Mycket snack om vikten på skotern !

Ronk@n

Aktiv medlem
13 feb 2006
78
0
6
Luleå
Jag tycker att det är för stort fokus på
om att varje modell väger 2-3kg mer eller
midre än den andra.

Men svara ärligt på detta ni som tycker er
känna skillnad på det.
Hur mycket märker ni på hanteringen av skotern
om ni har full eller tom tank ?
Det handlar ändå om vikter på ca 40-45 kg.

Samma gäller alla ni som monterar 1/2 meters styrhöjare
& tycker att körställningen blev sååå bra
(den blev förmodligen bara svårare att hantera)

Det som är viktigt i sammanhanget är väl åndå
hanterbarhet,körställning,fjädring samt fäste.

Hoppas på seriösa svar

Mvh//Ronk@n
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Nog känner man skillnad på när man har full tank (40+ liter) och när det är 10 liter kvar och då är det mindre än 30 kg skillnad. Med mindre mängd soppa blir skotern lättare att hantera helt enkelt. Men jag tror nog att kanske upp till 10 kg skillnad på i övrigt liknande modeller kan vara rätt försumbart. Sen är ju vikt inte bara totalvikten på skotern utan även andelen roterande vikt och "ofjädrad" vikt. Mycket roterande massa ger en i många fall oönskad stabiliserande effekt.
 
Last edited:
Reactions: Elias_jämtland

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Måste bara tillägga att bensin inte väger 1kg/liter...
mer rätt blir de om man räknar 0,7kg/liter, exakta vikten kommer jag inte ihåg på här på rak arm, men 0,7kg duger som räkne vikt...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vikt är ju inte bara totalvikten på skotern utan även andelen roterande vikt och "ofjädrad" vikt. Tunga roterande massa ger en i många fall oönskad stabiliserande effekt.
Om man då tänker på VMax4 och RX som har en motor som snurrar åt 'fel' håll så tar det till viss del ut den roterande massan i variatorer etc.

Vilket gör att de är lättare att kasta runt i svängar en vad de skulle vara om motorn gick åt rätt håll.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ja jag märker ganska stor skillnad på om tanken är full eller nästan tom. Fulltank var för mig i vintras 37L. Sen föredrar jag "ståupp-maskiner" så en lagom styrhöjare blir bra. Hade en rev 600 -03 tidigare med 3" höjare och rakt styre, och det var inget vidare. I vintras hade jag en 440x (2" längre styrstång än de vanliga revarna), 5" höjare och ett rakt styre, ibland en 4" och ett fatbar. Jag är 182cm lång och det blev perfekt höjd för mig.
 
Last edited:

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Samma gäller alla ni som monterar 1/2 meters styrhöjare
& tycker att körställningen blev sååå bra
(den blev förmodligen bara svårare att hantera)

Det som är viktigt i sammanhanget är väl åndå
hanterbarhet,körställning,fjädring samt fäste.

Hoppas på seriösa svar

Mvh//Ronk@n
Precis, hur kul är det att sitta och köra på en sån maskin??? Man står ju inte några längre stunder om man kör en dagstur.
 
E

ejwbegysv

Om skotrarna ökar i vikt hela tiden så blir det inte kul om 10 år att köra skoter... Jag tycker det är bra att dom fokuserar på viktminskning..

En snotric lyfter man runt med vänsterhanden... Det gör man inte med en RX1 -MM kan jag lova..
 

stefan-200

Aktiv medlem
7 apr 2006
58
0
1
Hade en formula-500 ett par år när den var ny,älskade varje minut med den! där kände man verkligen skillnad på full tank eller halvtom.
bytte senare till en ZRT-800,där spelade det liksom mindre roll hur mycket soppa man hade i,älskade fortfarande varje minut av den!!!
jag tror att många här förstår att det har helt att göra med vad för maskin det handlar om,om man ska känna skillnaden,har köpt mig en sx-700 i somras,har aldrig provkört den,men jag inbillar mig ju att den ska vara mer lätt-manövrerad med styrhöjaren å cross-styret som sitter på...
rätta mig om jag är helt ute å cyklar.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Vart går gränsen för hur lätt en skoter kan bli innan vi snackar om matrial som vi inte ens kan stava till, typ det matrial som rymdfärjans utblås är tillverkat av och fan hans syster, vi säger så här att om yamaha vill tillverka en skoter som vi inte sett skuggan av så kan dom göra det för dom är sånt stort företag att om man slår ihop ski-doo,polaris,articat,lynx medmera så skulle det ändå bli ett litet skett företag storleksmässigt i jämförelse mot yamaha som även äger öhlins sen länge så om yamaha vill så kan ju dom bestämma vilka som får montera dessa dämpare o.s.v. Ett exempel, volvo behövde en kraftigare motor i xc90 så att dom skulle kunna konkurera med v.a.g, vad gjorde dom jo köpte en V8 av yamaha, bara detta visar hur stort företaget är så man kan ju undra varför inte yamaha inte köper upp alla skotertillverkare och sen lägger ner dom det kan man bara spekulera i men utan motståndare så stannar ju utvecklingen.
Så i slutänden är det bara pengar det handlar om och vikten tydligen.
 

stefan-200

Aktiv medlem
7 apr 2006
58
0
1
hmmm...handlade den här tråden om vikt/effekt/balans-nånting,eller om vem som HADE kunnat tillverka den ultimata snö-skotern?
F.ö håller jag med dig jammen,yamaha ÄR ett gigantiskt företag,men jag tror knappast att dom skulle klara av att kontrollera motor-marknaden bara så där,jag äger själv en yamaha(inte nyaste ska tilläggas) men jag tror ski-doo är på väg åt rätt håll med deras nya vikt/effekt-koncept,nån som häller med/emot? vad tror ni?
 

Taclite

Medlem
1 nov 2006
22
0
1
Kiruna
Lynx - Pansarvagnskvalitet, och med det kommer ökad vikt gentemot de andra
Yamaha - Pansarvagnskvalitet där också, ofta framtunga (Vmax & Viper-chassit)
Ski-Doo - Bra kvalitet, ofta låg vikt, väldigt bra tyngdpunkt på REV-chassit
Arctic-cat - Hört många negativa och många positiva saker, vet bara att deras touringmodeller väger något djävulskt mycket.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
En snotric lyfter man runt med vänsterhanden... Det gör man inte med en RX1 -MM kan jag lova..
Klockren jämförelse Jimmy!!!:confused:
Kan det bli nån större skillnad?
Skiljer väl bara 30-35 år,25-30 cm fjädringsväg och 125-130 hk,annars är dom ju nästan lika.:eek:
Hållbarheten på chassiet+motoreffekten har förstås INGENTING att göra med vikten?
En rx-1:a lyfter man inte,det finns andra sätt att få upp en sån om man kört fast,UTAN att bli svettig,jag lovar.
 
Last edited:

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Jag förstår inte varför alla ska klaga på att andra har en hög höjare? Det är väl upp till var och en vilken höjd man vill ha styret på? Är ju precis som om folk blir förbannade när andra har en hög höjare, eller som att dom som klagar vet bäst vilken höjd man ska ha... Men men, iaf. Nog känner man väl skillnad när skotern är fulltankad och nästan tom, mkt lättare att hantera enligt mig.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Varför folk sätter dit styrhöjjare (även jag har gjort det på dock inte 50cm som du beskriver) är för att få en mer "agressivare" körställning, mer likt en crossmotorcyckels körställning så att man kan absorbera bort alla ojämnheter med hela kroppen och spara på ryggen osv. Givetvis passar det inte alla exempelvis en söndagsåkare med pulka och då kan man nog säga att det är mer en nackdel än fördel.
Skulle det bli svårare att hantera skotern med styrhöjjare? Nja både och ska du ligga å pligga som ett odjur på någon led i fjällen som är 15 meter bred och man tycker det är häftigt så kanske det är en nackdel med höjjare då det blir äckligt jobbigt att sitta ner med ett högt styre. Men i lössnö, hopp och på guppiga smala leder vilket lederna ser ut där jag bor tyvärr så är det mycket trevligare om man kan stå upp...Så summan av det hela, kör med vad du tycker känns bra och sen skiter du i vad andra tycker så skiter jag i vad du tycker om styrhöjjare :D

Givetvis så spelar vikten en stor roll i en snöskoters köregenskaper men det beror på vart vikten placeras punkt.