Någon här som kör i Orsa-trakten?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Från http://www.nordicarea.com

Eftersom vårt ledsystem fortfarande är under uppbyggnad så kommer du under vintern 2006/20007 inte att behöva lösa ledkort för att åka i vårt ledsystem. Vi kommer att hålla lederna i så bra skick som möjligt, men kan i vinter inte garantera dagligen uppkörda leder. Snöskoterklubbarna i området arbetar dock som alltid med att hålla lederna i gott skick till glädje för alla skoterfantaster. Som en följd av det arbete med lederna som utförts inom projektet så kommer underhållet av lederna att förenklas för klubbarna.

Har för mig att någon sagt att det är helstopp att åka till Bösjön nu.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Har för mig att någon sagt att det är helstopp att åka till Bösjön nu.
Å tusan :eek: Har snön tinat bort igen alltså!??? Vi är nämligen ett gäng som skall åka från Limbäck via Grönklitt/Bösjön och uppemot Härjedalen (där jag är från)....dock först vecka 10. Vi åker på långtur varje år sedan 6 år tillbaka. Tidigare har vi utgått hemifrån mig i Härjedalen och farit mestadels norrut i Jämtland, har varit uppåt Åkersjön/Hotagen som längst. Typiskt då att man valde en sydligare tur på denna j-la snöfattiga vinter :( Men nu är allt bokat och klart och ledigheter inplanerade så nu far vi ändå om det inte är helt tokbart på marken!

Vår tur i år är för övrigt som följer (om nån är intresserad ;)):
Våmhus/Limbäck-Glöte/Svartåsvallen-Funäsdalen-Gördalen-Våmhus. Totalt 4 dagar skall vi vara ute.

Ha´de / Matti
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Fråga till Thullen:

Hur är detta system egentligen tänkt att fungera? Jag ser på er hemsida att ni lägger ner ett gigantiskt jobb som säkert kommer bli ett stort tillskott för turismen och det måste naturligtvis finansieras MEN på ett annat sätt känns det som om någon köpt gatan utanför min bostad och ska ha bompeng varje gång jag nu lämnar hemmet. Jag tänker t.ex. på att i områdena i norra Orsa finns massor med fritidsbostäder för lokalbefolkningen där man åkt till varandra och fisket på "gamla hederliga leder" i årtionden. Tänker ni nu utrusta en stor armé lapplisor som ska patrullera lederna för att komma åt gratisåkarna? Ska man inte kunna åka någon mil ner och tanka i Noppikoski utan att bli jagad på macken på avgifter?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Fråga till Thullen:

Hur är detta system egentligen tänkt att fungera? Jag ser på er hemsida att ni lägger ner ett gigantiskt jobb som säkert kommer bli ett stort tillskott för turismen och det måste naturligtvis finansieras MEN på ett annat sätt känns det som om någon köpt gatan utanför min bostad och ska ha bompeng varje gång jag nu lämnar hemmet. Jag tänker t.ex. på att i områdena i norra Orsa finns massor med fritidsbostäder för lokalbefolkningen där man åkt till varandra och fisket på "gamla hederliga leder" i årtionden. Tänker ni nu utrusta en stor armé lapplisor som ska patrullera lederna för att komma åt gratisåkarna? Ska man inte kunna åka någon mil ner och tanka i Noppikoski utan att bli jagad på macken på avgifter?
Ja se vad saker kan bli fel
Nej Nej Jag har inget med nordic area att göra jag bara saxade det därifrån.
Å vid bösjön finns det snö men vad jag har hör så är det inte tillåtet att åka där. Det sa då iallafall en på jobbet som är från orsa.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
GeK: Inte kör du med gps å har något färdspår på leden uppöver?
Är även intresserad av ett spår från Orsasjön via Vattnäs å mot Rättvik
Eller vet du någon som kan ha detta?

På fredag åker nog jag å några kompisar Grönklitt-Lofsdalen-Grönklitt om det inte blir för kallt
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Thullen:
Jodå, jag har GPSat många leder i norra Orsa, runt Andjusvarden, Bösjön, Kräckelbäcken, hela vägen till Glöte, Lofsdalen och tillbaks. Tror också jag har GPS-spår för en del leder väster om Mora. Har mycket spår på lederna öster om Orsa mot Ämmeråsen, Furudal upp mot Tackåsen vidare mot Noppikoski, också ner mot Draggen, Moraklockan och tillbaks till Orsa. Allt gjort med en gammal Magellan 315 och inläst i Lantmäteriets Kartex, sedan inritat för hand på Blå Kartan.

När åker ni på fredag? Vad är "för kallt"?;)


Här är svaret på frågorna jag ställde till Nordic Area för den intresserade:

*********************

Hej Göran.
Ett problem med dessa "gamla hederliga leder" som alltid funnits är att de
är i så dåligt skick både vad det gäller röjning, prepareringsmöjligheter
och uppmärkning att merparten av de människor som inte hittar lokalt åker på
andra ställen t.ex. vägar m.m. och inte efter lederna som har funnits. Det
medför en konflikt med markägare, skogsbolag och myndigheter som får problem
av denna framfart. Utna dessa åtgärder så går vi närmare och närmare ett
statligt förbud mot snöskotern och det gagnar ingen med intressen i
snöskotern.
Detta är en satsning som skall tillföra dessa orter en ekonomisk och
turistisk möjlighet att bibehålla och kanske utöka sitt företagsklimat för
att klara av att få folk att bo kvar i dessa orter. För att finansiera detta
ledsystem så måste det komma inkomster från användarna likväl som bilarna
betalar för väghållningen. Denna satsning är av sådan art att det finns
möjlighet att i t.ex. Noppikoski ha kvar tankstationen som annars inte har
kundunderlag för att vara kvar i så många år till.

Ledavgiften kommer att finnas i flera olika modeller. Dagkort, veckokort och
säsongskort.Priserna är inte fastslagna ännu men är under utredning. Jag
hoppas du som skoteråkare anser att det är värt dessa pengar för att åka på
fina preparerade leder som är ordentligt uppmärkta och med nya broar och
varningsskyltar för din säkerhet och inte ser det som ett hot mot din frihet
eller intergritet. Det finns andra leder som inte ingår i detta ledsystem
för den som absolut inte vill åka på dessa leder och de kommer att se ut som
de gör idag och inte åtgärdas. Dessa kommer att vara avgiftsfria.
Vad det gäller poliser på lederna så kommer det att finnas ledvärdar som
skall hjälpa till att hålla god ordning på lederna.

Hoppas du som jag ser detta som en möjlighet att bo kvar i dessa orter och
få en positiv turistisk utveckling så vi kan behålla skola och omsorg utan
att behöva skära ned på den service som finns idag för de boende i området.

Mv.h.
Michael Nyberg
Projektledare
Nordic area
*********************
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
GeK: Vi parkerar i Fryksås efter vägen upp mot Grönklitt
Vi har nu bestämt att vi kommar att åka oavsett temperatur
Beräknar komma iväg före eller runt 08:00
Åker från Leksand typ 06:00

Vill du hänga på å vara lite guide en bit uppöver?
Ja du får ju vara med hela vägen om du vill.

Jag tror kommer att hitta därifrån och uppöver men har du någon track så skicka den gärna till mig.
Det går bra i kartex format.

Sen även Öster om Orsasjön å neröver skulle ja vara intreserad av annars får man väl testa sig fram.
Skicka gärna färdspåren så fort du kan om du nu vill.
Jag har alla leder häromkring som färdspår.
 
Last edited:

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Anade att ni skulle åka hyggligt tidigt, ni lär behöva det om ni ska till Lofsdalen och tillbaks. Ska tyvärr klippa mig :( 9:30 fredag morgon. Om jag hade varit ni hade jag utgått från Dyverdalen i Unntorp istället, har man sett Grönklitt->Unntorp behöver man inte se det igen! ;) Fortsätt 45:an förbi Orsa och ta vänster vid Gäsen (skyltat), sväng in över bron, genom Unntorp och ner i dalen vi dammen, finns ganska bra med parkering där.

Visst kan jag skicka Magellan-spår, grejen är att det finns alltid en massa knixar i spåret d.v.s. mindre eller större utflykter från lederna. Fortfarande intresserad? Annars finns ledkartor för en hundring hos skotersäljarna i Mora/Orsa.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jo då fortfarande intresserad.
Kan ju köpa en karta men då måsta man ju scannna å så sitta å rita in det i kartprogramet.
Om det är stickspår å så gör inget bara men ser vart leden går i stortsett.
Vi tänkte ge denna rutt en chans får se om vi startar längre upp nästa gång.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Matti,
vilka datum åker ni, hur bor ni, hur många och vad är körtakten, "barnfamilj", "safari" eller "fullgas"?
Startar torsdag 8/3 från Limbäck (en kompis har stuga där). Vi blir troligen 7 st. Första natten bor vi i Svartåsvallen/Glöte. Jag känner dom som driver detta lite granna via jobbet (distriktsveterinär i Härjedalen). Andra natten Eriksgården i Funäs. Tredje natten "skotermotellet" i Gördalen. Vad gäller tempot är det väl som oftast närmare "fullgas" än "safari" (men naturligtvis med omdöme ;) :cool:). Jag har väl den "gubbigaste" maskinen....en Yamaha RS Rage, säger väl en del :D Vi brukar köra 20-25 mil per dag.

/Matti

PS! Visst har det väl givits ut en ny färsk ledkarta för norra Dalarna för i år!? Hörde nåt sånt på macken i Särna när jag passerade förbi där i höstas! DS!
 
Last edited:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Tjo.
Nu har jag iaf. åkt från Fryksås å till Lofsdalen.
Södra delen av leden kräver en hel del jobb för att bli bra.
Antagligen bättre att starta i Untorp eller nått.
Blev strax över 33mil enligt GPS'en
Fick i ca 26L i Lofsdalen dragit 2,1L/mil
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
vet att tråden e gammal men undrade bara om det är någon som kört på lederna runt siljan området= orsa mora rättvik mm skulle va kul å veta vart man kan ta en sväng:hello: