Mxz 440X -00

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har nu mitt i sommaren köp ny skoter:) Blev en Mxz 440X -00 som jag gav 26000:- för:rolleyes:. Skotern har gått cross en halv säsong men jag hittar inte en skada på hela chassit enda skadorna på den är två revor i dynan, liten buckla på lyftbågen bak och en lite spricka på hörnet brevid gummistropen (huvlåset). Skotern startar alltid på första draget nu i sommaren och går perfekt på tomgång kollade kompet låg på 12.1 och 12 vilket verkar rätt bra, sitter också en 36mm matta på den så den lär skotta på fint. Så vad tror ni nu om priset, köpet mm? Några egna erfarenheter av en likadan? Fördelar, Nackdelar, Tips, Att tänka på? och ni nu som bara har läst att 440 är skit för kolvbyterna behöver inte besvära thx...
Har som ni ser på första bilden polerat chassit, variatorskyddet och pipan med lite autosol ; )


 
Last edited:

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Hej
jag kan jämnföra med min mxz 440 x -01 som jag också köpte nu i sommar den fick jag ge 24k för den hadde inte gått cross ,det fanns en lite skada på vänstra fotsteget annars helt ok. Det som kan upplevas jobbigt för en del är att du måste bestycka om den beroende på höjdskillnad tex om du ska till fjällen annars så kan den skära eller sota igen . En till sak är att den är ganska känslig på tändstift tex om den blir sur är risken stor att du måste byta tändstift men det tycker då inte jag är något problem för alla skotrar behöver servas och mixtras med vissa mer än andra och håller man bara efter skotern så har man en maskin som spöar det mästa :D Men jag tycker att du gjort ett bra köp
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jo känner en som haft en 440X -02'a som har hållit på att bestyckat och mixtrat för att få den att gå bra och han körde på 300-310 upp till -10* här ute i kusten och 310-320 i -10* till -20*. Fick med 280 munstycken med har ej kollat vad som sitter på med det skulle visst gå fort, bara att lossa fuggen och vrida den så kan man plocka ut munstycket från botten av fuggen. Det där med tändstiften du har aldrig prövat EYA stift? sitter vanliga ES på min nu, men EYA brukar väl inte vara lika känslig eller???
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
njaa jag har aldrig prövat eya stift men jag har beställt ett 10-p eya på stenmarskmaskin för 379:- det tycker jag var prisvärt så... men det beror ju på bestyckningen om dem sotar igen har man för fett bestyckat så då måste man ju byta ofta men jag byter då munstyckerna på 7 min det är svinlätt å plocka ut dem.En nackdel är ju att det inte finns nån bränslekran på dem,Men det är ju inte ett så svår problem ock lösa:D
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Gör du när du byter det då? är det bara att vrida fuggarna som jag hört? och nja att få ditt någon bränslekran är ju inte ett så stort bekymer:p
 

henke_summit

Medlem
16 aug 2007
32
0
1
mora
tja . tycker du har gjort ett bra köp .dom ligger ju i 30k prisklassen .går bra .enda nackdelen är att dom är lite känsliga på förgasar inställningar.kolv byten är nog ingen du behöver oroa dej för .fin skoter som fan mvh henke_summit
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Jo Det är bara och ta bort luftburken ,skruva loss förgasarna,lyft ut dem och vrida på dem sen är det bara och byta munstycken :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jo Det är bara och ta bort luftburken ,skruva loss förgasarna,lyft ut dem och vrida på dem sen är det bara och byta munstycken :)
Okej får ta mig för och kolla någon dag:) Men han jag kände sa att man visst bara behövde lossa på klamren sedan vrida förgasarna på plats så dom snurrar i klamren? Om jag inte fattade fel, nån som vet om det fungerar?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Spelar egentligen mindre roll, du förlorar lite tid på att plocka ut dom. Det tar inte lång stund
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Okej låter bra det, hur mycket har du lyckats fått din att dra milen då vid ledkörning och lite lek?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Någon som skulle kunna förklara hur UFO brickanor funkar och om det skulle kunna funka bra på 440'in?, Har fått för mig att dom ska fylla ut hålet under trotteln så att det blir mer som ett "rör" igen fuggen, så luften slipper ta "omvägar"? Läste i en ufo brick tråd där någon sa att det inte skulle vara så svårt att fixa egna, om det nu är värt det? Vore ju gött att få ner bränsle förbrukningen och ännu mera acc i den^^:D
 
Last edited: