Mxz 600 -03 stannar och blir stum

Alexmc

Medlem
21 dec 2011
9
0
1
Tjena har precis köpt en Mxz av en kompis. Han har kört några timmar med den men aldrig tankat den full. Jag tog hem den och körde några varv på en åker. Tankade sedan både oljetank och bensintank full. Skotern bara dog efter ca 2km. Var tungdragen. Gick att få igång efter en kvart. Kom ca 1km samma sak men skotern blev stum. Efter den svalnat gick den att dra igång och köra hem där den dog igen. Nu när den fått stått nån dag så startar den och går bra, inga missljud. Tog och komp mätte den. 10,5 på variatorsidan och 8,5 på den andra. Antar att jag lär riva den? Ska ha gått ca 20timmar sedan kolv bytte med vevfettning. Men frågan är vad som orsakar problemet? Kan det vara vakuum i bensintanken? Sitter det någon luftning?
Känns som att det hänger ihop med att jag tankade den full. Någon som har tips på åtgärd?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Stum dvs kolven nöp fast i cylindern, riv innan du startar den något mer annars blir de bara dyrare. Sen när du rivit får man leta orsak, färg på stift, kolvtopp. Hur stort ringgap sattes vid renovering osv
 

Alexmc

Medlem
21 dec 2011
9
0
1
Stiften såg bra ut ingen skillnad på dom alls. Jag har en tanke att det blivit vakuum i tanken och då har den kanske gått snålt på en cylinder innan den dog helt. Finns det någon luftning som kan bli igensatt?
 

Alexmc

Medlem
21 dec 2011
9
0
1
Stiften såg bra ut ingen skillnad på dom alls. Jag har en tanke att det bliv
it vakuum i tanken och då har den kanske gått snålt på en cylinder innan den dog helt. Finns det någon luftning som kan bli igensatt?
Var inget fel på tankluftningen så den teorin sprack.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Frågan är om förra ägaren bytte kolvar pga att den skurit tidigare? Han hittade inte orsaken till nypningen och sopade bara i nya kolvar och då är det bäddat för skärning igen.
I de flesta fall skär cylindrar pga soppabrist och då är de i regel skit i förgasare eller om de är insprut skit i spridare.
Soppafilter kan slå igen fortare än man tror, mitt filter blev tätt på 150 av någ underlig anl.
Bränslepumpar lägger av då o då och de kan ge nypning.
Och såkklart kylproblem kokning tar ut cylindrar.
Tjuvlut läcka vid insugsgummi ger ochså skärning.
Och ja du måstre riva den omg så kan ev cylindern klara sig med re ngöring av alluminiumklägg.
Är de en förgasarmotor eller sdi insprutare?
 

Alexmc

Medlem
21 dec 2011
9
0
1
Frågan är om förra ägaren bytte kolvar pga att den skurit tidigare? Han hittade inte orsaken till nypningen och sopade bara i nya kolvar och då är det bäddat för skärning igen.
I de flesta fall skär cylindrar pga soppabrist och då är de i regel skit i förgasare eller om de är insprut skit i spridare.
Soppafilter kan slå igen fortare än man tror, mitt filter blev tätt på 150 av någ underlig anl.
Bränslepumpar lägger av då o då och de kan ge nypning.
Och såkklart kylproblem kokning tar ut cylindrar.
Tjuvlut läcka vid insugsgummi ger ochså skärning.
Och ja du måstre riva den omg så kan ev cylindern klara sig med re ngöring av alluminiumklägg.
Är de en förgasarmotor eller sdi insprutare?
Det är en förgasarmotor. Hittade problemet, det var slangen från oljepumpen som torkatsönder. Det var den som går till variatorsidan vilket var den cylindern som hade bäst komp. Fick reda på att säljaren hade haft nån % olja i tanken, vilket förklarar att den nöp bara 2km efter full tank. Den startar nu lätt och inga missljud. Tyvärr snöfritt så svårt att provköra. Frågan är om veven tagit stryk. Enda sättet att veta är att riva det vet jag. Men är sugen på att provköra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Provkör inte för den måste rivas. Iom att den slangen läckt så har nog trycket på övriga oljeingångar blivit för lågt så andra cylindern blev utan olja också. Och i värsta fall även vattenpum och oljepumpdrev har gått torrt.Vevaxeln har nog klarat sig för de är fettfyllda ramlager på pto sida och magsidan och jag tror mitten ramlager klarat sig. De skär så fort utan olja att ramlagren inte hinner skära. Den har garanterat utsmetat aluminium på cylindrarna från de nypna kolvarna och kör man vidare blir de än värre de nyper bara mer o mer och river lös Nikasil. Om du river nu kan cylindrarna ev ha klarat sig så du bara bnehöver 1 kolv i bästa fall. Aluminiumet på cylinderväggar tvättar du bort med saltsyra. Kör du vidare sabbar du cylindrana helt och även vevensramlager då de sprutar ner material från nästa nypning.
 

Alexmc

Medlem
21 dec 2011
9
0
1
Provkör inte för den måste rivas. Iom att den slangen läckt så har nog trycket på övriga oljeingångar blivit för lågt så andra cylindern blev utan olja också. Och i värsta fall även vattenpum och oljepumpdrev har gått torrt.Vevaxeln har nog klarat sig för de är fettfyllda ramlager på pto sida och magsidan och jag tror mitten ramlager klarat sig. De skär så fort utan olja att ramlagren inte hinner skära. Den har garanterat utsmetat aluminium på cylindrarna från de nypna kolvarna och kör man vidare blir de än värre de nyper bara mer o mer och river lös Nikasil. Om du river nu kan cylindrarna ev ha klarat sig så du bara bnehöver 1 kolv i bästa fall. Aluminiumet på cylinderväggar tvättar du bort med saltsyra. Kör du vidare sabbar du cylindrana helt och även vevensramlager då de sprutar ner material från nästa nypning.
Du hade rätt. Rev den hade nypt på variatorsidan. Tyvärr är det en spricka i cylindern på insugssidan. Om någon har en cylinder att sälja så är jag intresserad.