Nu är säsongen körd....eller ?

ludvig909

Medlem
9 okt 2010
40
0
1

I Arjeplog är säsongen inte över än!
Grymt roligt före, bara till att trycka till på gasen så går skotern upp på res! :D
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag vill inte riktigt vara en glädjedödare men så fantastiskt mycket snö är det inte. Vid kusten och inlandet är det ovanligt mycket men uppe till fjälls är snödjupet ungefär i nivå med tidigare år. Snödjupet är definitivt lägre än normalt innan snösmältningen börjar men det speciella i år är att snösmältningen inte börjat på riktigt.

Eller uttryckt annorlunda.
Snösmältningen ligger kanske en vecka i runda slängar efter tidigare år men snödjupet är bara några dagar efter normalåret. Det ser ut att vara fantastiskt mycket men några dagars plusgrader så kommer barfläckarna fram tidigare än de brukar och snön försvinner i rask takt.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16


Full vinter i fjällen,galet med snö på vissa ställen!

Bild tagen fredag 11 maj
 

Will I am

Välkänd medlem
16 jan 2012
122
2
18
Vännäs
Jag vill inte riktigt vara en glädjedödare men så fantastiskt mycket snö är det inte. Vid kusten och inlandet är det ovanligt mycket men uppe till fjälls är snödjupet ungefär i nivå med tidigare år. Snödjupet är definitivt lägre än normalt innan snösmältningen börjar men det speciella i år är att snösmältningen inte börjat på riktigt.

Eller uttryckt annorlunda.
Snösmältningen ligger kanske en vecka i runda slängar efter tidigare år men snödjupet är bara några dagar efter normalåret. Det ser ut att vara fantastiskt mycket men några dagars plusgrader så kommer barfläckarna fram tidigare än de brukar och snön försvinner i rask takt.
Då är det ju fortfarande mycket snö för årstiden.. Eftersom det smälte tidigare fjolårena så hade mer snö smält i maj än nu
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Då är det ju fortfarande mycket snö för årstiden.. Eftersom det smälte tidigare fjolårena så hade mer snö smält i maj än nu
Ja men förra året skulle värmen smälta mer snö. I år när värmen väl kommer så är det mindre snö att smälta. Förra året när snön hade smält stadigt i några veckor så gick snönivan upp till några decimeter under taket på utedasset och nu i helgen var snönivan likadan. Samma sak på flera ställen runt om i fjällvärlden. En kvist som var halvt begravd förra året vid ett björnide vid denna tid var halvt begravd i år också, i runda slängar samma djup som denna tid förra året.

Och hur kan jag då hålla koll på att det var just exakt ett år sedan? Jo jag fyllde nämligen år i helgen så min födelsedag blir en naturlig måttstock
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Var i Kittel i helgen. Har aldrig varit med om att det har varit så här mycket snö kvar den här årstiden :) Provborrade på sjön också, 60 cm kärnis.
Riktigt kanonföre med andra ord :)

Är ju dock skoterförbud så det blev inte så mycket mer än provkörning på sjön.
Någon som vet om förbudet gäller all skoterkörning eller om man får köra på leder? (är dåligt insatt i just detta)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Säsongen får ordentligt med spö just nu den saken är klar. Jag har kört inne i Kiruna under veckan men nu är det kanske stopp. 12 grader varmt och det smälter som bara den. Förhoppningen är att någon liten sväng i ett område utan vattendrag. Till fjälls går det hur bra som helst än. För mycket plusgrader och endast minus natten mot söndag är inte optimalt. Men snö finns.
 

Will I am

Välkänd medlem
16 jan 2012
122
2
18
Vännäs
Dom har stängt av hela fjället, egentligen borde dom kunna ha lederna öppna...
Det skulle aldrig hända, får många oerfarna och svaga isar är inget bra. Någon skulle för eller senare drunkna, för i slutet på maj är nog inte isarna att lita på. Men är man erfaren och kan sina ställen så tror jag absolut att det inte är någon fara,det går ju även navigera runt sjöar. Men Gitsjön vet jag är dålig på våren
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Det skulle aldrig hända, får många oerfarna och svaga isar är inget bra. Någon skulle för eller senare drunkna, för i slutet på maj är nog inte isarna att lita på. Men är man erfaren och kan sina ställen så tror jag absolut att det inte är någon fara,det går ju även navigera runt sjöar. Men Gitsjön vet jag är dålig på våren
Haha, nu blev de nog lite fel...
Isarna på fjället är fortfarande bra och om isarna är dåliga så kan dom alltid dra leden runt sjöarna. :focus:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Haha, nu blev de nog lite fel...
Isarna på fjället är fortfarande bra och om isarna är dåliga så kan dom alltid dra leden runt sjöarna. :focus:
Vet inte säkert, men jag tror inte att DOM lägger resurser på att staka om en massa leder runt sjöar och vatten drag, för bara några veckors körning????
Vem nu DOM är!!!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Stig:
Äh.....nog kan du väl åka ut och röja undan lite träd och sly så jag får köra liiite till ;)


Jonte96
För att vara lite seriös så tror jag varken markägarna eller skoterklubbarna skulle vara så intresserade av den iden
 
Last edited: