Om man får mycket sot i utblås och runt över under kolvringar och i utblåsventiler så kör man för bra olja eller rättare sagt racingolja som har för hög flampunkt för medelsvenssonåka. Många dyrare helsynteter är just för hård körning för då krävs högre flampunkt för att oljan ska skydda vid höga varv och belastning och den sotar när man kör transportsträckor eller allmänt fessigt. Kör man lugnt är de bättre välja en olja med lägre flampunkt typ båtmotorolja brukar ha extremt låg flampunkt. Motionsåkare i hoj enduro som har koll på detta kör medvetet båtmotorolja för de kör så lugnt och den oljan smörjer bättre så länge man tar de lugnt.
Vilken olja kör du för de brukar stå flampunkt i databladet. Oftast är oljan fabrikanten rek lämplig till overall körning så gå efter samma flampunkt som den eller rel nära om du kör just allround åka.
En båtmotorolja kan ligga runt 55-70C flam och en skoterolja från 70-150C flamp. Runt 80-95c är bra för en sportskoter som körs allround. Men de finns olja som trots hög flampunkt sotar och ryker lite.
Vilken olja kör du för de brukar stå flampunkt i databladet. Oftast är oljan fabrikanten rek lämplig till overall körning så gå efter samma flampunkt som den eller rel nära om du kör just allround åka.
En båtmotorolja kan ligga runt 55-70C flam och en skoterolja från 70-150C flamp. Runt 80-95c är bra för en sportskoter som körs allround. Men de finns olja som trots hög flampunkt sotar och ryker lite.
Last edited: