MXZ-550 FC ( 2004 ) Variatorproblem... ?

Svanee

Välkänd medlem
5 sept 2006
106
0
6
Umeå
Köpte en mxz 550f -04 i höstas och märkte då att variatorremmen var lite sliten men tänkte att den går att köra på ett bra tag till. Så efter 10 mil så stanna skotern o då hade remmen i princip gått av på flera ställen... "Taggarna" eller vad man ska kalla dom hade blivit avskalade på ett flertal ställen också..

Även om remmen är sliten ska den väl aldrig kunna bli avsliten eller få "taggarna" avskalade? Är det någon inställning som är fel? Snackade lite med en verkstad och dom sa att jag skulle kolla klackarna i variatorn, enda problemet är att jag inte är så kunnig om variatorer osv :p Någon som kan berätta hur man kollar, eller om det kan vara något annat fel?
 
J

JagLuktarGott

Sv: Troligt variatorproblem på mxz 550f -04

Det kan väll mycket väl hända utan problem med variatorn,
remmen på min gamla skoter EXPLODERADE rätt ut sagt flera gånger..
Och gick av kanske 2, och alla gånger så lossnade "taggarna" :p

Sen beror det väll hemskt mycket på hur du har kört?
har du legat och topfart's pressat den så är det ju garanterat därför :p

Så jag gissar på att det inte behöver vara något, men det är ju svårt att säga när man inte sett sakerna :)
 

Svanee

Välkänd medlem
5 sept 2006
106
0
6
Umeå
Sv: Troligt variatorproblem på mxz 550f -04

Jo det kan ju vara det också, men verkstaden sa att jag skulle behöva kolla upp klackarna i variatorn, nån som vet hur man gör?
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Du behöver en kompressor som pressar ner kammen så att du får bort kilarna.
Sedan lossar du på spänningen och plockar bort kammen. fjädern så ser du klackarna.
De e olika klackar för fram och bak, kontrollera bara så de ej har gått sönder och passa på att rengöra. smuts är värsta slitaget.
 

Svanee

Välkänd medlem
5 sept 2006
106
0
6
Umeå
Du behöver en kompressor som pressar ner kammen så att du får bort kilarna.
Sedan lossar du på spänningen och plockar bort kammen. fjädern så ser du klackarna.
De e olika klackar för fram och bak, kontrollera bara så de ej har gått sönder och passa på att rengöra. smuts är värsta slitaget.

Tack för svaret men inte för att låta tjatig, vad menar du med kammen? Jag har aldrig förut skruvat i variatorer så, om nån har en bild på grejerna så kanske jag förstår bättre? Vet iaf vad remmen är och hur man får isär sekundären :p
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
När du har variatorn lös och tittar på baksidan ser du en Momenförstärkare(Kam) i mitten av skivan, runt om den splinsade axeln sitter 2 kilar (halvmåne formade) och när man då pressar kammen neråt så kan man lossa dessa.
Du bör nog lämna in den eller få hjälp av någon som kan.