ny bensin i tanken?

S

sks 700-99

Om man har ca en kvarts tank kvar från förra säsongen, kan man fylla på ny utan problem? Eller bör man tömma tanken helt först?


 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
"Enligt boken" så ska man tömma tanken å fylla på med nytt, men jag har själv aldrig gjort det och inte haft nåt problem alls under alla år..."ta i trä" :)
Använder dock en sån här "påse" som ska samla upp vatten från tanken.
 
S

sks 700-99

Ok, tack för det! Tror jag också testar att bara fylla på nytt. Vad är det för "påse" du menar?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det är som en liten avlång påse med nåt i (vet inte vad) och ett snöre. Man släpper ner den i tanken och då ska den dra åt sig det ev. vatten man har i tanken.
Sen hjälper den ju inte för annat skit så som avlagringar, färgflagor etc. men...
Finns att köpa hos skoterhandlare, kanske Laitis, Biltema o. dyl. också.
 
S

sks 700-99

För att vara på den säkra sidan (om man inte har en sån här påse) så är det kanske lika bra att tömma tanken helt.

Tack för era svar!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Töm även förgasarna!! Min skoter skar just på grund av gammal bensin i förgasarna. Dyrt med nya kolvar!
 
S

sks 700-99

ok, mer att tänka på! Själv är jag totalt okunnig på motorer, men älskar att köra skoter. En del fyller bara på ny soppa & kör, och det funkar. Är olika modeller/motorer olika känsliga för sånt här?

Hur tömmer man förgasarna på bensin?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ny bensin i tanken ?

[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Nov-03 kl 12:18 PM (CET)]Hej

Är man seriös skoterägare så tömmer man tanken !!

Häll det i bilen !

Sedan BLYET försvann i bensinen har bränsle relaterade problem ökat i svindlande mängd !!

Bla. tål inte vissa vevaxeltätningar den "nya" bensinen !!
De blir som TOY , och detta leder till luftläckage och haveri !!
( Väldigt aggresiv mot bla. gummi !! )

För ett par år sedan snackade jag med en motor expert på SAAB fabriken och han sa att de i laboratorier sett att den "nya" Gröna bensinen brinner med hetare temperatur.
( Sämre kylande egenskaper ! )

Detta stämmer väldigt bra med alla oförklarliga havererade tvåtaktare de första åren efter den nya bensinens intåg....
Maskinerna var så att säga bestyckade för BLYsoppa som ju kylde bättre !!!

Sedan så har den nya soppan även andra egenheter.
Ex vis, oxidations problem om den får vara i kontakt med aluminium + vatten =
Bildar ett slags slem som täpper till munstycken etc etc

Allt detta sammantaget gör att man som TVÅTAKTS ägare skall vara mycket försiktig med den NYA bensinen !!

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
>ok, mer att tänka på! Själv
>är jag totalt okunnig på
>motorer, men älskar att köra
>skoter. En del fyller bara
>på ny soppa & kör, och det
>funkar. Är olika
>modeller/motorer olika
>känsliga för sånt här?
>
>Hur tömmer man förgasarna på
>bensin?

På Mikuni VM (o. även TM tror jag) har du en plugg mitt på flottörhuset ("längst underst på förgasaren"). Öppna den å all gammal bensin rinner ut. Ett tips om man misstänker igensatta munstycken är ju att även plocka lös flottörhuset och munstyckena för att blåsa dom rena! Blås då även i ledningarna ända från tanken till förgasaren.
 
S

sks 700-99

Tack för lektionerna! Jag kommer definitivt se till att tömma både tank och förgasare!
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Nov-03 kl 11:10 PM (CET)]fan vad mycket jobb det ska va med allting.... kan man tömma hela tanken genom den där förgasarsaken?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
>[Uppdaterat: Senast editerat
>den 26-Nov-03 kl
>11:10 PM (CET)]fan vad
>mycket jobb det ska va med
>allting.... kan man tömma
>hela tanken genom den där
>förgasarsaken?

Om "förgasarsaken" = dräneringspluggen på förgasaren, så nej. Där tömmer du bara det du har i förgasaren för ögonblicket.
Vill du inte plocka lös tanken för att tömma den, så finns det enkla men relativt effektiva handpumpar att köpa för under 50:-. Har själv en modell med en "blåsa" (typ båtmotor-blåsa) som jag tömt en del bil-tankar med å det går bra...tar inte såå lång tid iaf. Nackdelen är att "slumpen" blir ju kvar med allt vad det innebär (säkert massa skräp etc.).
 
M

Mårten

Olja !

[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Nov-03 kl 06:12 PM (CET) av 2stroke (moderator)][Uppdaterat: Senast editerat den 27-Nov-03 kl 06:08 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Om man har en maskin som dessutom är relativt ny, som i detta fall när det handlar om en Polaris SKS-99 och dessutom aldrig haft några som hellst problem med att skotern gått dåligt, varit svårstartad, aldrig haft ispropp osv, så tycker jag absolut inte det är nödvändigt att tömma tanken. Med dagens bensinklavite samt otroligt höga kvalite på olja som finns (man kan andvända sej av olja som uppfyller TC-W3 kraven, den är mkt tålig och effektiv mot vatten, andvänds av jetskii åkare bla.) Så glöm snacket med att tömma tanken bara för att det gått en sommar sen man körde den sist. Isåfall skulle man behöva tömma tank/förgasare efter varenda heat i tävling eftersom det kan vara grym snörök. Skulle man ha problem med ispropp odyl. så finns det kanonbra vätskor på marknaden som man kan börja med.
Är det grova avlagringar som orsakar problem så måste man naturligtvis tömma tanken, men så är det ju tydligen i detta fall.


Mårten Erhardsson
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
TC-W3 Olja i skotern.....

[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Nov-03 kl 06:14 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 27-Nov-03 kl 06:11 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 27-Nov-03 kl 06:10 PM (CET)]Svar til : Mårten !!

Svara EJ på frågor om du inte har 100 på fötterna !!


"TC-W3" , Har inget som helst att göra med hur tålig oljan är mot vatten !!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Man skall helst inte använda kemiska preparat till tvåtaktare för att så att säga späda ut vatten !!

Om man dock måste det så skall man ej ha mer än 0,5 % !!! inblandning av tex K-sprit

En utav tvåtaktarens värsta fiender är just vatten i bensinen !!

En sk. TC-W3 ( För MARINT bruk ! ) Olja skall under INGA omständigheter användas i snöskotrar !!!!

Haveriet kommer troligtvis som ett brev på posten !!

Mao. Använd ALDRIG en TC-W3 olja i snöskotern !!




 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: TC-W3 Olja i skotern.....

>vad kostar en sån där påse
>då?
Köpte min för många år sedan, men då kosta den 129:- eller nåt, mao. inget "hemmans-köp".