Norrbaggar i fjellet

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Lurer litt på hva dere svensker synes om oss normenn som kommer til sverige og kjører ¨tulling¨, har hørt fra endel folk at de ønsker oss til helvete(svarte at hvis helvete frys tel is, så ska æ gjerne ta en tur).

Rave 800 HO -05
 
E

ejwbegysv

Ej medlem/Inloggad skrev:
Lurer litt på hva dere svensker synes om oss normenn som kommer til sverige og kjører ¨tulling¨, har hørt fra endel folk at de ønsker oss til helvete(svarte at hvis helvete frys tel is, så ska æ gjerne ta en tur).

Rave 800 HO -05
Vet inte vart du vill komma med detta inlägg men jag tycker nog lika illa om alla som kjör "tulling"/"Som svin" oavsett vilkett land dom kommer ifrån..

Där jag kör är norrmännen inget problem iaf.
 
E

Ej medlem/Inloggad

ejwbegysv skrev:
Vet inte vart du vill komma med detta inlägg men jag tycker nog lika illa om alla som kjör "tulling"/"Som svin" oavsett vilkett land dom kommer ifrån..

Där jag kör är norrmännen inget problem iaf.

Det jeg mener er om den allmenne oppfattningen av normenn er at vi bare kommer til sverige og holder helvete, eller om Svensker flest synes at normenn oppfører seg bra når vi er å kjører i fjellene deres og langs løypene.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
ejwbegysv skrev:
Vet inte vart du vill komma med detta inlägg men jag tycker nog lika illa om alla som kjör "tulling"/"Som svin" oavsett vilkett land dom kommer ifrån..

Där jag kör är norrmännen inget problem iaf.
Helt rätt kör som folk oavsett nationalitet så kanske vi alla får fortsätta köra skoter i fjällen annars kan det i värsta fall bli totalförbud eller endast på anvisad led osv.

Använd insidan för böveln. :mad:

//Henke
 
E

Ej medlem/Inloggad

där vart jag är (riksgränsen) så är det norrmän på isen helatiden som vill tävla... kanske lite överdrivet, men... plus att dom låter hundarna gå lösa på campingen, hundarna går runt överallt å gör sina behov och går å nosar i maten när man grillar OSV OSV OSV... fast jag har även sett svenskar som oxå låter hundarna gå lösa....det är inte så roligt om man har småbarn som går å leker i snöhögarna vart hundarna pissar...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ej medlem/Inloggad skrev:
där vart jag är (riksgränsen) så är det norrmän på isen helatiden som vill tävla... kanske lite överdrivet, men... plus att dom låter hundarna gå lösa på campingen, hundarna går runt överallt å gör sina behov och går å nosar i maten när man grillar OSV OSV OSV... fast jag har även sett svenskar som oxå låter hundarna gå lösa....det är inte så roligt om man har småbarn som går å leker i snöhögarna vart hundarna pissar...
svenskalektion anyone?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Registrera er....

Ej medlem/Inloggad skrev:
Lurer litt på hva dere svensker synes om oss normenn som kommer til sverige og kjører ¨tulling¨, har hørt fra endel folk at de ønsker oss til helvete(svarte at hvis helvete frys tel is, så ska æ gjerne ta en tur).

Rave 800 HO -05
Jag måste be dig att registrera dig !

Sånna här Inlägg passar sig icke om man inte kan stå för vem man är !

Varför törs du inte stå för vem du är "Norrman" ?
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
2stroke skrev:
Jag måste be dig att registrera dig !

Sånna här Inlägg passar sig icke om man inte kan stå för vem man är !

Varför törs du inte stå för vem du är "Norrman" ?
Morn. har registrert meg!
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Aha de finns en ort som heter sandviken sen finns de massa ställen som också heter sandviken :D jag trodde du mena orten
 

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
41
Kiruna
www.system-1.se
Ej medlem/Inloggad skrev:
där vart jag är (riksgränsen) så är det norrmän på isen helatiden som vill tävla... kanske lite överdrivet, men... plus att dom låter hundarna gå lösa på campingen, hundarna går runt överallt å gör sina behov och går å nosar i maten när man grillar OSV OSV OSV... fast jag har även sett svenskar som oxå låter hundarna gå lösa....det är inte så roligt om man har småbarn som går å leker i snöhögarna vart hundarna pissar...
Kör väldigt mkt i gränsen och aldrig upplevt norrmännen som du beskriver.. hundar har jag knappt sett där uppe.. iofs kanske man är för full alltid när man är nere på campingområdet, men jag upplever dom inte som något problem.. iofs så är 90% av dom man är ute och kör med där uppe norrmänn så man kanske har en vriden uppfattning...
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Njaaa.....

Som sagts tidigare i tråden, köra "tulling" är väl aldrig populärt, oberoende av vilka som kör.

Här i Härjedalen sköter sig, i varje fall vad jag vet, de norska skotergästerna lika bra som övriga. Jag tror de norskar som gästar oss som regel är mer "skotertokiga" än genomsnittet bland svenskar (finns ju en anledning att dom besöker oss :) samt att de som regel också är mer fjällvana. Detta innebär att deras framfart ofta får en "självsäker" framtoning......och det kan väl reta en del tänker jag (svenska jantelagen, "du skall inte tro du är nåt" ;-).

Som sagt, här i Härjedalen är våra bröder från väst hjärtligt välkomna. De flesta Härjedalingar håller ju med i Peder Perssons (Hedemusiker) visa....."vi är öst-trönner mö å int nå anne, vi söng vi elsker dette lanne, EU få dom ha i Fredhäll, tulln kan dom flytt te Linsell......" ;-) Sen är det ett reellt faktum att det läggs många härliga norska kroner hos de lokala näringsidkarna i västra Härjedalen......och det bidrar till välviljan :)

mvh / Matti
 
Last edited:

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Vad är det som gör att baggarna måste hit o klämma på gasen kan dom inte göra det i norge lr får man inte köra skojter i N, är inte så insatt i detta ämne eftersom jag bor vid kusten så stöter man inte på turfolket.
 
E

ejwbegysv

jammen600 skrev:
Vad är det som gör att baggarna måste hit o klämma på gasen kan dom inte göra det i norge lr får man inte köra skojter i N, är inte så insatt i detta ämne eftersom jag bor vid kusten så stöter man inte på turfolket.
Nej dom får ej köra i norge...

Norskarna fixar så att mackar, restauranger osv. överlever längst gränsen..
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Jag har och kör skoter uppe i det område du hänvisar till. Dessutom uppvuxen i Arjeplogs kommun. Min uppfattning är Norrmännen uppför sig ungefär som vi Svenskar gör. Då jag själv ibland tar en tur till grannlandet och fiskar bjuder jag gärna på snö och berg. Detta har vi iaf i överflöd.
Kommunen sväller under vissa veckor offantligt och inkomsterna är naturligtvis ett välkommet tillskott i en inlandskommun med liten skattebärande befolkning. Tror kanske att de incidenter som händer "märks" mer om det är en Norrman som är den skyldige, orättvist men sant. Iaf bland ortsbefolkningen.
Det gäller oss alla att värna om allemansrätten och undvika fler restriktioner för snöskoterfolket.