Mystiskt problem iq rr

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
Har ett skumt problem med iqn, den vill bara gå ibland.. Åkte förra helgen och då började den böa för att sen dö och vägra starta, startar senare och går kanon. Har rensat förgasarna och bytt stift. åkte ut idag igen och den startarade men gick konstigt. dog strax därefter, drog förjäves och bytte stift igen.

jag gav den en sup och då startade den efter några drag och gick igång sen gick den, rök och gick nästan lite blöddrigt när den var kall men när den fick upp temp så gick den kanon. Någon som haft liknande problem? soppapumpen som är kass?
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
lika idag skulle jag dra igång den för att köra in den i garaget, startade på choken men jag höll på med annat så jag hann inte stänga av choken så den dog och nu är den lika stendöd igen. ena stiftet var ganska blött och andra stiftet var fuktigt iaf, så soppa verkar det komma ändå. för mycket kanske? soppan man såg på det blötare stiftet var kanska mörk dock. Kan den få på tok för mkt olja kanske?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Om oljepumpen hängt sig på fullt så kan oljan släcka stiften. Bensinpumpen kan du kolla genom att dra lös slangarna till förgasarna och dra i snöret,det ska då skvätta ut från slangarna några cm.

Annat test av soppapump är köra lös tank ovan förgasarhöjd dvs utan pump. Vik bara slangarna som går från pumpen och kör lös moppetank eller båtmotortank alt petfalska med bensin i. Den ska gå fullt ut sålänge man har tanken högre än förgasarna.
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
Nu var jag ute och tog en titt, tror det är el relaterat, nödstoppen har aldrig funkat på min så jag brukar köra utan den ibland. Tog upp stiften och la dom mot toppen då kom det bara gnista var 3-4e drag. satte i nödlinan och då tände båda stiften som de ska. skotern starta direkt.. glapp i kontakten lär det ju vara, någon som vet om man kan mäta nödstoppen på nåt vis? är det öppen eller sluten krets på en rr?
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
edviin bytte du pumpen eller rengjorde du den eller nåt? tänkte att det lär vara lika bra att ta en titt på den ändå, såg ganska orörd ut..
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
Har provat att mäta kontakten till nödstoppen men inge utslag alls.. vet inte hur kry multimetern jag har är heller men kopplade ut kontakten helt och hållet till nödlinan och nu startar den på 2-3 drag kall som den ska göra. ska prova starta den om och om igen och se ifall de funkar