MXZ Renegade 1000 SDI -07 släcker stift

Lövström

Medlem
30 dec 2012
24
0
1
Umeå
Någon eller några som har nåt tips på varför tändstiften slår igen vid kallstart, på 1000 kubikaren.
Har jag fel stift eller, det sitter NGK BR8ECS
 

Mrg

Medlem
23 okt 2012
8
0
1
Sv: MXZ Renegade 1000 SDI -07

Ingen aning varför dom slår igen! men jag kör med samma stift!
 

Lövström

Medlem
30 dec 2012
24
0
1
Umeå
Sv: MXZ Renegade 1000 SDI -07

Vadå kör med samma stift, den går ju inte att köra, jag får ju byta stift varje gång jag startar den
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Sv: MXZ Renegade 1000 SDI -07

Då har du nog något annat problem än tändstiften, kass stator?
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Sv: MXZ Renegade 1000 SDI -07

varmkör ordentligt, min farbrors gjorde så några gånger när han var för snabb i väg.
 

Lövström

Medlem
30 dec 2012
24
0
1
Umeå
Sv: MXZ Renegade 1000 SDI -07

varmkör ordentligt, min farbrors gjorde så några gånger när han var för snabb i väg.
Tack men jag hinner bara starta den så surar den ihop, det sker likssom på en gång. Jag får varken chansen till att varmköra eller prova att köra iväg direkt.

Så fort jag fått igång den tar det c:a 5 sekunder sen har tändstiften slagit igen.
Då byter jag tändstift och då går den som en klocka.
Jag kör den riktigt varm och byter tillbaks till de stift han surade igen på, då går han som en klocka med de stiften också.
Det blir ett himla massa skruvande på tändstiften.
Ingen som har nåt tips med substans i, det blir snart solstickan för mig.
 

aka__

Medlem
17 jan 2007
40
0
1
Haparanda
Sv: MXZ Renegade 1000 SDI -07

hmm.. SDI, kolla om batteriet är bra, SDI fungerar ju inte utan batteriet.

Köpte till min SDI nytt batteri på en bildels affär för ca 150kr, köper du ett "original" batteri så blir det ju säket en extra nolla.
 

Mrg

Medlem
23 okt 2012
8
0
1
Sv: MXZ Renegade 1000 SDI -07

Jag kör med NGK BR8ECS!! inte ordagrant samma stift som du men likadana! :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
När du startar den får du under inga omständigheter röra gasen till den är varm.

Spjällhuset på i vart fall 600sdi brukar kladda igen av remdamm så har du inte rengjort dom så kan det vara läge
 

Lövström

Medlem
30 dec 2012
24
0
1
Umeå
Ja det spelar ingen roll om jag inte rör gasen, den surar ihop direkt ändå, och så byter jag stift så går den som en klocka
 

Mrg

Medlem
23 okt 2012
8
0
1
Hej! har du fått nån klarhet i varför den släcker stiften? nu har min börjat likadant!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: MXZ Renegade 1000 SDI -07

Kolla i yamah forumet =)
Känns som alla äldre yamaha har mer eller mindre bekymmer med att dom äter stift
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Kan det vara något med insprutningen och databoxen, finns väll ingen choke i traditionell mening utan det styrs väll av yttertemp/motortemp och databoxen som "chokar" om det behövs, är det lika om du har den i varmgarage och startar den "varm" ?
 

Hfs.westin

Medlem
2 feb 2013
20
0
1
Frösön
Jag har haft samma problem med min machz 1000, det va ca 25% risk att att stift skulle gå vid kallstart och som du säger spelade ingenting nån roll ,stiften slocknade samtidigt som den startade.. Sen påbörjades ett turboprojekt och problemet försvann inte konstigt nog, haha. Har öppnat motor och stängt, bytt och slängt all men hittade inge fel nånstans, är övertygad att det är styrboxen som ställer till det. Dom går på tok för fett. Nu har jag en fuel controler på min som vi har programmerat minus mot original hela vägen till laddtrycket kommer. Prova å åk till nån skidohandlare å se om dom kan programmera om den eller om dom har nån version av programvara som är snålare ställd? Är ju märkligt att det bara drabbar vissa.