MXZ 800 problem

henna

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Var i helgen ute o tog första turen med min MXZ 800 -01:a.
Först av allt märkte jag att den gick dåligt på tomgången, dvs höga varv som därefter gick ner och till slut ville den stanna. Var tvungen att gasa för att den inte skulle dö. Vidare ut på leden så var den pigg men ju längre vi körde ju sämre gick den. Till slut så fanns det knappt någon kraft kvar vid gaspådrag(åkt då ca 1.5mil). Provade då att byta stift o skotern gick bra igen dock dålig tomgång fortfarande. Märkte även att där vi stannade lämnade jag stora svarta fläckar i snön av avgaserna. Vidare var det problem att dra igång skotern då den var varm.

Vidare ut på leden och denna gång gick det ännu snabbare innan dessa nya stift var trasiga(ca 5km). Turen som var på 3 mil varav väldigt lite gasande slukade 30L !!!!! bensin. Någon som har några förslag på vad som är fel??? Blir så många byten av tändstift och stor benisräkning annars.
Mvh Henna
 

Harko

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
ja, det lät extremt mysko, men det skulle kanske kunna ha att göra med DPEM eller vad den heter som justerar bränslet beroende på höjd, nån givare som har pajjat eller nå, kan ju kolla upp det.
 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
Hei-er det mulig, 10l/mil? Hvis det er choke-har den hengt seg opp? Hvordan er det med nålen som skal stenge flottørkameret? Skit der medfører at de ikke stenger og det flower over i forgasseren/forgasserne.
 

conair

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
reedkorgen har gått vanligt fel på 01 man får nya på garantin fast den har gått ut fick då jag...
 

henna

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
tackar för meddelandet... men vad är reedkorgen för något?
Kostnad om inte garanti?

Mvh
Henna
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Om de e första turen för säsongen me förra säsongens soppa kanske de beror på det. Oktantalet sänks nämligen under sommaren å så bildas de alger m.m. Byt soppa å testa..

kolla också som de andra säger att choken inte ligger på
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Kolla så att flottören tätar, varit med om att skotern (lynx 600-01) gick skit dåligt på låga varv, där den vart dränkt men bra på höga varv. Plocka ur gasarna och blås och skicka lite, det gjorde jag och det löste problemet.
 

lynx700

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
vet du inte vad reedkorgen är så SÄLJ skoter!!!
gå in ta lös förgasarna ta sedan lös insugningsgummina och sedan reedkorgen. som reedsen sitter fast i...vet inte om insguningsgummit sitter fast vulkat på skidoon...på lynxen gjorde dom det...kollade upp mina å såg då att dom inte var så fina...så ja fick nya reeds åxå...
 

mattio

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Kan oxå vara bensinen som "gelat" över sommarn. Händer vid längre förvaring om man ej har i någon "stabilisator" i bensinen. Gelen kan sedan sätta sig i förgasare och andra system tex DPPM. Måste plockas isär och blåsas rent grundligt!

Vore lite konstigt om reedsen skulle vara utslitna på en så ny skoter som -01:a!?

Ha´de
 
O

Olov_J

Börja med att kolla chokevajern och vajern till oljepumpen. Tanka i ny fräsch soppa och häll i lite T-röd för att lösa avlagringar.
Om det inte ordnar sig är det nog reedventilerna.