Nertagning av No-slip 9Kugg

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Hej alla,

Just precis nertagning av No-slip hjul 9 kuggs för Viper.
För att få plats med hjulet så måste man slipa ner kuggen så dom inte tar i
boggie axeln.
Har pratat lite med berrob här på forumet, som gav mig bra tips.

Nu undrar jag om fler har gjort sådan modifikation på 9 kuggs noslip hjul till
yamaha Viper och hur det vart och hur mycket ni tog ner kuggen?

Tacksam för svar
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag _tror_ det räcker att ta ner dem 5mm.
Personligen så skulle jag vilja prova det själv. Är ju ganska enkelt att prova så du inte slipar ner för mycket. Du behöver inte ta ner kedjehuset för att ta ur drivaxeln för nerslipning.

Använd vanligt rundjärn som du stoppar genom bulthålen i W-armsfästet, lägg till radieavståndet som blir till axeldiametern. På så sätt slipper du montera boggie.

Men du bör nog också kolla hur nära det blir mellan drivhjulen och boggieskenorna.
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Jag _tror_ det räcker att ta ner dem 5mm.
Personligen så skulle jag vilja prova det själv. Är ju ganska enkelt att prova så du inte slipar ner för mycket. Du behöver inte ta ner kedjehuset för att ta ur drivaxeln för nerslipning.

Använd vanligt rundjärn som du stoppar genom bulthålen i W-armsfästet, lägg till radieavståndet som blir till axeldiametern. På så sätt slipper du montera boggie.

Men du bör nog också kolla hur nära det blir mellan drivhjulen och boggieskenorna.
Hej,

Tanken jag har är att svarva av topparna typ 5mm.
Sen ska jag ändå bort med boggien ,ska byta matta och original hjulen ska bytas till noslip.
Mvh
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Jag vet att kuggens höjd är 17mm och spelet mellen hjulet som sitter där idag är ca 16mm från boggieaxeln. Så hur mycket ska man ta ned utan att det ska ta i när man kör?