mxz 600 -02

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Tjena. Kom över en billig mxz 600 2002 i somras som ja tänkte fixa lite med. Har renoverat motor. Har nu satt in snurran å hade anmodan till att stator är kass vilket det finns många trådar om. Men nu till min fråga. Borde lyset fungera även om gnista saknas när man drar runt motorn. Har kopplat lampa direkt till stator för att testa men inte en glöd kommer.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag är inte helt säker men jag tror det behövs ett högre varvtal än vad du kan åstadkomma med magnapullen för att få fart på lampan.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det är olika lindningar för lampa och tändning, båda kan vara paj.

Att sätta lampan på tändlindningen för att testa om den är hel funkar inte.

En vanlig orsak att statorn far på den där generationen är att man bytt ut en trasig magnapull men det har inte rengjorts ordentligt så det funnts skrot kvar som åkt runt där inne.

Har magnapullen pajat måste man ta ur svänghjul och tändplstta och se till att det är skrotfritt.

Statorn går mäta upp för att kolla att den är ok, Google borde ha svar på vad mätvärdena ska vara.

Här finns lite mätvärden som borde vara samma som de du ska ha.
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=44894
 
Last edited:

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Mätte stator nu. Gav 15.9 ohm.
Men nån smart ägare har tidigare lyckats krascha dödar å de väl lugnt. Bortsett Från att kabeln är lös längs styr stången vet ej vart den ska vara ansluten till kontakt stycket. Sen kommer det upp en kabel längs styr stången som e svart å svart gul vart nu den ska. Behöver nog en skoter att jämföra med el ett el schema
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
16 ohm kall är hyfsat rätt värde men värm upp stator med hårtork och kolla om värdet ökar typ 10%. Om det sjunker eller fladdrar är statorn väck. Obs statorer är luriga så även om värdet är ok så kan de glappa inv och dumma sig såfort man provar starta.

Tjuvkoppla alla dödare så dessa utesluts vid provstart. Obs dina dödare kan ev bara dras ur också för att tjuvkopplas jag vet inte vilket som.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Ok, vad menar du med att tjuvkoppla?
Just nu verkar ju inte dödaren vara inkopplad och då är den väl utslagen för den ska väl bygla mellen 2 kablar för att döda.

Ska testa de där med att värma svänghjuls sidan.
För när jag mätte i helgen så gick ohm värdet först upp till säg 16-17 för att senare gå ner till 15,9
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Jaha, nu e stator tillbaka från Timrå elbyggnad. Uppmätt på alla olika sätt och är helt ok enligt Roger.

Vad göra nu?
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Jaha. Nu felsökning en del. Följt vissa trådar på forumet. Status: stator kollad av Timrå elteknik den e ok. Nu mätt, stator ger fina ohm värden. Skickar ut 24 volt från röd å röd/svart till mpem. Ur mpem till tändspolen Noll volt. Ok mpem kass. Men kolla samtidigt när ja vred av instrument förbi signal att kablarna från mpem till tändspolen gav signal. Alltså ligger dem i kontakt med varandra. Ska de vara så?
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Oki. Nån som har nån aning om de går att ta en annan box från samma motor fast annan årsmodell å skippa att de e rer?:hmmmm2:
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Borde gå att ta från en annan 600 , kolla bara så kontakterna stämmer för det är olika mellan vissa årsmodeller.. Du kan även ta från en 7-800 men då måste du fara in till närmaste åf som ändrar tändkurvan.

Och om du köper en beggad mpem så behöver du dess nyckeln som passar den eller fara in och programmera om din egen.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tänker lite utanför boxen nu då. Kan du ha fått med fel nyckel rentutav?
Dock ska det ju gå att starta med fel nyckel men på min gamla mxz så gick det inte att starta med andra nycklar. Dock gick det ju att ta ur nyckeln när den var varm och sen var det bara starta den utan någon nyckel alls.. Har upplevt många oförklarliga saker med den där mpem boxen.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
okey, kollade nu en annan box bildmässigt och där var kontakt anslutningarna olika. så i så fall som du säger ta en me samma år men större motor å ställa tändkurvan.

prata även me en som sa att mottagaren för dess kunde spöka.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ta inte för givet att statorn är ok. Jag har mätt flera statorer till rätt värde både kall som varm men när man sopat vin dem i maskinen har de inte funkat.
Vet du om timmrå elbyggnad bara mäter med ohm mätare också? Om de bara gör det är risken att den är väck ändå ca 50%

Goggla på tjuvkoppling (engelska) av stator jag vet inte om det går på just din mskin men de flesta går tjuvkoppla bort hela övriga dödarsytemet i första kopplingsplint ut från stator. har du tur finns beskrivning på Youtube.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Dom hade induktans mätt el hur de stavas och kollat spolarna å mätt lindningar. Mätte själv sen å den skicka ut 25 volt till mpem
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Nån här på forumet som har provat att montera en slidmatad motor i zx chassiet? Tips och problem mottages:mmph: