Nupet vevlager Yamaha SRX 700

nightcruiser

Medlem
14 feb 2012
8
2
3
Tjena!
Olyckligt nog tappade jag oljetillförseln i slutet av förra säsongen. Wiren hade hoppat av gashandtaget. Vilket resulterade i att skotern stannade och gick tungt att dra runt. Plockade av cylindrarna och upptäckte att ena vevlagret gick tugnt. Smorde med lite olja och de släppte nästan direkt. Det glappar inte och känns bra i övrigt. Törs man skruva ihop eller är det bara att riva?

Tack på förhand
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Hur såg cylindrar och kolvar ut,,jag funderar på om de nypt lite och skickat skit in i vevtappens lager. Jag tror nämligen inte oljebristen tog nållagret för de behöver nästan ingen olja för att hålla bra. Om Wiren hoppade får den fortfarande minst 1% olja så cylindrar och kolvar borde ha skurit först.
 

nightcruiser

Medlem
14 feb 2012
8
2
3
Hade för mig det jag med, att den gav på olja ändå. Inte ett märke på cylindrar eller kolvar. Mycket märkligt. Var bara ena veven som gick tungt. Nu går den lika lätt som dom andra och kan inte se eller känna att nått ska vara konstigt. De hände vid lugn körning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Hade för mig det jag med, att den gav på olja ändå. Inte ett märke på cylindrar eller kolvar. Mycket märkligt. Var bara ena veven som gick tungt. Nu går den lika lätt som dom andra och kan inte se eller känna att nått ska vara konstigt. De hände vid lugn körning.
Mycket märkligt fel..... Att riva isär veven och byta nållager samt troligt att du måste byta den vevtappen/skinkan/vevstaken är inte gratis 4000kr gissar jag hos en firma. Risken att den rasar om du inte gör något är ca 90%.
Kolla runt om du hittar en beg vevaxel typ ebay och skrotar.
 

nightcruiser

Medlem
14 feb 2012
8
2
3
Mycket märkligt fel..... Att riva isär veven och byta nållager samt troligt att du måste byta den vevtappen/skinkan/vevstaken är inte gratis 4000kr gissar jag hos en firma. Risken att den rasar om du inte gör något är ca 90%.
Kolla runt om du hittar en beg vevaxel typ ebay och skrotar.
Kollade den cylindern igen och upptäckte ett litet nikasilsläpp längst ner. Inga repor eller så på kolv eller cylinder i övrigt. Ja de är väl bara leta. Tack för rådgivning :)