Mountaincookien

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Ingen fel på gasfelsbrytaren vad jag upptäckt än så länge.

Nu när det är ljust och jag kör utan huv kan jag se lite vad som händer och jag börjar misstänka något med avgasportarna ändå.

Med maskin på tomgång och direkt till full gas drar motorn lite i vajrarna med "faller" sedan direkt ner och slutar därmed varva. Med mjukare gaspådrag funkar allt som det ska.

Om man kör som jag beskrivit från tomgång och sedan en fullgasrepa så kan den ibland återhämta sig när man kommer upp i varv men ibland måste man ta om på gasen för att få den att varva ut.

Ska iväg och byta bränsle nu, bara för att eliminera en felkälla.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Men prova att spärra upp APV ventilerna då. Svetstång eller motsvarande i wire på APV motorsidan. Den kommer då att gå lite sådär på lågvarv men när du når ca 6500 så ska den gå för fullt. Detta bara för att prova att den går bra när ventilerna väl är öppna.
Detta är ingen långsiktigt lösning.

APV motorn. Mät upp sensorn. 3 kablar. Mitt är signal och de andra två är referencer. (+5v , GND)
Enklast är att mäta resistans (Ohm) ex signal - GND. Det är motsvarande sensor som TPS sensorn.

Kablarna till motorn får 12v DC när den körs. Vilken som är plus eller minus beror på om motorn ska öppna eller stänga ventilerna. Så till denna kan du koppla spänning och köra lite om du vill.

Om du vill ha indikering på att motorn går. Är att sätta dit två LED för 12v. Monterar man dom så polariteten bilr olika. Så lyser den ena när den öppnar medan den andra när den stänger. Står motorn stilla lyser ingen.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Nog tror jag maskin går som den ska när ventilerna öppnar, matar på som tusan tycker då jag. Men ska testa bara för att.

Möjligtvis en dum fråga nu, har ej meckat apv tidigare så jag är novis.
Sensorn för apv, går efter varvtal och var sitter den?

Nytt bränsle hjälpte som befarat inte.
Apv motorn kan 'dansa' lite fram och tillbaka när dessa fel uppenbarar sig. Hur beter sig en felande apv motor?

Kollade justering på vajrar och de hade 33mm spel vilket är för mycket enligt vad jag läst. Justerade ner till 31mm vilket är det kortaste jag kan få dem till och visst varvar maskin bättre inbillar jag mig när den går men spökena kvarstår.

Min hjärna drar slutsatsen att ventilerna funkar ok, vajrar är hela och ok justerade, apv motor fungerar oftast men får dessa tuppjuck ibland, vilket leder till att det torde vara givarfel som redan är nämnt?
 

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
vad jag vet så finns de ingen "givare" utan den får ju signalen från cdiboxen som bestämmer när den ska öppna.
om jag mins rätt så ska den prov dra en gång i vajrarna varje gång man startar den för att justera in längden. gör den de?
och sen testa koppla ur apv motorn. spärra vajern i öppet läge och testa. gå den för fullt då! så är de väldigt troligt de är apvmotorn då det är ett vanligt fel att dom strejkar
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
en felande apv motor går inte alls. kärvar ventilerna så kan motorn gå muppigt dock

att den dansar kanske är för att du får misständningar som gör att varven hoppar så att motorn öppnar/stänger. bara spekulationer! men får du någon felkod?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Givaren jag tänker på är den på APV motorn. Är till för att ECU ska veta vilket läge motorn och därmed normalt även ventilerna har. Givaren i sig är av liknande typ som gasspjällsgivaren. (TPS).

Då du skriver att den "dansar" skulle jag definitift kolla upp sensorn på APV motorn. "glappar" denna givare så kan ju denna info tolkas som öppen eller stängd fast så inte är fallet. Då måste ju motorn köra fast det inte hade behövts...
Glölm inte bort att kolla kontakter och kablage efter skador också.

Aktivering av APV sker baserat på varvtal som tidigare skrivet av CDI på en förgasar motor eller ECU på EFI modeller. Öppnar vid ett varvtal och stänger vid ett lite lägre vartal. Annars står den helt stilla.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Har ej kollat om den "provdrar" i vajrarna vid uppstart. Känns som en svår sak att kolla själv då den lär hinna gå tillbaka till ursprungsläge innan jag stuckit fram skallen och kikat?

Ventilerna i sig kärvar inte vad jag kan bedöma. En avvikelse som jag noterat är att när jag drar i vajrarna från servosidan så kan jag med relativ lätthet "bottna" ena ventilen i toppläge medan den andra ger mer motstånd, detta även med demonterade ventiler, dvs de ligger på sidan av. Min snabba okulärgranskning gav inget, men kan det vara något att gå på?
Det hörs tydligt att de båda två bottnar i stängt läge när de är monterade på cylindern och själva vajrarna löper lätt båda två.

Misständningar är möjligt, ska väl prova nya stift samt se över kablaget, har för mig att jag såg en halvrisig kontakt någonstans.

Finns en beskrivning av denna kontroll av apv sensorn att läsa någonstans eller kan någon kunnig offra lite tid åt att försöka beskriva detta så detaljerat som möjligt?

Så servomotorn har bara läge on/off egentligen? Jag trodde regleringen av portarna skedde steglöst beroende på varvtal?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Så servomotorn har bara läge on/off egentligen? Jag trodde regleringen av portarna skedde steglöst beroende på varvtal?
Ja det är bara två lägen som används på denna generantion motorer. Stängt och Öppet. (Fanns någon samtida 500cc som använde tre lägen.)
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
I see...

Hur skadligt är det att spärra portarna i öppet läge? Tänkte om maskin börjar jävlas på någon tur, så kan man spärra portarna öppna och köra hem?
Har ju läst att det går på tok för varmt på höga varv om de inte öppnar, hur är det om de ständigt är öppna?

Sen läste jag någon uppskattning om att man tappar 15hk om portarna inte öppnar. På min skoter känns det mer som man tappar 40hk... Svårt att uppskatta förstås men den slutar i princip att accelerera.

Har sökt på hur man felsöker en apv motor men ej hittat nåt.

Nu skulle jag vilja ha en hög reservdelar att felsöka med.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Börja med att mäta upp det du har. Att byta på chans ger inget. Speciellt inte på så dyra delar APV delarna.

1. Mät upp sensorn på APV motorn.

Med multimeter inställd på Ohm Motstånd. Mät mellan en av de yttre och mitten stiftet. Med APV ventilena i stängt läge ska du ha ett litet värde 800 Ohm (alternativt 4200 Ohm om du tagit andra referensen) om du med viss försiktigthet vrider motorn så ventilerna är fullt öppna så bör du hitta ett värde runt 3600 Ohm (alternativt 1400 Ohm)

Notera det är inte säkert att mina värden är exact rätt på värdet. Det är principen som är viktigast. Det ska inte gå till 0 eller till 5000.

Notera av du får så går det bedömma.

Mäter du mellan de båda yttre anslutningarna ska du ha 5000 Ohm.

En väldigt viktig sak är att med mätinstrument anslutet. Vrid sakta åt samma håll och kolla att värdena bara ökar. Vrider du åt andra håller så ska dom sjunka hela tiden. Dom får absolut inte gå upp och sedan ner utan att vridningen byter riktning.
Detta kan vara lite svårare att mäta så gör detta flera gånger så ni är helt säker på att inga "hopp finns".

Ex
Mätvärden 800 och det stiger 1000, 1300, 2200, 3000, osv är OK.
Mätvärden 800 och det stiger 1000, 1300, 2200, 1100 3000, osv är exempel på en felaktigt.
Kolla denna länk. Principen är den samma som en TPS.
http://oldfuelinjection.com/?p=30

Alterantivt kan man mäta spänning om man har en spänningskälla ex 5v DC och kopplar till de yttre anslutningarn. Och mäter volt DC mellan jord och mitten stiftet.




Skaffa en service manual. Tror det finns länk här på forum. Där har du elschema och annat. Har funnits till 2002 som duger gott.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Var inte till lokala Arctic handlaren idag och drog en kort version av mitt problem och han trodde på feljusterade vajrar så att motorn gick utanför gränsvärdena och fick då spel.
Ska enligt manual vara 28.5mm.
Mina är justerade till 31 nu och jag får inte den ena av dem nå kortare... Måste kollas upp, tillsammans med ovan nämnda saker.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Nya stift: Ingen skillnad.

Låsa portarna öppna: Ingen skillnad. Motorn rörs ju ändå på samma vis och lär generera felkod? Med urkopplad kontakt till motorn går den i felsäkert läge antar jag och har varvstopp på X varv. Ingen huv monterad så jag har ingen varvräknare.

Ställde ner vajrarna till 28.5mm: Ingen skillnad. Fick schimsa en vajer för att få spelet att stämma, klåparen innan måste ha köpt fel vajer. Jag vet att schims inte är en hållbar lösning där, men bara för att testa.

Har ej ohm mätat servomotorn ännu. Dock noterade jag att servomotorn EJ rör sig vid uppstart som den enligt utsago ska göra?

Med denna information, kan ni ge mig mera råd var jag ska ta vid?
APV motorn ska mätas upp givetvis, men blev ni nå klokare av denna info?
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Varit ut och mätt motorn nu. Jag är inte duktig på det elektriska och vet inte om jag använder mätaren på rätt sätt, rätta mig gärna om det är fel.



Med portarna i stängt läge får jag ett värde på 2.13 (2130 ohm?)



Vrider jag tillbaka motorn längre så sjunker värdet gradvis till 0.8 - 0.7 ca men det är ju långt "bakom" stängt läge.

Öppnar jag portarna sakta så stiger värdet jämnt i mina ögon med undantag för vad jag antar är en känslig mätare i kombination med att det är svårt att vrida helt jämnt, utan det blir lätt hackigt. Lättar man bara på trycket man har så sjunker värdet direkt. (Har haft vajrarna ikopplade medan jag mätte så de höll emot)



Med portarna helt öppna får jag ett värde på ca 3.14 (3140 ohm?)


Om jag ser servon rakt framifrån så har jag nipplarna från vajrarna mellan "klockan 09" och "10" i stängt läge.
Fullt öppna är de kring klockan "12"

Vad kan jag dra för slutsatser av detta?