Nållager, kvalité fråga.. Skoterdelen.se

Kimpan_90

Medlem
15 jul 2013
40
0
1
Uppsala
Hallå! Köpte ut nållager till min polaris xc 700 sp Liberty motor, och fick hem dom idag, 79 kr! Så frågan är ju om de är någon kvalité... Trode jag beställde wesico "över telefon" men fick omärkta nållager.. Så ska man behöva skicka tillbaka dessa och beställa om, hade planer att få ihop grejerna i helgen :/ någon som har erfarenhet av dessa? Borde ju vara byggda för dessa maskiner..

Har iallafall hört att De lager som Skf säljer håller runt 100 mil, någon som använt skoterdelens nållager?

Mvh kim
 

johanisback

Välkänd medlem
2 nov 2013
100
2
6
Uppsala
Hej, ja ska börja med att reda ut lite saker.

SKF är världens mest framstående producent av rullninglager där även nålrullager kommer in. Wiseco tillverkar inga egna lager och om dom är omärka så är det förmodligen kinalager. Då det florerar falska lager på marknaden så det finns en risk att det är "oäkta" lager du får även fast det står SKF. Om du skall handla SKF lager så skall du alltid se till att handlaren är auktoriserad skf-handlare.

Vad beträffar kvaliteten så är det som vanligt produkten som gick sönder som får skäll, inte montören eller miljön kring montaget som verkar spela roll. 35% av havererade lager beror på föroreningar som ger partikelintryckningar och resulterar i skalningar (i en motor är det skrot innan skalning)
Eller så har SKF-lagret varit ett oäkta lager.

"gemene man" som reparerar sina maskiner står i ett garage med massa dam och ränner runt med en blåspistol för att göra rent etc.. Redan där har ni en begynnande lagerskador!

har ni funderingar kring lager osv så kan ni kontakta mig!
 

johanisback

Välkänd medlem
2 nov 2013
100
2
6
Uppsala
Summa sumarum är med andra ord - Om du köper ett äkta lager av torrington eller skf t.ex så håller det förmodligen inte så länge som det var tänkt pågrund av andra faktorer.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Kan vara stora kvalitetsskillnader även fast man väljer märkesgrejjor. Finns måndagsexemplar av de flesta grejjor.
Finns kinalager som kan hålla hur länge som hällst också.
Men själv väljer jag nog skf, koyo el liknande märken när jag själv renoverar ngt.

När man renoverar borde man egentligen jobba med gummihandskar och i en så ren miljö som möjligt.

Ursäkta OT..
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
renoverar inte alla sina motorer på köksbordet?
hyffsat rent och dammfritt iallafall
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
renoverar inte alla sina motorer på köksbordet?
hyffsat rent och dammfritt iallafall
Anar ironin. Men i garage står ju de flesta, ofta med begränsade rengöringsmöjligheter. Iver att slita itu motorn i delar för att i med nytt, ambitiös med att torka rent inuti motorn men glömmer utsida och skit på händerma kontaminerar nya delar, ex.vis lager.

Men ang. "Wesico"-lager, (Wiseco heter företaget), så tillverkar dom inte egna lager. Men eftersom Wiseco är en välbekant och berömd tillverkare av bl.a kolvar är jag övertygad om att de enbart väljer högkvalitativa nållager att sälja/förknippa med sitt namn.

Ibland kan man kunna läsa, (med förstoringsglas), på nållagrens korgar bl.a tillverkarnamn och lagernummer.

SKF, Timken, FAG, INA, NSK, NTN är några av de mest kvalitativa tillverkarna. Frågan är om inte svenska SKF har bäst rykte i världen.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk