Nån i Dalarna som vill meka?

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Har haft maskinen inne på Haralds på service och byte av insugsgummin. De höll på å bestyckade hit å dit men fick inte till det. Skotern bluddrar på låga varv, högre upp över 5000 går den bra.
Innan den går ner på tomgång så ligger den kvar ett par sekunder på ca 3000 varv.
Kan det bero på något annat? Kan det hjälpa att bara byta stift?

Finns det någon i närheten som skulle vilja hjälpa mig att hitta felet? Det blir väääldigt dyrt att lämna in grejerna, särskilt när det inte blir bättre för fem öre...
Jag betalar ju självklart å kan va med å hjälpa till själv å, men är inte tillräckligt händig för att ge mig på detta ensam:/
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
de där med att den stannar på ca 3000 varv är rätt standard på polaris :p hade likadant på min edge, och ser att de är förjävla många mer som har det!
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Ok... Just den grejen kan jag väl leva med, men att den bluddrar förstör ju själva körningen:/
Jag trodde att det hörde ihop, men det kanske inte gör det..?
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
att den stannar på högt varv kan du få bort genom att vippa på chocken fram å tillbaka när du stannar, då går den ner, att den blöddrar, får den för mycke soppa kanske? gå ner i lågfarts munstycke?
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Ja, jag vet inte... Har aldrig grejat med nå förgasare, därför jag tänkte om nån vill hjälpa..:) Men är inte det en sak de kollar på Haralds då när de bestyckar?
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Man tycker ju det! fråga vad dom har åtgärdat och vad för munstycken som sitter i just nu, om dom har kollat det/kommer ihåg, sen skriver du det, så kan säkert nån ge dig tips! alternativt att du skruvar upp gasarna sjävl och kikar! kollat så insugsgummina är hela?
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Insugsgummina bytte dom, de var spruckna så de trodde att det var pga det den gick dåligt... bara det att nu går den ännu sämre.:( Testade att byta stift precis men ingen skillnad.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Ring och hör med någon Polaris-återförsäljare, dom ska ha en lista på vilka bestyckningar som fungerar på vilka höjder. Så får du iaf ett någorlunda hum om vad som borde sitta i maskinen, sen är det ju bara att köpa hem och testa lite olika. Låter ju som att du får för mycket bränsle på låga varv, så börja med att byta lågfartsmunstyckena. Det är både billigt och enkelt, så det tär inte så mycket på plånboken ifall felet ligger någon annan stans :)
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Har du den inne vid haralds eller gubben bakom i samma lokal? Och haralds ska kunna allt med bestyckning då dem är polaris återförsäljare! Vilket man inte kan tro ibland...tyvärr!
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
J-son: Ja jag kanske får göra det, först tänkte jag ringa Haralds få se om de vill hjälpa till. Grejen är att jag aldrig gjort nåt dylikt å jag har heller ingen rep-handbok. Så hur gör man?:/

Hellzing: Är inte riktigt med på vad du menar.....:) Gubben bakom? Jag har haft den inlämnad på Haralds båtar. De bestyckade i flera timmar. Testar de olika munstycken när man bestyckar eller vad gör man egentligen??
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
J-son: Ja jag kanske får göra det, först tänkte jag ringa Haralds få se om de vill hjälpa till. Grejen är att jag aldrig gjort nåt dylikt å jag har heller ingen rep-handbok. Så hur gör man?:/

Hellzing: Är inte riktigt med på vad du menar.....:) Gubben bakom? Jag har haft den inlämnad på Haralds båtar. De bestyckade i flera timmar. Testar de olika munstycken när man bestyckar eller vad gör man egentligen??
Jo Haralds båtar har ju två mekaniker som du antagligen har skotern hos, men i samma lokal fast baksidan på lokalen är det en gubbe som har eget och som ska vara duktig! Han smarbetar väl med dem på nå vis! Men vem som just grejat med din skoter vet jag inte. Om dem säger att dom provat bestyckat i flera timmar så borde dem ha provat och bytt alla munstycken. Åtminstone kollat upp vad som sitter i. Om skotern går sämre nu med hela insugsgummin så borde den få för mycket soppa då den inte drar nå mer tjuvluft där iaf. Mvh
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Det hade jag inte en aning om!
Jag har haft den hos Haralds iaf å det var den yngre killen (Jonas) som gjorde servicen å den lite äldre (Markus) som bytte gummin och bestyckade.
Ska som sagt ringa dom imorgon igen å höra exakt vad de har gjort. Vad kan det vara annars då om de nu testat massa olika munstycken??
Avgasportarna har jag läst nånstans, men de skulle de göra rent vid servicen... bara å hoppas att det är gjort.

Såååå trist när man köpt en "ny" skoter å skiten inte går som den ska:( Känns inge bättre när man pungat ut över 5000:- på service å rep. Usch!
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
lämna ifrån dig skotern till nån firma med bromsbänk, mperformace i mora tex då kan han även optimera bestyckningen, kostar ca 2000 kr har jag för mig
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
lämna ifrån dig skotern till nån firma med bromsbänk, mperformace i mora tex då kan han även optimera bestyckningen, kostar ca 2000 kr har jag för mig
Ja det är ju ett alternativ, men vad är det som säger att de lyckas bestycka den rätt när inte Haralds klarar det? Skulle inte vara kul att lägga ut ytterligare 2000 utan att skotern går bra.
Frågan är ju om det är något annat fel:/
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Ja det är ju ett alternativ, men vad är det som säger att de lyckas bestycka den rätt när inte Haralds klarar det? Skulle inte vara kul att lägga ut ytterligare 2000 utan att skotern går bra.
Frågan är ju om det är något annat fel:/
Inte för att smutskasta nån men jag ger inte mycket för Haralds båtar, tyvärr! Och mperformance kopplar ju upp sig i en bromsbänk och ser ju hur motorn mår och beter sig. Så dem fixar de garanterat om de bara är bestyckning, sen kan de ju bli dyrare om de är något annat fel. Jag hade kunnat hjälpt dig om det funnits mer tid för mig. Men de måste ju kunna finnas nån annan i närheten som kan hjälpa dig. Om du inte ringer och hör med mperformance då! Mvh
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Björn Lindberg Motorservice är det som håller till i tomteverkstan "bakom" Haralds.
- Han kör eget, mycket inriktat på Polaris men även övrigt som han känner är intressant.
- Haralds grabbar lämnar ibland det dom inte fixar/hinner med till Björn.

Gubben är ett tag över 60 och har hållit på minst lika länge - otroligt erfaren i den här branschen.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Inte för att smutskasta nån men jag ger inte mycket för Haralds båtar, tyvärr! Och mperformance kopplar ju upp sig i en bromsbänk och ser ju hur motorn mår och beter sig. Så dem fixar de garanterat om de bara är bestyckning, sen kan de ju bli dyrare om de är något annat fel. Jag hade kunnat hjälpt dig om det funnits mer tid för mig. Men de måste ju kunna finnas nån annan i närheten som kan hjälpa dig. Om du inte ringer och hör med mperformance då! Mvh
Ok, förstår om du inte har tid. Tack ändå!!