När ska man byta variator rem?

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Ska man bara spänna och spänna remmen om den blir slapp och så vidare eller är det bättre att byta efter ett tag?
Eller vänta tills remmen går av?
Har väl snart kört 100 mil sen jag skaffade den
Och förra ägare bytte nog inte rem. Har för mig remmen var ny när han skaffade den och körde 2 säsonger så skulle gissa att remmen har gått 200 mil ungefär led och lössnö 50/50
Den känns bra när man kör den inte så den hackar fram.
Men remmen är något slapp såg jag igår
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Remmen ska justeras allt eftersom den slits. Hur det ska göras ser du enklast i instruktionsboken (varierar mellan de olika skotermodeller...vad är det för maskin du har?) Där står säkert slitagegränser också. Börjar det vibrera eller likande i maskinen på ett sätt du inte är van är det läge att byta rem. Det är bättre än att spränga remmen. Om man spränger remmen kan det skapa följdfel beroende på vad det är för maskin.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Remmen ska justeras allt eftersom den slits. Hur det ska göras ser du enklast i instruktionsboken (varierar mellan de olika skotermodeller...vad är det för maskin du har?) Där står säkert slitagegränser också. Börjar det vibrera eller likande i maskinen på ett sätt du inte är van är det läge att byta rem. Det är bättre än att spränga remmen. Om man spränger remmen kan det skapa följdfel beroende på vad det är för maskin.

Tack ja men det väl mest det jag undrade lite
Kör en Polaris RMK assault 2014
Och har 2 extra remmar en polaris orginal och en annan.
En med små sprickor på sidan av "kuggarna" tror det är polarisen.
och en som är har varit något vikt.
Hoppas iafl någon av dom är ok.

Finns ju tusentals videos på Youtube med,
Minns knappt hur man gjorde så får ta och kolla

Ska man kolla när man har kört eller när den stått ett tag och är kall om den behöver justeras?
Eller spelar kanske ingen roll?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Du justerar remspänningen på sekundärvariatorn. De är bara lossa låsmuttern för den lilla insexsskruven och skruva tills de blir rätt spänning. Rätt spänning är när mattan nästan står helt stilla med upphissad maskin och motor på tomg. De är ok om den står helt stilla också men de ska va lätt att dra runt den med en hand med motor igång om du förstår.
Här har du en video på samma varre som du har.
 
Reactions: Winterspeed

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Jag körde med min rem 2 säsonger och efter spände bara på min sw 260hk mest fri åkning! Sen nu denna säsong så tyckte jag att tillslagsvarvet var högre än normalt och det klonkade till från stilla stående precis när prem slog och klonkade när man släppte gasen (stillastående) höjden på remmen var perfekt å allt och fatta inte tills jag skrev hör på forumet,tog lös remmen och den var smal som en gummisnodd 😂 så det var verkligen dax att byta! Jag är cp super noga när jag kör in remmar och lika att den ska bli varm innan jag gasar! När de är riktigt kallt ute och jag är i fjällen så tar jag in den och lägger den på elementet en timma innan lr 20min i torkskåpet🙈