Ni som kör kring kittelfjäll

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Läser att kittelfjäll ska vara ett bra ställe för att friåka. Jag tittar på kartan och undrar, vart hittar niåkställena?! Är ju naturreservat och skoterförbud och skit överallt.. Eller bryr ni er inte om det och bara kör?

Mvh
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Sitter med mobilen nu så kan inte se länken. Men jag tänkte mest på alla naturreservat, vad gäller där? Får man köra friåkning eller inte? Om det inte är lagligt så finns det ju nästan inga områden som är körbara, eller? Blir så konfunderad när vissa säger att det finns hur mycket körbart som helst men enligt kartan så är der inte det..

Hjälp tack!
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Bara för att det är naturreservat så råder det inte skoterförbud, särskilt skoterförbud framgår på kartorna
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Bara för att det är naturreservat så råder det inte skoterförbud, särskilt skoterförbud framgår på kartorna
tack, det besvarar en stor del! Särskilt skoterförbud är det det dom menar på kartan med "tillfälligt skoterförbud" och "regleringsområde för terrängfordon"?

Man vill ju inte fara upp och åka på böter och skit direkt, därav alla frågor!

mvh
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Titta på kartan som Twism länkade till så ser du vart du får köra. Regleringsområde = skoterförbud, körning får endast ske på markerade skoterleder. Övriga områden(även naturreservat) = "friåkning" men lokala regler kan ju gälla även här, t ex skoterförbud på enskild mark, detaljplanelagt område osv.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Titta på kartan som Twism länkade till så ser du vart du får köra. Regleringsområde = skoterförbud, körning får endast ske på markerade skoterleder. Övriga områden(även naturreservat) = "friåkning" men lokala regler kan ju gälla även här, t ex skoterförbud på enskild mark, detaljplanelagt område osv.
Så i naturreservat gäller ungefär samma son här hemma, typ allemansrätten? :)

Tack för bra svar!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nån som är å snurrar runt kittelfjäll nu för tiden?
Snöläge?
Har förbudsområdena utökats eller är de lika som tidigare länkat?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag körde fram och tillbaka från Klimpfjäll till Kittelfjäll i lördags. jag upplevde det som något mindre snö i Kittelfjäll. I området runt Ransarn så var det betydligt hårdare och mindre snö.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Var i kittel måndag-tisdag och det är hårt nå djävulskt :-( Skit drygt å skråa men det går å få ner mattan/skidorna men ingen kul körning.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nån som är uppe nu? Hur är förhållandena?
Åker upp på måndag - ser ut att kunna komma lite snö då.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag kan nu svara lite själv.
Det är mastodontbetong, hårt som helvete med 10-20cm puder uppepå.
Så ni med längre skotrar än 307 kan lika gärna stanna hemma..