Något man bör tänka på när man startar skotern för första gången på ca 1½ år?

Bobbo V

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Uppsala
Som rubriken lyder, Är det något speciellt man ska tänka på när skotern har stått länge? (ca 1 ½ år) Eller är det bara att rycka som en galning tills skiten startar?
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Har du haft bränsle kvar i tanken så är de bäst om du tömmer ut den och tankar i nytt. Sen ska de väl bara vara att rycka.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Mycket ofta händer att bensinpumpen torkar ihop och att det tar onödigt lång tid att starta. Häll lite bensin rakt ner i förgasarna :D
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Kolla även olja i motor samt kedjehus. Även kylarvätskan kan vara bra att kontrollera
 

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Eller så rycker du bara igång "skiten" och lagar/fixar det som mot förmodan skulle strula.
 

Bobbo V

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Uppsala
Rätta mig om jag har fel, men byter bensin gör man bara för att den ska bli lättare att starta?
 

schizoo

Välkänd medlem
29 okt 2008
148
0
6
Rätta mig om jag har fel, men byter bensin gör man bara för att den ska bli lättare att starta?
Nej, utan saken är den att det lätt uppstår kondens i tanken om man inte har omsättning. Och vatten i motorn är definitivt inte bra, och det är orsaken till varför jag alltid ser till att ha ny soppa till ny säsong.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Gör såhär: skruva bort tändstiften, häll i lite bensin, skruva tillbaks och starta :D
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
men det allra bästa är ju att inte ställa undan skotern inför sommarn och köra på sommaren också :p haha
 

Jan

Medlem
31 dec 1999
20
0
1
Hade min Viper stående i 1 och 1/2 år med bensin i, när jag skulle starta den slog jag i lite TriPac för att höja oktantalet på den gamla bensinen och satte tillbaka drivremmen som jag alltid tar av inför sommaren, sedan fick jag dra några gånger extra för att starta den, den startade och gick så fint så man skulle tro att den bara stått någon dag.
Jan