Nödstopp på pro ride

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
antar att det är den. man koppla 12v för att styrboxar mm ska få ström. tex om man ska justera tpsen.
vet inte xakt hur mycket som börjar fungera. men borde ju bli som att ha igång skotern.
Nån som gjort det får gärna rätta mig.. :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
så kanske det var. Då blandar jag ihop dom. finns väl nån jäkel ovanför variatorn oxå.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Någon som har lyckats införskaffa sig en vettig nödstopp?

Kört med en gunnar och är inte särskilt imponerad av den. Om temperaturen skiftar mycket och vädret är dåligt så fryser det is i den, om man kör mycket i puder så fryser det is i den, om man ligger mycket uppochner så fryser det is i den. Samt att efter halva vintern blev det dålig kontakt i den än fast jag försökt å rengöra inuti.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Köp Polaris Original. Den är numera prissänkt till skapligt human nivå har jag det på.
Jag har på de maskiner, (3-4st), jag haft den på aldrig haft ett enda problem!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag har kört med en Pro Armor nu i två säsonger utan problem. mycket nöjd. Köp en sån.
Kör också med sådanna.
Funkar skapligt, har fått putsa upp kontaktytorna en gång då det blev oxid på dom.
Har skrivit detta förut, men jag använder stoppsnörret som avstängning, för då testar man den ofta och man håller även på så sätt is borta.
Polaris original är säkert klockren på att bryta motorn, men jag anser att den lossnar andels för lätt. Går inte köra med bland träd och ris på ett säkert sätt då.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Hur skiljer sig Pro Armor mot Gunnar? Har för mig det är liknande koncept?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Hur skiljer sig Pro Armor mot Gunnar? Har för mig det är liknande koncept?
Dom är rätt lika, gunnarn har en mjukare plast i klykan som tål kylan bättre. Dock har inte mina pro armor klykor gett upp än..
Men största fördelen men pro armor är att den har ett rejält handtag och är lättare att plocka isär vid service :)
 

cewe

Medlem
2 okt 2011
32
0
1
Sollefteå
Tänkte prova att köra Pro Armor i vinter på min nya axys, dock såg ja att de var betydligt mycket billigare på eBay. Dock ej anpassad för Polaris... Ska se vad en kontakt kostar hos polaris annars får de blir att klippa o skarva, hade helst inte gjort de men...
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Jag köpte min på ebay. Betydligt billigare.
Inkoppling sker enkelt med två kabelskor och sedan in i befintlig kontakt. Så du behöver inte klippa i kabelstammen på skotern.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Polaris original är säkert klockren på att bryta motorn, men jag anser att den lossnar andels för lätt. Går inte köra med bland träd och ris på ett säkert sätt då.
Jag monterar alltid nödstoppen på styrhöjaren. Att ha stoppen monterad centralt och dessutom medsvängande verkar ta bort 99% av de oavsiktliga motorstoppen.

Fick med en SLP nödstopp, såg ut exakt som Polaris original, med skotern. Den höll 4 gånger så var gummipluppen skrot. Verkade vara gjuten i gamla återvunna radergummin.

Jajja, vilken nödstopp man använder har liten betydelse, bara man använder en som funkar och sen verkligen har den på sej.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Kör med PRO Armor och den fungerar ypperligt men har en sak att anmärka på och det är själva metallfästet som som man använder för att fästa den i kläderna. Den är lite klen och har vid något tillfälle vikt sig så vajern inte har dragit ut klykan. Har bytt till en modell kraftigare.
 

Kevs0n

Medlem
29 mar 2015
6
1
1
Satt en sån här (ungefär) på min pro rmk när jag köpte den:

http://www.skoterdelen.com/snoskoter/eldelar/sakerhetsbrytare/nodstopp

Funkade så jävla dåligt, minsta lilla rörelse å den dödade maskinen. Det visade sig att hålet som gummipluttn ska ner i var för litet. Borrade upp hålet en aning och nu jävlar kan jag slita snöret åt alla håll tammefan två meter utan att den dör. NÖJD!


Skickat från min D6603 via Tapatalk