Nerdreva eller korta till 146

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
Hej
Jag har en polaris pro rmk 800 155 2015 och vill att den ska gå mer rulle än va den gör nu och tänkte då om de är bättre att dreva ner den med ett kurts kit eller korta den till 146 vill gärna veta för och nackdelar eller om de finns andra saker att göra har redan vkit/trimm/hårdare matta/ställt in boggie
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Vkit och hårdare matta kommer du långt på. men tänk på att du har just en Pro. inte tex en khaos.
 

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
Vkit och hårdare matta kommer du långt på. men tänk på att du har just en Pro. inte tex en khaos.
Har redan m66 matta och vkit i primär och sekundär och massa trimm i motor så den har 168hk men vill ha så att den står rakt upp när som helst oavsett före
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Pron är ju inte direkt en resmaskin på det sättet. Då ha du nog valt fel maskin. Men frågan är ju vart du åker mest, för isf kanske en 146" är minst lika skoj än en 155. Och då ha du möjligheten till khaos skenor eller billetskenor.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har redan m66 matta och vkit i primär och sekundär och massa trimm i motor så den har 168hk men vill ha så att den står rakt upp när som helst oavsett före
M66 mattan är ju inte direkt bra för rullekörning och speciellt inte om de är hårt före. Den bästa rullemattan är original matta från en Assault den har kammar som är stenhårda och ser ut som vedklabbar. Pike 57mm kammar och Pike multiduro 64mm kammar är näst bäst efter Assaultmattan (vad jag vet). Du kan sätta dit antistab hjul i nosen på boggin och flytta ner boggin fram till de sok Assaulthålen de ger en hel del rulle.
Om den har 168hk så har man tagit effekt från botten till toppregistret så den blir enormt slö på gaspådraget från låga varv. De kräver högt tillslag minst 4500v helst 4700-5000v om du vill ha rullebenägenhet.
Låt höra vilka trim motorn har och vilket tillslagsvarv du har samt slutvarvtal vid full gas.
 
Last edited:

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
Pron är ju inte direkt en resmaskin på det sättet. Då ha du nog valt fel maskin. Men frågan är ju vart du åker mest, för isf kanske en 146" är minst lika skoj än en 155. Och då ha du möjligheten till khaos skenor eller billetskenor.
Kör i Arjeplog och ganska mycket berg och skog
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har portade cylindrar, upp borrad lite, trimm topp, grenrör, mappad så får nog me bensin, tändkil, vforce 3 insug mm kommer inte ihåg allt
Du skriver lite borrad då bör de va 840cc med wiseco kolvar antar jag?
Har du koll på vilka vikter du (tyngd) har och styrka på primärfjädrar och sekundärfjäder samt helixvinklar?
Om du har 840cc så behöver du inte ha så vansinnigt högt tillsag ber på porhöjdens såklart men inte mindre än 4300 om du vill ha rapp motor för rulle. Om man kan stå ut med 4700v så blir den mer rullig från stillastpående och krypfart åtiminstone med de står jag inte ut med, jag har 4200 och max 4500v ber på vilken primärfjäder jag kör.

Jag har också en pro rmk 800 2015.
Egenportad till rätt höga porttider med org borr 800cc
Trimtopp power addictive men har även en Bikeman 12,5:1 kompförhållande på Par tioppen och 12,2:1 på Bikeman.
Par toppen ger bättre bottendrag så den ger mer resning från stillastående och låg fart medans Bikeman ger tvärtom effekt. Org topp ligger mittimellan dessa toppar i register så den är bra.
Jag kör något moddad SLP pipa borttagen intern stinger och kortad 10mm.
V-force reeds från nyare Ho motorn.'
Hela 2,5gr tändkil för de är ett måste på en portad cfi 800 minst 2 graders kil.
Och såklart Powercommander.
Jag tror inte min ger mer än runt 160hk för pipans dragning är för krokig på dessa chassin så trimpipor ger ytterst lite bara någon enstak hk vs org. Till nästa säsång ska jag modda dit en Jaws pipa från nyare chassit för de är rakare och kommner ge minst 10hk.
Mina variatorprylar är lössnöinställda dvs lätta vikter och mjuk fjäder i primären.
Org polaris 10-68 vikter med en orange 165/310 fjäder. I sekundären kör jag allt från org 56/42 till 56/40 helix med svartvit eller svartrosa fjäder.Den kombon ger rapp motor mest pga lätta vikter min drar till 8400-varvstopp då o då om de går lätt och med 56/40 helixen ökar varvet hela tiden i farter över 80kmt pga 40 slutvinkel.
Tillslaget ligger med den något trötta 165/310 fjädern på bara 4200v och då blir den lite slö i starten så de ger inga rullekörningar att ringa hem om. Däremot Dotterns pro rmk 2013 har jag trimmat enbart för rapphet och den ger rullekörning enbart för att motorn varvar upp så fort, den ger bet mi ndre sluteffekt än min.
Den har portade cylindrar men inte höjda portar och 1 kg lättare vevaxel från nyare ho motorn samt snorlätta wössnerkolvar. Annar org pipa och org topp. Den är lika rapp som en E-tec 850 och går på rullen trots sämsta mattan för det Polaris serie 5 matta! Alltså den går lättare på rullen än min maskin som har en Pike 57mm matta i låga farter.
 
Last edited:

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
Ok då har du lika moddar som jag har ber på hur vass portning du har?
Jag har också en pro rmk 800 2015.
Egenportad till rätt höga porttider
Trimtopp power addictive men har även en Bikeman 12,5:1 kompförhållande på Par tioppen och 12,2:1 på Bikeman.
Par toppen ger bättre bottendrag så den ger mer resning från stillastående och låg fart medans Bikeman ger tvärtom effekt. Org topp ligger mittimellan dessa toppar i register så den är bra.
Jag kör något moddad SLP pipa borttagen intern stinger och kortad 10mm.
V-force reeds från nyare Ho motorn.'
Hela 2,5gr tändkil för de är ett måste på en portad cfi 800 minst 2 graders kil.
Och såklart Powercommander.
Jag tror inte min ger mer än runt 160hk för pipans dragning är för krokig på dessa chassin så trimpipor ger ytterst lite bara någon enstak hk vs org. Till nästa säsång ska jag modda dit en Jaws pipa från nyare chassit för de är rakare och kommner ge minst 10hk.
Har ungefär samma fast lite annars och är ganska grovt portat allt som går på firma men var gjort av förra ägare men har papper på allt och att den bänkades förra året och hade 168hk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har ungefär samma fast lite annars och är ganska grovt portat allt som går på firma men var gjort av förra ägare men har papper på allt och att den bänkades förra året och hade 168hk
Oj 168hk är stenbra då måste de va 840cc och bra portat. Är den lika rapp upp till 7000-8000varv som en standard pro rmk för de är svårslagen till de varvtalet med en portad motor.
Om du orkar leta åt papperet med moddarna så skriv de här tack för de lät intressant.
Med den effekten bör den absolut gå på rullen om den har rätt variatorprylar med rätt varvtal dvs ganska högt tillslag och rätt slutvarv.
Som sagt flytta ner boggin till assaulthålen är effektivaste modden för rulleåka men du måsta ha antistabhjul så inte skenorna åker igenom drivfönstren.
Och den vanliga inställningen i bogguifjädring för rulle är som du säkert vet släpp bakre stötdämparifjäder max utan att den lossnar och spänn i fram boggifjäder max.
Ang m66 mattan så har två kompisare den på sina m8000 153". Vid ett speciellt före i rel djup snö så går de väldigt mycket på rullen men inte i lite snö eller hårt före.
 

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
M66 mattan är ju inte direkt bra för rullekörning och speciellt inte om de är hårt före. Den bästa rullemattan är original matta från en Assault den har kammar som är stenhårda och ser ut som vedklabbar. Pike 57mm kammar och Pike multiduro 64mm kammar är näst bäst efter Assaultmattan (vad jag vet). Du kan sätta dit antistab hjul i nosen på boggin och flytta ner boggin fram till de sok Assaulthålen de ger en hel del rulle.
Om den har 168hk så har man tagit effekt från botten till toppregistret så den blir enormt slö på gaspådraget från låga varv. De kräver högt tillslag minst 4500v helst 4700-5000v om du vill ha rullebenägenhet.
Låt höra vilka trim motorn har och vilket tillslagsvarv du har samt slutvarvtal vid full gas.
Har inslags varv på 4200-4300 och slut varv på 8200 villken fjäder för att få typ 4700-5000 i inslagsvarv
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har inslags varv på 4200-4300 och slut varv på 8200 villken fjäder för att få typ 4700-5000 i inslagsvarv
Kolla vilken färg primärfjädern har och ev färgmarkeringar och gå upp 30 lbs i starttryck med samma sluttryck som nu. då bör den öka till 4600-4700v de kan bli högre än så om fjädern är trött nu.Slutvarvet låter lågt för o va såpass portad att den ger 168hk de bör varva 8300-8400v i lössnö för att blir rapp vid pumpgasning. 8200 är ok i blötsnö vid plusgrader. Ha i åtanke att motorn tappar effekt över 54c kyltemp, den säker tändning mer o mer ju varmare den blir så kolla slutvarv vid 55-70c är missvisande då varvar den för lite.
De kan mycket väl hända att primärfjädern är uttröttad därav de låga slutvarvet.
Om du har ett bromspapper där man ser effektkurvan vore det kanon för då går de justera i variatorerna perfekt för att fu ut max till mattan.
 

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
Kolla vilken färg primärfjädern har och ev färgmarkeringar och gå upp 30 lbs i starttryck med samma sluttryck som nu. då bör den öka till 4600-4700v de kan bli högre än så om fjädern är trött nu.Slutvarvet låter lågt för o va såpass portad att den ger 168hk de bör varva 8300-8400v i lössnö för att blir rapp vid pumpgasning. 8200 är ok i blötsnö vid plusgrader. Ha i åtanke att motorn tappar effekt över 54c kyltemp, den säker tändning mer o mer ju varmare den blir så kolla slutvarv vid 55-70c är missvisande då varvar den för lite.
De kan mycket väl hända att primärfjädern är uttröttad därav de låga slutvarvet.
Om du har ett bromspapper där man ser effektkurvan vore det kanon för då går de justera i variatorerna perfekt för att fu ut max till mattan.
Har en blå rosa nu som har 140-340 och jag ska beställa en som har 170-300 fungerar de eller måste jag ha en annan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har en blå rosa nu som har 140-340 och jag ska beställa en som har 170-300 fungerar de eller måste jag ha en annan?
170-300 blir för svag i sluttryck då den redan varvar för lite i toppvarv. Sätt i en 165/344 som är en silver fjäder då får du i bästa fall även lite högre slutvarva och startvarvet ökar ca 300 v. Den fjädern ger inte så jobbigt höga tillslag de är den vanligaste fjädern alla lössnöåkare kör med. Men om du våljer guld fjädern som ger 180/345 så har du större chans att den går på rulle de ger nog närmare 4700v,-4900 de blir ruskigt rapp i låg fart med den fjädern. Obs mina uppskattningar i startvarvtal är grova gissningar då jag inte vet vilka vikter du kör men en tumregel är 100rpm för varje 10lbs fjädertryck men de är väldigt grov tumregel för vikterna pressar på olika mycket ber på vikt och ramp.

 

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
170-300 blir för svag i sluttryck då den redan varvar för lite i toppvarv. Sätt i en 165/344 som är en silver fjäder då får du i bästa fall även lite högre slutvarva och startvarvet ökar ca 300 v. Den fjädern ger inte så jobbigt höga tillslag de är den vanligaste fjädern alla lössnöåkare kör med. Men om du våljer guld fjädern som ger 180/345 så har du större chans att den går på rulle de ger nog närmare 4700v,-4900 de blir ruskigt rapp i låg fart med den fjädern. Obs mina uppskattningar i startvarvtal är grova gissningar då jag inte vet vilka vikter du kör men en tumregel är 100rpm för varje 10lbs fjädertryck men de är väldigt grov tumregel för vikterna pressar på olika mycket ber på vikt och ramp.

beställde nyss en guld fjäder 180/345 hoppas på mer rulle då
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
beställde nyss en guld fjäder 180/345 hoppas på mer rulle då
Ja de lär bli stor skillnad 👍
Kolla och ev justera även in remspänningen till max spänt som går utan att de skriker i remmen, de kollar man efter varje dagstur om man är seriös. De är stor skillnad på rapphet från stillastående och krypfart mellan en lite för slak rem och en rätt spänd. Jag kollar remspänningen med ca 20 mils intervaller men kör man enbart lössnö så kollar man efter 10 mil om man vill ha ut max effekt till mattan.
Enklaste sättet är att spänna remmen är med mattan upphissad och motor på tomg. När mattan nästan står stilla typ hackar sig runt på tomg är de rätt spänning.
 

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
Ja de lär bli stor skillnad 👍
Kolla och ev justera även in remspänningen till max spänt som går utan att de skriker i remmen, de kollar man efter varje dagstur om man är seriös. De är stor skillnad på rapphet från stillastående och krypfart mellan en lite för slak rem och en rätt spänd. Jag kollar remspänningen med ca 20 mils intervaller men kör man enbart lössnö så kollar man efter 10 mil om man vill ha ut max effekt till mattan.
Enklaste sättet är att spänna remmen är med mattan upphissad och motor på tomg. När mattan nästan står stilla typ hackar sig runt på tomg är de rätt spänning.
Ok ska börja göra de då
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tänk på att team/venom och slp mäter fjädrar på lite olika mått, din blå/rosa har bland de hårdaste sluttryck man hittar. Typ 360 med teams mått mätt.

Du får nog ta av lite på vikterna om du vill få upp varven. Vill du få en pro rmk resvänlig lär du nog behöva greja lite med boggien, tex montera antistab och flytta ner boggien. Ett bra mått är när som två sista kammarna precis är i luften när maskin står på plant golv.
 

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
Tänk på att team/venom och slp mäter fjädrar på lite olika mått, din blå/rosa har bland de hårdaste sluttryck man hittar. Typ 360 med teams mått mätt.

Du får nog ta av lite på vikterna om du vill få upp varven. Vill du få en pro rmk resvänlig lär du nog behöva greja lite med boggien, tex montera antistab och flytta ner boggien. Ett bra mått är när som två sista kammarna precis är i luften när maskin står på plant golv.
Köpte en guld venom fjäder och då ökade inslaget med nästan 800rpm har redan flyttat ner boggin hur menar du med dom två sista kammarna är i luften alltså kammarna vid vändhjulet eller