Någon som använder Net1 R90 modemet??

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har nu net1 D35 men funderar på byta upp till R90 någon som vet om det är nån ide? Funkar nya R90 bättre?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Vi har R90 i Borgafjäll och min kusin har D35 i stugan bredvid.
Båda funkar bra för oss men vi upplever att D35 har längre räckvidd.

Får ut 1mbit med vårt r90.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har provat för ca 1år sen R90 men blev sämre än D35 jag har idag. Men nu säger dom ju att felen ska vara lösta. Men jag är ännu lite tveksam om man ska prova ensväng till eller så kör man på D35 för den funkar då varje dag.
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Tycker överlag att r90 funkar bättre än d35, speciellt med riktantenn. Är själv ÅF för net1 och dom har haft mkt problem i sommar men de handla om programvaran i masterna m.m
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
De är ju de om det är värt och byta upp sig och betala mer om det blir så mycket bättre. Kanske lika och köra på telia och betala ännu mera men då funkar det.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vi hade d35 förut, och det var som att det fungerade bättre än r-90 som vi har nu. om det är bra mottagning så kanske r-90 är bättre men vi har då inte fått det nå bättre trots att vi har en riktantenn på taket. dock så har vi en till antenn som ska upp så snart farsan har tid så får se om det då blir bättre
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja det fungerar kraftigt bra.
Jag skrev om denna så sent som 2009:
Jag har lite internetproblem just nu. Det är nämligen så att närmaste mast som kan ge mig internet är drygt 5-6 mil bort och nu när det har snöat så förstörs uppkopplingen. Därmed fungerar bara internet under natten när radiovågorna kan studsa mot jonosfären. Så ser mina problem ut.:D
På den tiden var låg närmaste mast så att man var tvungen att använda riktantennen och det fungerade också bra. Så bra att man kunde se youtube utan att buffra och ladda ner lite grejer genom dc++ med acceptabel hastighet. Jag hade fel i ovanstående lärde jag mig senare. 450-bandet har för hög frekvens för att studsa mot jonosfären på det sätt jag beskrivit. Däremot var det sant att internetanslutningen betedde sig på det sättet. När snön la sig på träden så fungerade inte anslutningen på dagarna. Sannolikt berodde det på att radiovågor, alla radiovågar, breder ut sig lättare på natten.

Nu är nätet lite mera utbyggt så det är skönt att bara stoppa modemet i väggen så startar den och börjar dela ut internet via Wi-fi. Med helt acceptabla hastigheter och nästan inget krångel kan jag verkligen rekommendera den.

3G-bredbandet jag har via telia däremot...
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Betalar nu 249:- har ofta hastighet på 0,8 så funderar är det värt och byta till R90 å betala 348:- om det blir så mycket bättre.