Mxz 670 sekundärvariator fundering

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Tjena!
Jag skulle byta helix på sekundären och höll på och krånglade bra länge innan jag fick isär den då den satt som svetsad.
Naturligtvis tänkte jag inte på vilket läge fjädern satt i som standard. Någon som har en aning om vilket hål utav dom 6st som finns den brukar vara ikrokad i som standard.
Jackade i fjädern i första läget och provade men fick bara en toppfart på 125km/h.
Varvet låg bra på max 8000rpm.
Sitter en vassare helix från Erlandsson performance i nu men har inga värden på den kvar.
Fjädern är standard.
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Hmm..Gamla helixen var i så dåligt skick så den kastade jag bort utan minsta eftertanke.Förra året..
Så det blir svårt.
Men man får väl prova sig fram annars..Blir det märkbar skillnad genom att släppa spänningen på sekundären?
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Ifall sekundären är hårdare spänd så går den fortare (den arbetar som på en högre växel) .. Mer vet jag inte just om den saken :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sekundär spänning

Ifall sekundären är hårdare spänd så går den fortare (den arbetar som på en högre växel) .. Mer vet jag inte just om den saken :)
Är det inte tvärtom???
Om den är hårdare spänd så orkar väl den inte gå isär efter ordning med tappad utväxling som följd.:rolleyes:
Jo ice man det är väl så jag har 670 själv och man tappar toppfart isf om den är hårdare spänd


Om detta finns masssssor att skriva om men grovt kan man säga följande :

Hårdare spänd = Bättre ork/acc. , Sämre toppfart !

Lösare spänd = Sämre ork/acc. , Högre toppfart !





.
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Tjena!
har provat släppt på den eller hur det nu vart.satte den i allafall på hälften av dom 6 hål som finns.Märkte just ingen skillnad.den är nerdrevad ett kugg men så mycket kan det väl inte göra i toppspeed eller? maxar fortfarande på 125 km/h. mvh Peter