Mxz x 440 hk?

E

Ej medlem/Inloggad

jag vet då att min mxz 440 02 gick exakt lika hårt i axx och toppfart som harges lynx enduro 500 97 men däremot är det jävligt mkt roligare me mxza å så har som grymm fjädring
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
40
Umeå
www.ninelives.se
Ej medlem/Inloggad skrev:
asså när ní snackar om soppa å grejer lite längre upp så undrar jag vad motsattsen till handelssoppa är?något man gör själv eller?
Handelsbensin (bensin man kan köpa på bensinstationer i pumparna) ligger på oktantal mellan 95-98 oktan och har i Sverige i överlag en bra kvalitet.

Dock är det ett utbrett antagande att "ju högre oktantal i bensinen desto mer effekt" men det stämmer inte. I teorin är det egentligen tvärtom !
En skotermotor (som är 2-takt) ger mer effekt ju närmare detonation den är (spikning; bensinen antänder i cylindern innan den skall) och med en tändning samt kompression som inte är anpassad för högre oktantal får man heller inte mer effekt.
Om man har en skoter som är optimerad för 98-oktanig bensin är rätt säkert tändningen samt kompressionen högre än på en maskin som går att köra på 95-oktan. Oktantalet är ett värde på hur stort tryck samt värme bensinen klarar innan detonation.
De flesta 440:s kommer idag med en topp för 110 oktanig bensin, i.o.m. att kompressionen är så hög kan man förenklat säga att 98-oktanig bensin inte klarar att antända när den skall p.g.a. den höga kompressionen.

Detonation händer även när man bestyckar förgasarna för snålt, med högre oktantal i bensinen kan man (något man skall undersöka själv dock) köra på en magrare bestyckning. Det är ett av oktanbosterförsäljarnas argument.

Med 98-oktanstoppar (för handelsbensin) och handelsbensin ligger inte många 440 på 100 hästar. Lite komiskt att tillverkarna ändrar effektsiffrorna på maskinerna då dom är ett år gammla...
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Det var ett redigt svar Olov..

Men, man bör väl ändå kunna säga att soppa med högre oktantal är renare och mer effektgivande? Det finns ju mängder av maskiner som ska köras på 98 men fungerar bra med 95 mot det faktum att de blir lite slöare. Detta beror då på att kompressionen är högre i dessa (standard 98-bränslesskotrar) och inte på att 98:an är friare från "skit" det vill säga renare? Har jag förstått det rätt? : )
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
40
Umeå
www.ninelives.se
PolePosition skrev:
Det var ett redigt svar Olov..

Men, man bör väl ändå kunna säga att soppa med högre oktantal är renare och mer effektgivande? Det finns ju mängder av maskiner som ska köras på 98 men fungerar bra med 95 mot det faktum att de blir lite slöare. Detta beror då på att kompressionen är högre i dessa (standard 98-bränslesskotrar) och inte på att 98:an är friare från "skit" det vill säga renare? Har jag förstått det rätt? : )
Än en gång :)
Oktan-värdet är bara ett värde för vilket tryck samt temperatur bensinen klarar innan den detonerar.
Det är inte ett värde på bensinens möjlighet att omvandlas till energi.
Om man då har en motor som man höjer kompressionen på skall man även köra den på 98-oktanig bensin eller högre för att effekten skall öka.
En motor har mer effekt ju närmare detonation den ligger. Bestyckar man sin maskin till ett bsfc-värde på 0.55 är man verkligen på gränsen, detta för att bensinen kyler motorn. Så om motorn inte har en tändning samt kompressoin för bensin med högre oktantal kommer man inte att få en effektökning.
Kanske en psykologisk sådan.
Oktanboster ger inte mer effekt i t.ex. en A-C 440 om inte tändning/kompression eller båda ändras eftersom bensinen då inte utnyttjas till max. En del nya pudermaskiner kräver 98.oktanig bensin eller högre just för att kom har så högt effektuttag, på höga höjder där luften innehåller lite syre har dom då mindre effekt och kan köras (om man kontrollerar motorn noga) på 95-oktanig bensin, om man kommer ner på lägre höjder kommmer dock effekten att öka och 95-oktanig bensin klarar inte trycket samt värmen i cylindern utan kan under stark belastning snabbt börja självdetonera.

En gång under förra vintern körde vi en A-C Snopro 440 som hade tändning samt topparna inställda för 98.oktanig bensin.
Vi körde ungefär en mil med 110 oktanigt racebränsle men skillnaden var HELT försumbar om ens märkbar eftersom motorn inte var inställd för bensinen.
Så motorer går inte bättre för att dom har ett högra oktantal om dom inte är inställda för det. Dom kan gå renare eftersom något skall fylla ut att det är 95 oktan istället för 98. Miljövänliga bränslen innehåller fler produkter för att vara snälla mot miljön men kan ge sämre förbränning; de har tillsatser, som bensin med lägre oktantal kan ha i vissa fall.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Grr!

Åhh, jag hade suttit och knappat ned värsta utlägget om oktantal och kompression också lyckas du smita före Olov! :mad: ;)

Men jag har några andra frågor, vad är det egentligen som gör att kolvarna smälter och annat otrevligt när motorn "spikar"?
Sedan borde man väl få ut mest effekt om man kunde köra med "lagom" spikning hela tiden, som såna här modellmotorer gör?
Är det för att det är för svårt att få exakt rätt komp. som man inte gör det med bensinmotorer eller kanske för att bensinen har för ojämnt oktantal?
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
40
Umeå
www.ninelives.se
Det som händer är att explosionen av bensinånga fördelad med luft/syre antänds innan den skall och detta leder till extrem värmebildning.
Varför värmebildningen går mycket fortare vid detonation (i fall som med t.ex. dragracing motorer som har väldigt hög effekt kan motorn drabbas av ett totalras inom ett antal sekunder) har delvis att göra med att cylinderväggarna tar upp den värme som bildas vid detonationen istället för att det blir en kontrollerad explosion där mycket av värmen istället omvandlas till energi som skickar kolv samt vevstake nedåt, vidare genom vevaxel till variatorer och annat tills mattan som sprutar snö och där är man igång :)

Det är väldigt stor skillnad på en modellbilsmotor och en skotermotor (i detta fall 2-takt).
Lagom spikning finns det nog inget som heter, motorn tar väldigt stor skada och lägre bestyckning ger mer effekt; leder till större värmeutveckling som i vissa fall kan leda till haveri.
En modellmotor kan lättare renoveras, har glödtändning och kostar i stort sett ingenting ifall den skulle gå sönder. Dessutom jobbar den inte med samma belastning som en skotermotor gör. Beräknat på effekt/vikt har dom det inte så tufft de små ziggarna.

Dock är det ju så att har man en väldigt effektiv kylning till motorn kan man köra på en lägre bestyckning även då i.o.m. att en del av värmebildningen tas ned.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Teori vs. praktik

OK, det beror alltså på att kolven inte kan tryckas undan direkt...

Men visst borde det rent teoretiskt gå att köra en bensinmotor på samma sätt som en metanolmotor, man får ju då tänka sig att kompressionen är anpassad så att bränsleblandningen tänder just när stiftet i normala fall skulle gett gnista.
Att det sedan inte fungerar särskillt bra i praktiken är ju ganska uppenbart eftersom att det inte finns några såna motorer...
Men jag skulle vilja veta vad som gör att en "kompressionständnings"-motor inte kan köras på bensin, och vad som gör att det går bra med metanol?

Sedan det här med effekt/vikt, menar du att metanolmotorerna inte ger så mycket effekt i förhållande till sin egen vikt?
Dom här små 3,5-kubikarna ger väl drygt 3 hästar och väger kanske några hekto, det är imponerande! :eek:
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
40
Umeå
www.ninelives.se
henkew skrev:
Sedan det här med effekt/vikt, menar du att metanolmotorerna inte ger så mycket effekt i förhållande till sin egen vikt?
Dom här små 3,5-kubikarna ger väl drygt 3 hästar och väger kanske några hekto, det är imponerande! :eek:
Menade som du säger, men eftersom motorerna inte jobbar under särskillt stor belastning klarar dom bättre den form av tändning som dom har, sen kan det vara så (vet dock inte själv) att metanol inte ger lika stor värmeutveckling vid antändning.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Urspårat

Ok, ok...
Ja, metanol är ju både mindre lättantändligt och har lägre energiinnehåll än bensin så det är väl kanske det som är orsaken.

Nu har den här tråden spårat ur totalt från ursprungsämnet, vi moderatorer borde väl veta bättre! :p
Men, men, sånt här är intressant också var det ju en gäst som började fråga om soppa, vi skyller på honom... :D