MXZ 700 -00, går på en burk ibland

Seedin

Medlem
12 jan 2008
28
0
1
örnsköldsvik
Hej! jag har en skidoo mxz 700 -00
som har nått knepigt problem... den går på 1 burk emellanåt då jag kör.. oftast efter att jag har gasat å sen släpper så går den på en burk och jag måste choka och vänta.. sen går den på två burkar en liten stund så om och om igen..

har köpt 2 begagnade förgasare och monterat.. undrar om det kanske kan vara för att jag har ett original insugsgummi och membran... men det andra är nytt och inte helt likadant som det andra det är till en -01 om jag inte minns fel.. om det kanske har med det att göra?

alla tips å funderingar är välkomna :)

nån som har nått tips på vad som kan vara fel?
 
Last edited:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: MXZ 700 -00

Jag hade liknande problem på min förra summit men då var det så att när man plågade den lite i djupsnö så direkt man släppte gasen så började den gå på 1 cylinder, sen när man lät den gå 10-15 sek på tomgång så tände den på 2a burken igen

Tipsen jag fick innan jag hittade felet var

Kolla tändboxen
Kolla kompen (speciellt varm kompen)
Kolla stiften och tändhattarna
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Sv: MXZ 700 -00

Jag hade liknande problem på min förra summit men då var det så att när man plågade den lite i djupsnö så direkt man släppte gasen så började den gå på 1 cylinder, sen när man lät den gå 10-15 sek på tomgång så tände den på 2a burken igen

Tipsen jag fick innan jag hittade felet var

Kolla tändboxen
Kolla kompen (speciellt varm kompen)
Kolla stiften och tändhattarna
Då kanske det vore bra om du sa vad felet var för dig :stupid:
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Sv: MXZ 700 -00

Det står ju ganska bra skrivet när felet uppstår enligt mig. Sen om du sa vad felet var för dig kanske han kunde kolla det oxå??
 

Seedin

Medlem
12 jan 2008
28
0
1
örnsköldsvik
Sv: MXZ 700 -00

Jag hade liknande problem på min förra summit men då var det så att när man plågade den lite i djupsnö så direkt man släppte gasen så började den gå på 1 cylinder, sen när man lät den gå 10-15 sek på tomgång så tände den på 2a burken igen

Tipsen jag fick innan jag hittade felet var

Kolla tändboxen
Kolla kompen (speciellt varm kompen)
Kolla stiften och tändhattarna

okej. men min behöver jag inte plåga nånting för att den ska börja gå på en burk.. jag behöver inte mer än fara ut på lägdan å hålla gasen i 20meter så går den på 1 burk.. så måste jag stanna och choka och då efter ett tag så astartar den igen.. och det är inte tändhattarna iaf. dom är bytt och köpte nya tändstift för inte så länge sen. fin gnista på dem iaf
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: MXZ 700 -00

Det står ju ganska bra skrivet när felet uppstår enligt mig. Sen om du sa vad felet var för dig kanske han kunde kolla det oxå??


om du tycker att "oftast efter att jag har gasat å sen släpper" bekriver om man kört skotern hårt före så tycker jag du borde söka saidas jobb som synsk för det andra så bidrar du inget till tråden så varför du ens orkar skriva i den är ett mysterium för mig, ta och hjälp killen som startade tråden eller så tycker jag att du skiter i att skriva

Därmed har jag slösat det sista av min energi på dig i den här tråden..


Till trådskaparen, det låter precis som dom andra säger att skotern får för lite soppa prova att byta bränslefilter och blåsa ur slangarna


I mitt fall var det tyvärr dålig komp i skotern på ena cylindern som inte märktes när jag kollade kompen när den var varmkörd, men kollade jag direkt efter att jag plågat den ett tag så visade det sig att kompen skilde ganske rejält mellan cylindrarna så det blev kolv och kolvingsbyte

Före det hade jag felsökt dom andra sakerna jag skrev i tidigare inlägg men i ditt fall låter det precis som att den får för lite soppa
 

Seedin

Medlem
12 jan 2008
28
0
1
örnsköldsvik
Sv: MXZ 700 -00

om du tycker att "oftast efter att jag har gasat å sen släpper" bekriver om man kört skotern hårt före så tycker jag du borde söka saidas jobb som synsk för det andra så bidrar du inget till tråden så varför du ens orkar skriva i den är ett mysterium för mig, ta och hjälp killen som startade tråden eller så tycker jag att du skiter i att skriva

Därmed har jag slösat det sista av min energi på dig i den här tråden..


Till trådskaparen, det låter precis som dom andra säger att skotern får för lite soppa prova att byta bränslefilter och blåsa ur slangarna


I mitt fall var det tyvärr dålig komp i skotern på ena cylindern som inte märktes när jag kollade kompen när den var varmkörd, men kollade jag direkt efter att jag plågat den ett tag så visade det sig att kompen skilde ganske rejält mellan cylindrarna så det blev kolv och kolvingsbyte

Före det hade jag felsökt dom andra sakerna jag skrev i tidigare inlägg men i ditt fall låter det precis som att den får för lite soppa
Okej jag ska kolla upp det där! tack så hemskt mkt för tipsen och hjälpen :)
får man hålla tummarna att det funkar :beer:
 

Seedin

Medlem
12 jan 2008
28
0
1
örnsköldsvik
Sv: MXZ 700 -00

Hej! jag har en skidoo mxz 700 -00
som har nått knepigt problem... den går på 1 burk emellanåt då jag kör.. oftast efter att jag har gasat å sen släpper så går den på en burk och jag måste choka och vänta.. sen går den på två burkar en liten stund så om och om igen..

har köpt 2 begagnade förgasare och monterat.. undrar om det kanske kan vara för att jag har ett original insugsgummi och membran... men det andra är nytt och inte helt likadant som det andra det är till en -01 om jag inte minns fel.. om det kanske har med det att göra?

Jag har testat att ta upp förgasarna och membranen och bränslefiltret å kollat alla bensinslangarna.. Men det är exakt samma sak.. fast det verkar bli värre och värre.. Förut kunde jag iaf komma en liten bit innan den gick över till 1 burk.. nu går den nästan bara på 1 burk :(... nån som har nått tips på vad som kan vara fel?:(
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: MXZ 700 -00

Jag antar att du inte fått till det eftersom du citerar dig själv...

Komptesta motorn kall, varm och rejält varm och skriv ner vad du får för värden.. Skriv sen och meddela i den här tråden.

Det är alltid bra att utesluta kompressions problem.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: MXZ 700 -00

kan vara skuren på en cylinder inte helt omöjligt. komptest som vidgren skrev bör du göra. Vilken färg är det på siften? blöta?
Hur olika är membranen? Kolla du bestyckingen på de begagnade förgasarna. Förra ägaren av förgasarna kan ju haft något problem med de och därför sålt...
Eller gick den lika med förgasarna som redan satt på skotern innan?
 

Seedin

Medlem
12 jan 2008
28
0
1
örnsköldsvik
Sv: MXZ 700 -00

kan vara skuren på en cylinder inte helt omöjligt. komptest som vidgren skrev bör du göra. Vilken färg är det på siften? blöta?
Hur olika är membranen? Kolla du bestyckingen på de begagnade förgasarna. Förra ägaren av förgasarna kan ju haft något problem med de och därför sålt...
Eller gick den lika med förgasarna som redan satt på skotern innan?
jag vet inte hur man komptestar så det blir svårt :/ mens tiften blir iaf torra.. och dom förgasarna som jag nu har på dom köpte jag begagnade från en skoterskrot så dom är genomgågna och jag har bytt munstycke på dom till det jag hade på förut ( funkade med den bestyckningen då den gick ) och Ja den gick likadant.. fast nu verkar det har blivit värre än förut.. :(
 

pallo123

Medlem
4 jan 2008
46
0
1
Luleå
www.trappers.mine.nu
Sv: MXZ 700 -00

jag vet inte hur man komptestar så det blir svårt :/ mens tiften blir iaf torra.. och dom förgasarna som jag nu har på dom köpte jag begagnade från en skoterskrot så dom är genomgågna och jag har bytt munstycke på dom till det jag hade på förut ( funkade med den bestyckningen då den gick ) och Ja den gick likadant.. fast nu verkar det har blivit värre än förut.. :(

Åk till närmsta skoter försäljare och fråga om du får låna komptestare. borde nog gå fint , kanske får hyra eller liknande men det är det ju värt då får du ju se om det är dålig komp.

Lycka till!:bawling:
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: MXZ 700 -00

färgen på stiften då? prövat att skifta stift mellan cylindrarna. Bägge stiften torra förbränner den inte på en sida så brukar det bli blött. Köp nya tändstift, har varit med om skotrar som har gått som din.

hur långt har den gått? bytt kolvar nån gång?
 

Seedin

Medlem
12 jan 2008
28
0
1
örnsköldsvik
Sv: MXZ 700 -00

färgen på stiften då? prövat att skifta stift mellan cylindrarna. Bägge stiften torra förbränner den inte på en sida så brukar det bli blött. Köp nya tändstift, har varit med om skotrar som har gått som din.

hur långt har den gått? bytt kolvar nån gång?
då jag köpte motorn ( se nedan ) så hade den blivit komptestad.. troligen inte kall/varm/jättevarm..men iaf,
så går skotern lika dåligt även om motorn är kall eller varm.. :/

och båda stiften är torr.. och jag har testat med nya tändstift och skiftat sida och sånt.. och motorn har bara gått 300 mil.. ( var tvungen att köpa ny motor pga stort motor ras :/ ) så kolvarna är i bra skick.. köpte från en skoterskrot ( den med )
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: MXZ 700 -00

En komptestare köpte jag på mekonomen för 249 kr.

Du skruvar ut bägge tändstiften, skruvar i komptestaren ger full gas och drar 5-6 ggr.

Sen läser du av mätaren vad du har för värde och flyttar sen komptestaren till andra cylindern och repeterar.

Tar 5 minuter och är lätt
 

Seedin

Medlem
12 jan 2008
28
0
1
örnsköldsvik
Sv: MXZ 700 -00

En komptestare köpte jag på mekonomen för 249 kr.

Du skruvar ut bägge tändstiften, skruvar i komptestaren ger full gas och drar 5-6 ggr.

Sen läser du av mätaren vad du har för värde och flyttar sen komptestaren till andra cylindern och repeterar.

Tar 5 minuter och är lätt
lät ju enkelt det där :) får höra runt och kolla om jag kan få tag på en sån där :)

Men alla mina kompisar och borsan säger att det inte har med det att göra.. det har nått med bensin att göra.. men ja.. eftersom det är ingen som riktigt vet är det ju bara att testa sig fram:)