Ni som brutit nyckelbenet, hur lång tid innan man sitter på skotern igen ??

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Längtat efter snö och skoteråkning i 7 månader nu, vad tror ni hände då ??

Jo man vurpar med mountainbiken och bryter nyckelbenet !!!

Ni som har erfarenhet av det, hur lång tid tar det innan man kan köra skoter igen ??
Då menar jag inte att plåga sig efter 2 veckor... Utan när man kan åka något sånär utan för mycket smärta.

//Oskar
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Beror nog lite på vilken sida, jag bröt vänster så det underlättar väll lite.

Krachade med bilen för några år sedan(veckan efter jag köpte ny m8).

Låg på sjukhuset till 5 januari (knappt 4 veckor). Körde första svängen dagen efter jag kom hem. Men det var som du skrev, i stora plågor.

Men i slutet av januari gick det lättare då jag kunde börja hålla i mig med båda händer igen, Men jag ska inte påstå att det var utan problem. Burka åt vänster (trasigt nyckelben) var ett helvete, samt om det var väldigt guppigt. Men i övrigt funkade det bra.

Bör kanske tillägga att jag förstörde mer än nyckelbenet. Skallbenet, 3 revben, knäna var ingen höjdare. Samt rekommendationer att inte köra varken bil eller skoter pga. Hjärnblödning.

Men det enda jag riktigt märkte av som förstörde för körningen var nyckelbenet.

Så nog tror jag du kan köra lite lugnt i januari iallafall, och bättre efter det:)
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Ok, är vänster för mig också.
Läkaren sa att brottet såg fint ut för att läka bra, bara att hålla tummen att hon har rätt.
Har gått en vecka nu och det är allt annat än en skön känsla...

Tur att det inte kommit någon snö här än iaf. :eek:hwell:
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
inte bara jag som har otur. brutit nå ben i vänsterhanden och så klart så gipsa dom och dömde mig till 4 veckor. har gått en hel helg tydligen med brutna ben i handen och fixat som vanligt med skotern;P
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Bröt nyckelbenet när jag gick i 9an, gjorde inte alls ont för mig varken själva brottet eller efteråt, men då var jag försiktig och viftade inte runt med armen

Fick gå med en såndär stödkrage så det såg ut som man ville se ut som man var stor som ett hus.

Har för mig att jag bara hade den i månad sen var jag fit for fight efter det
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Verkar vara poppis att göra illa sig inför skotersäsongen. För min del så slog jag axeln urled nyligen och det verkar inte bättre än att jag får vänta till en bit in i januari. Det verkar vara en hel del som får fortsatta problem om man börjar använda axeln för tidigt. Så jag kommer nog att rehaba ordentligt innan jag ger mig ut på annat än korvgrillning.:Cry:
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Har gått 2,5 vecka nu och än är det inte läga att åka skoter känner jag...
Men dom sista 3 dagarna har det blivit mycket bättre så jag lever på hoppet !
Ska nog inte dröja innan man kan ta en lugnt provtur hoppas jag...
Jag håller tummen att det ska vara skapligt till nyårshelgen iaf.
 
E

ejwbegysv

Oskar: Största problemet är väl hur du ska kunna ta en LUGN tur... oavsett skador :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
detdär med axelskador är jävligt jobbigt då man brukar använda en axel rätt så ofta under en dag..

Jag skadade axeln för 1,5 år sen då jag gjorde en patetiskt klantig krasch me cykeln, de vart nå muskelbristningar o den for delvis ur led vilket inte är så himla farligt..,
Men ja kunde inte lyfta armen helt på tre veckor och den totala läketiden skull va 2 månader om ja int missminner mig, men efter hela sommarlovet hade ja fortfarande ont pga att jag använde axeln då jag inte fick göra det, tappade en jävla massa styrka i axeln också på köpet, gör fortfarande ont om ja gör armhävningar, känns som en nerv kläms åt o ont som f*n göre, ska försöka träna upp axeln o se om de blir bättre med tiden haha, så följ läkarnas rekomendationer haha :)
 

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
alvedon + ipren sen är det bara att pröva dig fram, när jag bröt nyckelbenet så tog de ungefär 3-4 veckor innan man mesta smärtan var borta, men allt har att göra med hur brottet ser ut. vissa har ju en jävla tur och är helt återställd rätt fort.