Mountaincookien

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Du får högre skidtryck om du höjer framvagnen.
Varför funderar du på att höja framvagnen?
Skulle absolut montera den bakre kylaren, du kan ju inte få för mycket kylning och har du för lite kylning så kommer du nog att ångra dig :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Blev ett tryckluftsdrivet verktyg från jula, får se hur länge det håller.
Brukar hålla rätt ok faktiskt. Betydligt längre än handjagarvarianten i samma prisklass då stålnit är inblandat i sammanhanget
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Ja hur blir det där... Jag tror också skidtrycket ökar.
Om man sänker stötdämparfästet (Övre) men kör med mjuk fjädring då?
Eller så får jag satsa på att ha skidorna i luften hela tiden.skotern ska gå 95% lössnö, är det lönt att forska vidare?

Hehe, jag får måla den brun med rosa huv :-D
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
jajo, inget är väl skrivet i sten. på fjolårsmodellen av BD3900 flyttade de upp främre boggiefästet. Främre delen av boggien blev mer i luften, skidorna fick mer tryck. men detta gjorde att skotern klev upp bättre i snön, men det var nog mest pga mindre attackvinkel?
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele


Efter lite mer klipp och klistra såg det ut så här. Vet inte varför de ser så ojämna ut på bild, men de är lika långa.



Lite färg. I detta experimentstadie så provar jag med sprayfärg för fälgar, ska tydligen vara slagtålig. Funkar fotstegen bra så blir det pulverlack framöver.
Fattar inte varför jag gjorde dem vita, alla andra detaljer på skotern är ju grå original... Nu måste jag lacka om allt annat eller lacka om fotstegen grå :hahaha:



Under tiden blev tunneln svart, halvmatt. Nylagd färg, den ser blankare ut än den är.



Fastnitade fotsteg.



Bara det roliga kvar då, montering!



Och när jag gjorde kväll såg det ut så här i garaget. Hann koppla in allt och testa en uppstart, hoppade igång lite för lätt nästan :bigsmile:

Kvar att göra:
- Nya slides till boggie
- Fixa ett par bussningar som förra ägare slarvat bort
- Montera matta, boggie osv
- Montera plast
- Ev lacka om till mer enhetligt utseende.

Det var allt från amatörtråden för denna gång
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Kul med respons :)
Blir ju långt ifrån seriösast i byn med denna maskin, men tanken var ju att ha en bruksmaskin där jag inte behöver vara blyg för att använda den. Putsa och feja får andra hålla på med, om än det vore kul att ha tålamod till det själv.

Försökt få tag i bussningar i veckan, har försökt få kontakt med diverse privatpersoner på blocket samt skoterlo´n men ingen verkar vilja sälja något då ingen svarar.
Blir att starta svarven i helgen då!

Torde bli någon lättare provkörning i helgen hoppas jag.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ett PM här på forumet är ingenting jag kontrollerar vardagar mellan 8-18 för att se vad jag har för delar.

Har tele och mail som går varm med folk som vill ha svar på frågor och delar köpta.

Vill du ha snabba svar på vad jag har hemma och inte rekommenderar jag tele eller mail.

Men ja, jag läste PMet du skickade, men inte den tiden på dygnet jag är ute i garaget och jag visste inte heller i huvudet vad jag hade hemma. Dagen efter var det glömt (tills jag läser detta här).

Hade det funnits ett mail kontrollerar jag det varje dag.

Pröva PMa zoolinger när du behöver nya ac delar då han jobbar på Arctic i Lycksele. Tror säkert han gör allt för att hjälpa till, men kanske inte smidigaste sättet.

Mycket OT men kände att jag ville försvara mig då jag läste ditt inlägg som ren kritik över att jag inte använder PM på snowmobile i företagssyfte
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Inte menat som kritik :)
Förstår att du har mer göra, därför jag försökte kontakta andra också.
Var ingen större panik, därav endast ett pm. (men vad är skillnaden på pm och mail?)
Aja, inte är jag tjurig inte. Svarven har tjänstgjort förr.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Mail har jag i telen via enkel app = går igenom det som finns / raderar färdiga affärer kontinuerligt för att hålla reda på allt. Inte lika vanligt att jag loggar in här och går igenom PM då jag är i verkstan/ute på jobb. Det är mer kvällsgöra.

Men nog ot som du säger:)

Ser fram emot fler bilder från montering :)
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Skotern är ju relativt ihopsatt och provkörd. Fick dock lite mystiska problem.

Matar på utav bara fan för det mesta, men efter att ha släppt ner den på lägre varv och tumjuckat lite med gasen så vill den missa lite och gå på en cylinder tills man lättar på gasen och tar om, då går den igen.

Det kan jag tänka mig vara någon glapp kontakt/dåliga stift/dåliga kablar/gammalt bränsle. Men sedan blev det knepigare.

Efter att ha dragit några repor genom byn skulle jag in i garaget igen, då slutade den helt att svara på gasen. Gick kanon på tomgång men ville inte ha mer. Fick stå på tomgång någon minut, då började den motvilligt svara på gas tillräckligt för att få in maskin i garaget.

Har ej kollat gasfelsbrytare ännu, det kan ju vara en möjlig orsak.

Har sökt runt lite på ämnet och läst om folk som haft fel på reedsen, samt statorn med liknande problem. Stator skulle vara nybytt enligt förre ägarn, men samtidigt påstod han ju att skotern skulle vara sprickfri i chassit också...
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Kan tillägga att avgasportarna rör sig fritt, vajrar hela och apv motorn går. Har ej kollat inställning men det känns som de står som de ska eftersom den matar på ordentligt för det mesta men kan bli koko emellanåt bara.

Kan tilläggas också att på slutet när den slutade svara på gas så var tomgången också väldigt hög...

Var börjar jag felsöka?
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Min första tanke var dödmansgreppet, jag tycktes vara noga med att trycka in handtaget ordentligt men det kan ju spöka ändå.
Ska koppla ur det och sätta nödlina istället som på förra skotern. Vilken av de tre kablarna gick specifikt till handtaget, dvs vilken klipper jag för att behålla stoppknappen?

Fräscht bränsle och spridarrengöring står också näst på agendan.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Min första tanke var dödmansgreppet, jag tycktes vara noga med att trycka in handtaget ordentligt men det kan ju spöka ändå.
Ska koppla ur det och sätta nödlina istället som på förra skotern. Vilken av de tre kablarna gick specifikt till handtaget, dvs vilken klipper jag för att behålla stoppknappen?

Fräscht bränsle och spridarrengöring står också näst på agendan.

Klipp mittersta. Men om du börjar med att dra isär kontakten så vet du om det är felet. Funkar det ändå inte så är problemet någon annan stans.