Mxzx 440 -04 går på 1 cylinder

PetterJJ

Medlem
29 nov 2023
16
2
3
25
Sverige
Tjena!
Under kvällens körning började skotern strula och gå på 1 cylinder, igår gick skotern kanonfint.
Brände 1 stift och därav gick den inte på ena cylinder, bytte till nya BR9EYA stift (samma typ som satt innan) och problemet var löst, en stund..
När den började strula igen så var ena stiftet helt dränkt, samma sida som brände ett stift innan.

Förgasarna är nydligen rengjord i en ultraljudstvätt, så dem är fräsch.
Kör luftskruvarna 1.5 varv utskruvade.
Plockade jag bort luftburken så gick skotern på båda cylindrarna igen (provkörde så cirka 5 min), testade att skruva ut luftskruvarna 1 varv till och satte tillbaka allt igen, men då blev det samma problem igen, dock på andra cylindern.

För övrigt så är motorn nydligen renoverad, fettad vev, nya kolvar och nya packningar överallt.
Kör på 98 oktan och 4% blanding nu under tiden jag kör in kolvarna.

Behöver nu tips och råd från folk som är lite mer kunnig än vad jag är.
Mvh Petter
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kör du 4% i bränsletanken + inkopplad oljepump med olja från separat tank. Då kan 4 % i tanken släcka stift om man har otur. 1% extra i bränslet duger om du har oljepumpen inkopplad.
De låter även som den dragit in snö i luftburken om den gick bättre utan luftburk.
Går choken tillbaka helt?
 

PetterJJ

Medlem
29 nov 2023
16
2
3
25
Sverige
Kör du 4% i bränsletanken + inkopplad oljepump med olja från separat tank. Då kan 4 % i tanken släcka stift om man har otur. 1% extra i bränslet duger om du har oljepumpen inkopplad.
De låter även som den dragit in snö i luftburken om den gick bättre utan luftburk.
Går choken tillbaka helt?
Kör endast blandning i tanken, oljepumpen sitter ej kvar.
Kollade igenom luftburken när jag plockade löst den och det var inge snö i den.
Sitter ingen choke på förgasarna, jag har istället primer.
Har även kollat så den är hel så det inte flödar på bensin i primerslangarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Efter lite läsning så har det aldrig suttit någon oljepump, dessa modeller kom utan den.
Sitter egen behållare för den smörjningen.
Ok va bra då har du koll. De som oroar mig är att den brände ett stift,,,menar du att de smälte? Då allt i motorväg tycks va i bra skick måste felet ligga i förgasarna. Om de inte vore föär att den kan dränka båda stiften så skuklle jag säga att bränslepumpen läcker in soppa i vevhuset där dwen tar sin vacumdrivning. Du kan ju testa suga blåsa i den slangen monterad enbart på pumpen. De ska varken gå att blåsa eller suga i den ingången i pump.
Ang förgasarna så testa suga fast flotörnålen genom att ha förgasarbna upponer och sug i soppaledningen. Vänd sedan förgasarna rätt väg och då ska flotörnålen lossna lätt från sittg säte så den går blåsa i soppaledningen. Flotörnålar slits och då kan de fastna i sätet heltg random. De kan även va otät och flöda över.
 

PetterJJ

Medlem
29 nov 2023
16
2
3
25
Sverige
Ok va bra då har du koll. De som oroar mig är att den brände ett stift,,,menar du att de smälte? Då allt i motorväg tycks va i bra skick måste felet ligga i förgasarna. Om de inte vore föär att den kan dränka båda stiften så skuklle jag säga att bränslepumpen läcker in soppa i vevhuset där dwen tar sin vacumdrivning. Du kan ju testa suga blåsa i den slangen monterad enbart på pumpen. De ska varken gå att blåsa eller suga i den ingången i pump.
Ang förgasarna så testa suga fast flotörnålen genom att ha förgasarbna upponer och sug i soppaledningen. Vänd sedan förgasarna rätt väg och då ska flotörnålen lossna lätt från sittg säte så den går blåsa i soppaledningen. Flotörnålar slits och då kan de fastna i sätet heltg random. De kan även va otät och flöda över.
Nej inte smälter, utan mer att den släckte stiftet, kanske formulerade meningen lite tokigt.
Körde precis in skotern i garaget och nu gick den precis som den ska.
Men ska plocka löst vakuumslangen och pröva blåsa och suga.

Sen en fråga, är du duktig när det kommer till förgasarinställning på mikuni förgasare?
 

PetterJJ

Medlem
29 nov 2023
16
2
3
25
Sverige
Ok va bra då har du koll. De som oroar mig är att den brände ett stift,,,menar du att de smälte? Då allt i motorväg tycks va i bra skick måste felet ligga i förgasarna. Om de inte vore föär att den kan dränka båda stiften så skuklle jag säga att bränslepumpen läcker in soppa i vevhuset där dwen tar sin vacumdrivning. Du kan ju testa suga blåsa i den slangen monterad enbart på pumpen. De ska varken gå att blåsa eller suga i den ingången i pump.
Ang förgasarna så testa suga fast flotörnålen genom att ha förgasarbna upponer och sug i soppaledningen. Vänd sedan förgasarna rätt väg och då ska flotörnålen lossna lätt från sittg säte så den går blåsa i soppaledningen. Flotörnålar slits och då kan de fastna i sätet heltg random. De kan även va otät och flöda över.
Kör idag luftskruven 1.5 varv ut, samt blandskruven (?) 9.5 varv ut
 

PetterJJ

Medlem
29 nov 2023
16
2
3
25
Sverige
Ok va bra då har du koll. De som oroar mig är att den brände ett stift,,,menar du att de smälte? Då allt i motorväg tycks va i bra skick måste felet ligga i förgasarna. Om de inte vore föär att den kan dränka båda stiften så skuklle jag säga att bränslepumpen läcker in soppa i vevhuset där dwen tar sin vacumdrivning. Du kan ju testa suga blåsa i den slangen monterad enbart på pumpen. De ska varken gå att blåsa eller suga i den ingången i pump.
Ang förgasarna så testa suga fast flotörnålen genom att ha förgasarbna upponer och sug i soppaledningen. Vänd sedan förgasarna rätt väg och då ska flotörnålen lossna lätt från sittg säte så den går blåsa i soppaledningen. Flotörnålar slits och då kan de fastna i sätet heltg random. De kan även va otät och flöda över.
Prövade blåsa och man hörde att det kom lite lite luft vid anslutningen på pumpen, ska se om det är jag som varit klantig och inte satt dit slangen riktigt eller om det är membranet.
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har hållit på med förgasbestyckning och trimining i 37 år så jag borde lärt mig något :)
De där är ju en racingmotor med väldigt bra förgasare men de är extremt känsliga på rätt justerade luft vs bränsle på tomg. De sitter ingen bränsleskruv på dem bara luftskruv. Den stora skruven är tomgångsjustering den höjer bara trotteln upp/ner. Luftskruv har den däremot och den skruvar du ut mer o mer till motorn börjar rusa när den ska ner på tomg från gasning. Man får finlira in tomgångsskruven vs luftskruven så de slutar med rätt hög tomg ha gärna -.2500v för de skyddar stiften från släckning och pipan blir varmare så den blir rerappare från start. Du skruvar ut luftskruven för snålare bränslerblandning och därmed högre varv. När du fått till bra stabil tomg som nästan rusar så kommer stiften hålla bra. Knacka även ihop gnistgapet till 0,4mm så klara de mer soppadränkning innan de släcks. Du kan få liv i släckta stift genom att tvätta dem med sprit bräcklen startgas och tryckluft blåsa dem noga. Efter den tvätten eldar du på gängan med gasollåga så länge att du inte längre kan hålla i porslinet utan att bränna dig. Då får du fart på 80% av stiften igen. Om den fortsätter äta stift trots perfekt snålställd tomg så byt stiftmärke till Champions billigaste alt till NGKbr9eya för de kan funka bättäre än ngkbr9eyt som är ngk,s bästa stift mot surning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Prövade blåsa och man hörde att det kom lite lite luft vid anslutningen på pumpen, ska se om det är jag som varit klantig och inte satt dit slangen riktigt eller om det är membranet.
De kan även va så att när du blåser i slangenm mot pump så är ett membran väck så luften kommer ut via andningshålet pumpen har genom sig. DE är ett typ 1mm stort borrgål genom botten eller toppen på pumpen. Om så är fallet måste du byta membran eller byta ut hela pumpen mot en ny kan va billigare.
 

PetterJJ

Medlem
29 nov 2023
16
2
3
25
Sverige
De kan även va så att när du blåser i slangenm mot pump så är ett membran väck så luften kommer ut via andningshålet pumpen har genom sig. DE är ett typ 1mm stort borrgål genom botten eller toppen på pumpen. Om så är fallet måste du byta membran eller byta ut hela pumpen mot en ny kan va billigare.
Efter genomgång av båda förgasarna ännu en gång så märkte jag att det gick lite trögt när man blåste i inkommande bränsleslangen till ena förgasaren, blåste rent allt med tryckluft och köpte 2 nya stift, köpte NGKbr9eya (sånna jag kört med tidigare) och den gick väldigt fint!
Knackade ihop gapet även på dem nya stiften, hade gjort det på dem tidigare stift också då jag läst att man skulle göra det👍🏼
Behövde dock justera in båda förgasarna lite bättre än vad jag tidigare gjort och nu ligger den på 2500v vid tomgång och går riktigt fint igenom hela registret.

Tusen tack för tips och hjälp, det uppskattas verkligen!
Nu kan man fara ut på leden och bara flina!
 
Reactions: Boost III