Någon som flyttat fram styrstången på en renegade/mxz till samma som freeride/summit?

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Som rubriken lyder,

är sugen på att börja riva lite plast för att flytta fram styrstången. Känns som man har styret i magen när man åker och eftersom styrhöjningen står rakt upp och styrkronan vinklad kanske 55 grader bakåt så får man en ganska konstig vinkel på styret vid fulla utslag och styret tippar över på "fel" sida skotern vid burkning. Väger ju så lite så man behöver ju all hjälp man kan få...
Någon som gjort detta? Svårt? Ser ju ut som att det är likadan plast under kronan bortsett från att den är upp och ner på renegade/mxz?

Hoppas nån stackare förstår min knepiga text, skulle vara skönt om man kunde få sig en liten förbättring på förarmiljön. Vill helst inte vinkla tillbaka styret för känns som jag kommer för långt bak på skotern då när man skråar eller vill flyta högt på snön/stoopen. Tycker även att det blir en konstig brytkänsla när man flänger runt i högt tempo på led, man "bryter" mot fel vinkel av ren natur på nått vis. Kanske min körstil det är fel på :blink:
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
hittade en bild som adresserar det jag inte gillade, kanske fel att visa nu när det är en summit som har "problemet" men men



Hela höjaren tippar ju över på motsatt sida skoter när man burkar, Vill få fram styrstångens krona och på så vis kunna vinkla tillbaka höjaren utan att behöva flytta bak fötterna mer än jag redan gjort.
Hoppas någon gjort detta ingrepp med bra resultat annars får det nog vänta tills snön smält, har inte tid att meka skoter... Vill bara åka :)

130mil i år, 90% friåkning. Hoppas på minst 200+
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Problemet är att du måste bygga om en del frö att få till det.
Har du en XP renegade 2012 så tror jag att det räcker med främre Y-pyramiden. tidigare så verkar det behövas styrstång också. Tror att man ska dit med en extra hylsa och skruv vid styrstångens lagring för att staga upp eftersom den nya y-pyramiden är öppen i framkant. Vill du göra det snyggt så behöver du skumgummibiten som täcker hålet också.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Okej, plasten som sitter och skyddar pyramid/bussning på -13 går att vända på och få samma hål som summit/freeride. Det vet jag genom att dem har samma art.nr enligt sprängskissen. Bara monterad upp och ner jämfört med de andra.

Ska försöka leta lite, har för mig jag hittat en bild på att det ska vara förborrat framför bussningens klämbricka.

Är det ombyggnationer som gäller så tror jag det får vänta tills i sommar och efter rivning så kanske det inte blir alls. Feg på att bygga om någonting iom garanti.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
aha, låter intressant men gäller ju XP, sitter ju XS chassie på min. Sett iaf att styrstången och infästningen är bultad i 2 bulthål men finns ett tredje lite längre fram som freeriden är bultad i som det ser ut på sprängskissen.
Fungerar det inte att göra som jag tänkt så beställer jag ett sånt där kit. Tack Brygg.

Verkade som att det mesta jag hitta gällande ski-doo var för 2010 i din länk.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Summit och freeride har inte styret lika, styret är i främre läget på freeride och bakre på summit.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
om det är en xs så ska du inte behöva bygga om något, bara skruva en del. Styrstången måste lyftas ur helt och sättas tillbaka i främre läget.

Gämför artnr på främre pyramidstaget. tex summit XM har redan styrstången i främre läget.

Glömde tidigare, du behöver två tjocka brickor 2.5mm att lyfta upp styrstagens yttre p-ändor med för att geometrin ska stämma när du flyttar fram styrstången.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tack Doo, letade och fann men missade brickorna :) Visst är det en M10a va? så jag tar med rätt bricka när jag åker upp till skotern (14mil) första gången :p
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Igår kväll spenderade jag ca två timmar att flytta styrstången.
Vilken skillnad!!!
Så här borde BCXen komma i org utförande :)
Lite högre blev det så sittande kan ju bli tråkigt för nån kort men mig med mina 185 medelmåtta tyckte det var suveränt, arc känslan i styrningen är helt borta och man får fram fötterna ett litet snäpp till utan att förlora balans och få styret skavandes på låren.

skickat via tapatalk från S3an
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Skulle du inte kunna beskriva i detalj vad man behöver för delar samt hur man går till väga? Tror att det finns flera här som är intresserade.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Två brickor ala M10 till p-ändrona på 2.5mm (mina var 2mm så jag tog shims också) är det enda "nya" du behöver.

- Först kan du vara lite halvseriös och mäta så att du vet vilken toe-out du har på skidorna innan du sätter igång.

- Skruva ner all plast och lyft av lampan/luftburken. Sitter i några torx och en slangklamma till luftintaget om jag inte missminner mig. Under tanklocket sitter en plasthylsa som är gängad, den tillverkade jag ett verktyg av två elektroder som jag använde för att gänga upp den med. Kan sälja den dyrt om någon är intresserad ^^

- Sen skruvar du bort styrstagen i nederändan på styrstången samt skruvar ur plasthylsan som styrstången sitter i. Var försiktig så bussningen inte stukas.

- skruva sedan bort plasten i framändan för att få ut kröken, den sitter i ett gäng fjädrar och jag har för mig dom inte var lika långa så håll rätt på vart dom hör hemma.

- Skruva sen bort styrhöjaren och plasthylsan i överkant. Lyft sedan ur plastlocket som sitter i buken på motorrummet och lyft ur styrstången.

- Sätt sedan ner styrstången framför y-pyramiden så att du får den i det framflyttade läget.

- Gör samtliga steg fast baklänges, nu kommer det gå med en jävla fart för nu vill man ut och prova :p

-Sist men inte minst monterar du shimsbrickorna ute i p-ändorna för att geometrin ska stämma. Struntar man i brickorna så kommer kulan att ta i koppen vid upplyft läge och det förekommer säkert bumpster i slutändan på fjädringsvägen.

Glöm inte kontrollera toe-out så att det är samma.


Säkert nått litet jag missat men eftersom det bara är isär och ihopplock så kan man säkert sätta en dresserad apa på det, inga större utmaningar på vägen direkt. Passa på att kontrollera styrbussningen när ni ändå river, känner någon som går igenom dem på löpande band som man inte kan låta bli att retas om :p
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Främre pyramidstag från Freeride. 12st M6x20 med fläns 12st M6 Nylock mutter med fläns
en extra M6 och mutter som går igenom styrstångslagringen (vet ej längden)
Hylsan som sitter genom styrstångslagringen.
2st M10 brickor ca2.5mm tjocka till de yttre styrlederna.
Beroende på modell så verkar det behövs styrstång
Tex en renegade 12 som jag tittade på hade den nya styrstången och den behövs inte bytas.
Skumgummibiten till mätarkonsolen.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Av någon anleding går det inte att redigera inlägg utan att allt man skrivit försvinner.
På modeller med flyttbar styrstång ska nog bara de två brickorna till styrlederna behövas.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Varför har summitarna styret längre bak igentligen?
Känns som det blir helt fel att ha vikten bak när man ska klättra eller skråa så man vill komma fram på skotern så den inte börjar klättra uppåt när det är ricktigt brant.

Men har XM Summitarna inte styret i läget fram?
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Gick igenom sprängskisserna och såg att det är BCX -13 som är brytgränsen för att göra detta ingrepp, då den får samma pyramid och styrstång som Freeride.
Så det blir nog att köpa kittet som Brygg tippsade om, för jag antar att en ny pyramid är ganska dyr. Nackdelen dock med det kittet verkar vara att styrstången blir ytterligare lite mer framflyttat än vad Freeriden är, så det går nog inte att göra någon snygg lösning med med att vända plasten runt styrstången.

Emanuel, Hur blev höjden på styret efter framflyttning? Har funderat på en liten höjning då jag tycker att 160mm på BCX är i kortaste laget vid backcountry körning.
 
Last edited:

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Drar upp denna något gamla tråd igen då jag nu har köpt och monterat ett "XP post forward kitt" från C3Powersports som flyttar styrstången 3" längre fram på XP chassiet.

Jag har inte kunnat provköra än, men ståpositionen på maskinen blev extremt mycket bättre, jag rekomenderar detta kitt skarpt till alla Renegade ägare med maskiner mellan 2008 - 2012 som kör mycket backcountry eller till er som har ett XP chassie och inte gillar styrvinkeln på styrhöjjaren.

Jag hade tidigare funderat på att montera en summit höjning på 205mm då jag tyckte att min höjjare på 165 var en aning för kort (är själv 180 lång), men eftersom styret nu automatiskt hamnar högre upp så känner jag inte att detta är nödvändigt längre.

Enligt C3 Powersports instruktion så skulle inte en ny styrstång vara nödvändig på -11 och -12 utan endast en liten modifiering av luftburken skulle vara nödvändig, men såhär i efterhand så skulle jag nog ha köpt deras raka styrstång eller modifierat min egna, för det blev ganska mycket modifiering av luftburken innan det passade.
Förutom det så var det en relativt enkel installation samt lite bearbetning av plasten mellan styrstången och mätaren som behövdes.

Lite före / efter bilder.

bearb2.jpginnan2.jpgefter2.jpg