MXZ bottnar/slår igenom hela tiden, 98

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
har bytt dämare & fjädrar & satt dom på högsta hacket. men den slår igenom i nästan varje (lite större) gupp. jag väger inte mycket. vad kan det vara? finns det något man kan göra för att få den lite stummare?

mxz 670 -98
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det låter som att dämpare och fjädrar antingen är SLUT eller FEL. Det är inte så att ni satt dit oljedämpare då det skulle vara gasdämpare original? Och fjädrar kan också bli dåliga med tiden.

"Bytt" - innebär det "Nytt"? Och framförallt "Rätt"?
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
både dämpare & fjädrar är nya. ifs så är det kimpex & dämparen är till en 97a då det inte fanns till min pirat. har även kört med en progrisiv dämare som var till min corvette. men den slog igenom då &så. funderar på att höja klackarna till fjädrarna nån cm.


Kan det verkligen vara dämparen? är det inte fjädrarna som ska ta guppen & dämparen slöa ner gunget?

sen har jag en till fråga.. vad är det för skruv längst bak i boggin? vad ställer man om man skruvar på den... ser ut som nån pendel eller likande.
 

deji

Välkänd medlem
Jag kan svara på vad skruven är! den heter ACM och påverkar skidtrycket samt mattans tyngd mot snön. Fabriksinställningen på den är helt inskruvad och jag tycker att det är bäst när den är så för då har du bäst styrförmåga och mest tryck på mattan, jag provade skruva ut den tidigare i vinter och då lyfte skidorna lätt och det blev värdelös styrförmåga samt att skotern blev "sladdrig" efter leden. Det har inget med fjädringen att göra iaf.