Mountain max

skinx

Aktiv medlem
7 mar 2006
64
0
6
Skogen
Tjena...

Hur är mountain max 97 i lössnö och går den bra i allmänhet (acc, smidighet, osv), är det som en mountain maskin eller är det mer som en touring? (har sett att dom flesta har dubbeldyna)

Mountain max 00-01 hur går dom allmänt, har hört att dom har dålig matta och dåliga skidor. Är mountain maxen (97-02) dyr i försäkring (efterssom den har 700 trippel)

Är 16 år så är dom bra för nybörjare? (Inte riktigt nybörjare efterssom jag kört skoter sen ja va liten pjuklarv.)

tack på förhand
 

Tompi

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Kiruna
skinx skrev:
Tjena...

Hur är mountain max 97 i lössnö och går den bra i allmänhet (acc, smidighet, osv), är det som en mountain maskin eller är det mer som en touring? (har sett att dom flesta har dubbeldyna)

Mountain max 00-01 hur går dom allmänt, har hört att dom har dålig matta och dåliga skidor. Är mountain maxen (97-02) dyr i försäkring (efterssom den har 700 trippel)

Är 16 år så är dom bra för nybörjare? (Inte riktigt nybörjare efterssom jag kört skoter sen ja va liten pjuklarv.)

tack på förhand
97orna såldes i Sverige med back, dubbeldyna 25mm kammar (mätt från "dal" till "topp")

Jag har själv kört över 500mil med min 97:a och är väldigt nöjd. Efter att i år bytt till en matta med 38mm kamhöjd (som de såldes i USA med) så måste jag säga att den skottar på mycket bättre än tidigare i lösnö, inga problem att burka runt i djupsnö.

Samtidigt så är snabb ledkörning inga problem, vilket är bra för mig eftersom det är det jag kör till 80%.

/Tompi
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
mm97

Har haft min 97á nu i 5 säsonger och är mycket nöjd, skotern är i princip en venture 700 utan back och elstart och med enkeldyna, såldes ev med dubbeldyna osm var populärt då, inte back däremot, jag tror däremot att många slängde på det från start, största skillnaden mot venturen är ju spårvidden.MM97 har 98 tror jag och det gör den tippvänlig i lössnö men även något i spår, mattan var bra 97 nu känns den däremot lite gammal, nu börjar ju dom nyare mm, 99 och framåt komma ner i pris så jag skulle nog rekommendera att du går upp på den, då frå du nyare färger, mountainhandtag och något längre matta med 51mm kammar, orginal mattan ska visst kunna gå sönder en del, men men...framförallt så har ju 99 ´an och framåt en mycket bättre attackvinkel och det är viktigt...Har kört 500 mil och håller med att den är suverän på led, och jag har båda dynorna och dom som får åka med tycker komforten är suverän...sen har du ju yamahas finish...


mvh//JS
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
En 97a är en ganska dålig lössnö maskin, funkade hyffsat om det var platt och man kunde leva på farten, men i uppförsbacke eller där man måste trixa så funkar den inte bra.
Bytte den mot en 00a, klart bättre lössnöegenskaper, funkar bra med dubbeldyna och två på i lössnön. Jag hade iofs quick rods på min vilket gjorde att jag kunde variera skidtrycket om jag skulle åka led eller lössnö. Stor skillnad mellan max och min skidtryck. Mattan hade jag alldrig några problem med men som alla mattor med höga kammar går dom sönder om man far och spinner på andra ställen än i lössnö.
Slutsattsen är att om framkomlighet i lössnö är viktigt då är det en 00a eller nyare du ska ha, tycker du ändå att en 97a kan vara vettig då rekomenderar jag en venture 700 istället, mycket bättre maskin på led och samma dåliga framkomlighet i lössnö.
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Jag har en Mm 700 -00, och jag känner en som har en -97. Jag ahr för mig att -00 och frammåt är mer en mountain maskin. Jag har den helt org (för tillfället) och det finns inga skavanker eller något fel på den!
Mvh Jeppe