beccau

Välkänd medlem
3 sept 2008
118
0
6
Vännäs/umeå
nu när kylar var på plats och allt kom det stora problemet...
jag mätade i tunnel för och se hur stora kammar som skulle gå och få in... men jag kan då inte förstå att orginal 51mm gick in från början :hmmmm2: måste vara jävligt tajt åvanför drivaxeln orginal. men nu när jag pulat dit en kylare fans det inte en chans i världen att det skulle gå dit någon hk matta även om jag skafade 7 kugs hjul :hurt:

nu skulle jag ju kunna erkänna att jag tänkt fel och plocka bort kylaren ELLER så står vi på oss och löser problemet på annat sätt. så då beslutade jag mig för att flytta ner drivaxeln 30mm.

efter mycket funderande så beslutade jag mig för att det lättaste och roligaste sättet var att sätta dit en kuggrem

det kommer förhopningsvis att se ut typ såhär



alla problem som det här medför är inte ricktigt lösta än men vi får väl se hur det går.

men det som är kalart är att:

momentum i umeå skulle räkna ut hur bred rem jag kommer att behöva för att den ska hålla.

dom gammla dreven ska svarvas ner och dom nya remskivorna ska pressas på dreven för att remskivorna ska passa på axeln

det som inte är riktigt klart är:

*lagringen av axlarna?
*bromsar?
*spänning av remen
*och säker något mer jag glömt?

men allt går och lösa

fråga och kom gärna med förslag.

och vet någon om det är något hårdare stål i en bromsskiva eller om det fungerar med något blötjärn?


jag måste bara slänga in att det just har kommit 15 cm snö här 4 mil utanför umeå :clap2:
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Yamaha Nisse körde väl med Lynx-kylare och någon "monster" matta?
Vad jag vet så hade han ingen remdrift, kan ju vara värt att höra med han om hur han löste det hela på sin MM.

Riktigt snyggt annars. :ciao:
 

Old sled

Välkänd medlem
4 mar 2008
200
0
16
Ser jävligt bra ut det här med cnc fräst framvag å det. Btw du har inte lust och tillverka likadana styrspindlar åt mig för en slant?
 

Beccau

Välkänd medlem
3 sept 2008
118
0
6
Vännäs/umeå
Ser jävligt bra ut det här med cnc fräst framvag å det. Btw du har inte lust och tillverka likadana styrspindlar åt mig för en slant?
ja det beror på hur stor slant och när du vill ha dom


Yamaha Nisse körde väl med Lynx-kylare och någon "monster" matta?
Vad jag vet så hade han ingen remdrift, kan ju vara värt att höra med han om hur han löste det hela på sin MM.

Riktigt snyggt annars. :ciao:
jo men jag tror han höjde tanken
 

Beccau

Välkänd medlem
3 sept 2008
118
0
6
Vännäs/umeå
har varit på momentum idag och dom kunde inte räkna ut hur bred rem jag skulle ha
så dom skickade problemet till några tekniker i tyskland som inte heller kunde lösa problemet :hmmmm2:
så nu vet jag inte ricktigt vad jag ska göra, blir nog att höfta till på en passande bredd.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kul Kul Kul... Tänk om man hade den kunskapen och tillgång till saker :whistle:

Ang lynx kylaren så körde jag med upphöjd tank. Hade 3mm spelrum då m. 8kuggs drivisar och 51mm matta.
Klara mig fint hela sesognen. Behövde bara nita om kylaren engång. (körde m. alu nit).

Ang belt-drift... SKOJ!!!
Kommer själv köra med de på min Vector. 32mm bred rem kolfiber förstärkt. O de hoppas jag ska hålla för 220+ HP :weird:
Nåja hoppas de håller iaf, för remmen går lös på 2500:-.... :madgrin:

På min är de löst så att axlarna är splinsade och dreven sitter fast med kil och även torx "bult".
Rem spänningen är en liten "fuling" och på utsidan dreven sitter de ett lager m. hållare på varje axel som de går ett tag imellan som man kan spänna.

Denna setup har funkat fin fint på en REV 600 i 100 mil. Så nu hoppas jag den pallar med dubbla effekten!
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
vet du vad man ska ha för typ av stål då?
en bromsskiva är inte så lätt att göra själv pga att värmen kommer påverka skivan vid användning,
det du definitivt måste göra är normalisera materialet innan slutbearbetning.
du måste även tillverka skivan från stång och inte plåt pga strukturen i materialet,
en vild chansning är att ett seghärdningsstål nog skulle kunna fungera som t.ex ss2541.
 

Beccau

Välkänd medlem
3 sept 2008
118
0
6
Vännäs/umeå
en bromsskiva är inte så lätt att göra själv pga att värmen kommer påverka skivan vid användning,
det du definitivt måste göra är normalisera materialet innan slutbearbetning.
du måste även tillverka skivan från stång och inte plåt pga strukturen i materialet,
en vild chansning är att ett seghärdningsstål nog skulle kunna fungera som t.ex ss2541.
jag var och pratade med leif borch som har bromscenter i umeå han sa att det skulle gå bra att göra en bromsskiva av en rostfri plåt typ 6-7 mm
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Rostfritt säger egentligen ingenting då det finns hundratals rostfria stålkvaliteter varav endast en bråkdel funkar till bromsskivor. Tyvärr har jag ingen koll på vilka kvaliteter som är passande, men typ 99% av alla bromsskivor i världen är gjorda av vanligt kolstål och rostar friskt därmed. Kolla valfri bil som stått ute när det regnat nån dag eller två.

//Rob
 

Beccau

Välkänd medlem
3 sept 2008
118
0
6
Vännäs/umeå
Hej :bigsmile:

har stått lite stilla nu sista tidn men nu har jag i allafall beställt lite grejer ...

*matta 384*57
*styre Renthal
*non slipp drivhjul
*har även beställt en skidoo boggie
* +en massa annat...
 

Beccau

Välkänd medlem
3 sept 2008
118
0
6
Vännäs/umeå
ja..

det här med att bestäla grejer över jul :hmmmm:

lite grejer har börjat att rammla in men har fortfarande inte fåt mit paket från stenmarks maskin som jag bestälde den 21 december :frusty:
men det borde komma imorgon. (hoppas jag:biggrin1:)
och bogin som jag bestälde från tords motorservice hade dom typ tappat bort? :mad2:
men det visade sig att dom nog hade sålt den men inte tagit bort den ur datasystemet :bawling:


Så då bestämde jag mig för att fixa iordning yamaha boggin istälet.
men den behövde lite nya busningar. och i väntan på att franssons maskin skulle öppna så bestämde jag mig för att putsa upp skenorna lite


brors arctic på servis i bakrunden. det hjälpte inte den skar endå igår :biggrin1:HAHA (SKADEGLAD)
så nu kanske jag får lite sälskap i garaget också


lite skilnad vart det ju i alla fall



tyvär lite dålig bild.








har fåt bussningarna 1 400 kr :wacko: och monterat ihop boggin nu.

delana från skoterdelen kom då ganska i tid i alla fall







har även varit en sväng till boden och hämtat rästen av grejorna som jag skulle ha av tords.



en styrstång från en srx inhandlades också då det vart alldeles för lite plats mellan förgasarna och styrstången eftersom jag flyttat fram det övre fästet några cm