Mxz 800x goes Hybrid

Low_profile

Aktiv medlem
30 nov 2010
76
0
6
Ume
Jamen det är väl kanske lika bra att man lägger upp
en tråd om skotern:)

Det är en mxz 800x -01:a, Har bytt mycket på skotern så som
bland annat:
Insugsgummin
magnapull
slides
kolvar och ringar
primären
och matta två gånger

Så här såg den ut när jag köpte den, helt orginal med
sliten 32 mm matta.



Sen blev det byte till 38 mm, men fortfarande som ett bojsänke i djupsnön..

Så nu i veckan har jag Förlängt och bytt till 345*38*44, äntligen
har man fått en snöskoter istället för u-båt!:bigsmile:









Så nu blir det lite allmän uppfräschning, med styrhooks och ska även polera
chassiet och fixa matt svart huv, man får ta det som det kommer:)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Den är bara inte monterad i samma vinkel som chassiet är i......
Jävlar va fläskigt med 345 44 matta :). jag är grymt sugen på stoppa en 44 matta på min förlängda Lynx, får se om de blir till sommaren
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Kanonfint!
Du har ju konverterat gummisnodden till en av mina favoritmaskiner of all time: Renegade ZX, fast med snyggare dekaler :rock:

Styrhooks är en bra idé. Om du tänker dig att fixa matt huv så skaffa en separat huv för det. Du kommer gräma ihjäl dig annars när du kommer ihåg din glänsande orginalhuv. Jag hade en Renegade 02:a och kan verkligen rekommendera dig att höja dynan alt försöka hitta en Boss som passar. Jag lämnade in min till en möbeltapetserare som höjde den 7-8 cm. Till på köpet blev den otroligt mycket hårdare vilket gör en stor skillnad. Om jag fick chansen igen att utrusta min maskin så skulle jag definitivt satsa på ett par SLP PP skidor!

Den bästa investeringen jag själv gjorde var ett Goodwin variatorkit. G.R.Y.M skillnad! Det finner du till en billig penning här:
http://www.sled-parts.com/sledparts/sledparts_goodwin.html

SLP PP här:
http://www.sled-parts.com/sledparts/sledparts_powder-pro.html

Kör hårt!
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Håll koll på förlängningen den såg stadig ut men har sett ett antal som har böjt sig i sidled synd att sabba en matta i onödan.
 

Low_profile

Aktiv medlem
30 nov 2010
76
0
6
Ume
Inte snyggt alls tyvärr.. Man kan inte avvika från skoterns linjer. Om man har smak alltså
Haha, ja då är jag väl totalt smaklös i så fall.. men det är väl
då en jävla tur att man inte kör med lyftbågen för
då skulle det väl gått käpprätt åt helvete i så fall..

Den är bara inte monterad i samma vinkel som chassiet är i......
Jävlar va fläskigt med 345 44 matta . jag är grymt sugen på stoppa en 44 matta på min förlängda Lynx, får se om de blir till sommaren
Det är nåt jag verkligen kan rekommendera, blir en helt annan skoter:bigsmile:

Kanonfint!
Du har ju konverterat gummisnodden till en av mina favoritmaskiner of all time: Renegade ZX, fast med snyggare dekaler

Styrhooks är en bra idé. Om du tänker dig att fixa matt huv så skaffa en separat huv för det. Du kommer gräma ihjäl dig annars när du kommer ihåg din glänsande orginalhuv. Jag hade en Renegade 02:a och kan verkligen rekommendera dig att höja dynan alt försöka hitta en Boss som passar. Jag lämnade in min till en möbeltapetserare som höjde den 7-8 cm. Till på köpet blev den otroligt mycket hårdare vilket gör en stor skillnad. Om jag fick chansen igen att utrusta min maskin så skulle jag definitivt satsa på ett par SLP PP skidor!

Den bästa investeringen jag själv gjorde var ett Goodwin variatorkit. G.R.Y.M skillnad! Det finner du till en billig penning här:
http://www.sled-parts.com/sledparts/...s_goodwin.html

SLP PP här:
http://www.sled-parts.com/sledparts/...owder-pro.html

Kör hårt!
jo det blir nog att byta skidor framöver, ska börja med att fimpa krängningshämmaren och spänna på
fjädringen fram lite:bigsmile:
Sen får jag se hur jag gör med huven, orginalhuven har en del klarlacks släpp
och är i allmänt smårisigt skick, men om jag skaffar en annan är det i så fall för att slippa stå och nöta bort dom gamla dekalerna..
 

Low_profile

Aktiv medlem
30 nov 2010
76
0
6
Ume
Bara att tacka och bocka:bigsmile:
men den skulle ha behövt en rekond..

Plockade bort diverse reflexer idag och började pilla lite
med huven..
Nån tidigare ägare har klarlackat huven över dekalerna, och det är ju ingen
dum idé i sig, men dom verkar inte ha mattat ner huven nåt före klarlack,
så mer och mer klarlackssläpp kryper fram eftersom..
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Köp en crosshuv ist för o ta bort dekaler från orginal huven är ett tips, om det nu är det du ska göra:p
 

Low_profile

Aktiv medlem
30 nov 2010
76
0
6
Ume
Jo tanken var väl så.. men nu när jag liks måste göra i ordning orginalhuven förr lr senare så får man se hur man gör..
 

alexxo

Aktiv medlem
21 nov 2010
50
0
1
Tjenare gott folk! lånar detta tråd lite fort och hoppas på ett svar. om man vill ta bort dekalerna från en original Mxz huv hur bär man sig åt då?
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Tjenare gott folk! lånar detta tråd lite fort och hoppas på ett svar. om man vill ta bort dekalerna från en original Mxz huv hur bär man sig åt då?
Ta en "vass" plastbit formad som en spackelspade ( vet int vad de heter) och "skrapa" bort dekalerna, varmt vatten o lite såpa, då kan det funka =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hua de se bra ut! men gjorde mattan en sån skillnad? är lite nyfiken på hur typ dendär skotern beter sig i snön sen lägningen?
 

Low_profile

Aktiv medlem
30 nov 2010
76
0
6
Ume
Det blev en grym skillnad med förlängningen, det enda som jag är sugen på
att uppgradera nu är nya skidor och ev dreva ner den nåt kugg..