Ny skoter

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Tjena!

Jag sitter och funderar på att beställa en ny skoter. Jag har en Yamaha MM-01 nu men vill byta.
Jag har tittat på nya RS Rage. Jag kör väldigt blandat dvs både på led och puder beroende på var jag är. Det verkar som om ragen skulle vara den nya skotern som passar mig bäst. Tyvärr så är det ju den gamla boggin i denna så jag funderar på om jag ska vänta ett år och köpa pipor m.m. till min MM eller om jag ska köpa ragen eller kanske mountan maskinen?
Vad tycker ni verkar vara vettigast?
:confused:

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Samma bekymmer..

Jag har själv precis samma trevliga bekymmer.. :D
Vore bra med lite moraliskt stöd.

zeke

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
windrosso skrev:
Tjena!

Jag sitter och funderar på att beställa en ny skoter. Jag har en Yamaha MM-01 nu men vill byta.
Jag har tittat på nya RS Rage. Jag kör väldigt blandat dvs både på led och puder beroende på var jag är. Det verkar som om ragen skulle vara den nya skotern som passar mig bäst. Tyvärr så är det ju den gamla boggin i denna så jag funderar på om jag ska vänta ett år och köpa pipor m.m. till min MM eller om jag ska köpa ragen eller kanske mountan maskinen?
Vad tycker ni verkar vara vettigast?
:confused:
Kan bara säga att jag åker (också) MountainMax -00 och OM jag hade haft råd så hade valet varit helt självklart. Jag skulle köpt en Vector Mountain med back lika säkert som amen i kyrkan! Tyvärr har det spenderats alldeles för mycket pengar på annat (typ hus och bil) för att jag ska ha råd just nu. Dock är valet lätt så fort jag ser att jag har råd igen! DÅ! Vector Mountain here I come!

//Robster

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Rage har "gamla" boggien med CK-dämparen, precis som Warriorn, men med lite justeringar så kan man få boggien till att uppföra sig hur bra som helst. Jag har klippt in en text i en annan tråd på lite info om hur man skall göra.

Man kan väl säga att nackdelen med gamla boggien är att man måste justera den för en viss vikt på föraren för att få den att uppföra sig perfekt och inte en allroundvikt som passar både för ensam förare och förare+passagerare.

Här är tråden där jag klistrade in infot.

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=5559

Och jag är tvärnöjd med Warriorn, den beeter sig inte som en Finlandsfärja efter led samt att den går bra i lössnö (men man skall inte stanna och kolla djupet ;) )

Last edited:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Det stämmer väl att RS Rage har den "gamla" ProAction-boggin, men å andra sidan skall väl den nu vara "färdigutvecklad" dvs alla barnsjukdomar borta och den är väl nu optimerad och klar. Just "ProAction-CK" som den heter är väl optimerad för just fyrtaktarna oxå!!?

Annars verkar ju mono-dämpar-boggin på nya RX-1:an grym, justerbar under färd å allt!!! Kanske i och för sig det kommer en "345-variant" av denna till nästa år, vem vet? Jag vill i varje fall åka RS redan i år så det blir en med "gamla" ProAction" för min del.....ska nog gå det oxå ;-)

/Matti

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är inte säkert att mono-boggien kommer till de längre maskinerna. Orsaken till det sägs vara att det är problem näst intill en omöjlighet med att göra mono till längre maskiner för att boggiefästena i chassit är för långt ifrån varandra. Och dessutom så fungerar tydlihen Pro Action CK mycket bättre på längre maskiner.
Man kan tänka att fästena kunde vara närmare varandra men då blir den bakre delen överbelastad pga det 'överhäng' som blir från bakre infästningen till vändhjulen.